סקר: 60% מרוכשי הדירות מוכנים לגור בבניין עם שוכרי דירות

הדיעה הרווחת בקרב יזמים היא שרוכשי דירות אינם מעוניינים לגור בכפיפה אחת עם שוכרי דירות ■ בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, אמרו 60% מרוכשי הדירות כי יהיו מוכנים לגור בפרויקט שמחצית מהדירות בו מיועדות להשכרה

אחת הסיבות שבעטיה נרתעים יזמים מלבנות פרויקטים למגורים המשלבים דירות למכירה ודירות להשכרה, היא הדעה הרווחת שרוכשי דירות אינם מעוניינים לגור בכפיפה אחת עם שוכרי דירות, שלכאורה אינם מקפידים לשמור על הנכס כיאות, כפי שעושים בעלי דירות.

אך מחקר חדש מגלה כי מרבית רוכשי הדירות דווקא היו מוכנים לגור בפרויקט משולב. בסקר שערכה ד"ר רינה דגני, מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה, אמרו 60% מרוכשי הדירות כי יהיו מוכנים לגור בפרויקט שמחצית מהדירות בו מיועדות להשכרה. רק 26% מהנשאלים תפשו את התמהיל המשולב כ"מפריע מאוד" או כ"מהווה חסם לרכישת דירה בפרויקט".

לדברי דגני, "ההתנגדות לרכישת דירה בפרויקט משולב נובעת בעיקר מהעובדה שרוכשי הדירות אינם יודעים מי ייכנס לגור בדירות המושכרות, ובשל כך הפרויקט יהיה נחות לעומת פרויקט רגיל. גם התחלופה הצפויה של הדיירים בשכירות עלולה להיות גבוהה, וגם בשל העובדה שלרוב טיפוח הבניין וסביבתו פחות משמעותיים עבור דיירים המתגוררים בשכירות".

עם זאת, מהסקר עולה כי אם הדירות יושכרו לקבוצות אוכלוסייה מתאימות באותה קבוצת הכנסה, ההתנגדות לכך תקטן בכשליש, בעיקר אם ימצא מנגנון של סינון מועמדים. "אין אפשרות חוקית לבצע סלקציה של מועמדים להשכרת דירות", מבהירה דגני. "ואולם, יש דרך אחרת לשמור על איכות הפרויקט: לקבוע גודל אחיד של הדירות בפרויקט הן להשכרה והן למכירה. הדבר ימנע מצב שבו יכנסו לפרויקט אנשים המעדיפים השכרת דירות קטנות וזולות, וכך תיכנס אליו רק האוכלוסייה המתאימה לקבוצת רוכשי הדירות".

עוד עולה מהניתוח של גיאוקרטוגרפיה, כי 60% מרוכשי הדירות מעדיפים בניינים המשלבים דירות להשכרה ולרכישה, ולא בנייה של פרויקטים נפרדים להשכרה ובניינים נפרדים לרכישה.

ראוי לציין שתחום הבנייה להשכרה מעולם לא המריא בישראל, כפי שנחל הצלחה במדינות אחרות בעולם, לרבות בארה"ב. לאורך השנים, חששו קבלנים כי שילובן מראש של דירות להשכרה בבניין עלולה לפגוע בקצב המכירות ובמחירי הדירות בפרויקט. כמו כן, חששו יזמי הנדל"ן מכך שבבנייה להשכרה הם אינם מקבלים מיידית את התמורה על הדירות. גם הבנקים המעניקים הלוואות לקבלנים לא קפצו על המציאה‏‎.‎‏ כיום, מתבצע מהלך של משרד השיכון לעודד משקיעים מוסדיים להיכנס לתחום.