זכויותיהם של המופקעים

תקציר החלטת מיסוי 4874/12 קובעת, כי פיצוי שניתן בקרקע חלופית (ולא בכסף) בגין יתרת קרקע שלא הופקעה אך נגרם לה נזק בשל ההפקעה של חלק הקרקע, ייחשב כפיצוי בשל הפקעה ויהיה פטור ממס.

התאם לחוקי ההפקעה השונים (חוק התכנון והבנייה, פקודת הקרקעות, פקודת מסילות הברזל ועוד), הפקעת קרקע על ידי רשות שלטונית מזכה את מי שהקרקע הופקעה ממנו בפיצוי בגין הנזק שנגרם לו בשל ההפקעה, ושתכלית הפיצוי היא להחזיר את המצב שבו היה בעל הקרקע, אלמלא ההפקעה. חוק מיסוי מקרקעין קובע כי הפקעה שכנגדה ניתן פיצוי מהווה אירוע מס, מחד, אולם ניתנות בגינה הקלות מס, מאידך, תוך התחשבות בעובדה שמדובר במכירה כפויה של הנכס. כך למשל, סעיף 64 לחוק מיסוי מקרקעין קובע, כי כאשר הפיצוי בגין ההפקעה הוא במקרקעין חלופיים בלבד, ולא שולם כסף, תהיה ההפקעה פטורה ממס.

לעיתים, בוחרת הרשות להפקיע רק חלק מהקרקע, ולכאורה, הבעלים זכאי לפיצוי רק בגין החלק המופקע. יחד עם זאת, במקרים שבהם יתרת הקרקע שלא הופקעה אינה מאפשרת את ניצולה, קובע סעיף 12(ח) לפקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור), כי יש להביא בחשבון בקביעת הפיצוי בגין החלק המופקע גם את הנזק שנגרם ליתרת הקרקע בשל פיצול החלקה והפקעתה באופן חלקי.

הממשלה קבעה באחת מהחלטותיה את העיקרון לפיו בגין יתרות הקרקע שלא הופקעו ושאינן ניתנות לניצול חקלאי או כלכלי, יינתן פיצוי בקרקע חלופית, וזאת גם אם הן אינן כלולות במסגרת התוואים של התשתיות הלאומיות ולכן אינן עתידות להיכלל במסגרת תכנית ההפקעות.

החלטת מיסוי שפורסמה לאחרונה, מתייחסת להסדר הספציפי הקבוע בפקודת הקרקעות. בהחלטה זו קובעת רשות המיסים כי, בהתחשב בהחלטת הממשלה האמורה הקובעת את עקרונות הפיצוי בגין יתרות הקרקע שלא הופקעו, הפיצוי הניתן בקרקע חלופית בשל הנזק שנגרם ליתרת החלקה שלא הופקעה, להבדיל מפיצוי בכסף, ייחשב כפיצוי שניתן בשל הפקעה. התוצאה למעשה היא שהחלטת המיסוי מחילה החוק גם על הפיצוי שניתן בקרקע חליפית בגין יתרת החלקה שלא הופקעה. מילים אחרות, הגם שלגבי יתרת הקרקע שלא הופקעה לא מתנהלים הליכי הפקעה רשמיים, כגון הכרזה ופרסום, שכן היא אינה מיועדת להפקעה, יראו אותה כאילו הופעה בתמורה לקרקע חליפית ולכן תהא פטורה ממס שבח.

הכותבים מומחים לדיני מקרקעין