עוד התייקרות: גם מחיר שוקולד נוטלה עשוי לעלות

ליימן שליסל, יבואנית ממרח השוקולד: "הספק בחו"ל העלה לנו את המחיר" ■ בתוך כך, החברה עצרה את אספקת נוטלה לרשת שופרסל על רקע מחלוקת מסחרית

ככל שהמחאה החברתית של הקיץ האחרון מתרחקת, כך מתרבות הבקשות של יצרנים ויבואנים להעלות כעת מחירים. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנתה חברת ליימן שליסל לחלק מהרשתות בדרישה לבצע עליית מחיר של ממרח השוקולד נוטלה, כמו גם בכלל מוצרי חטיבת פררו רושה, בשיעור של 4%-5%.

מהשוואת מחיר שנעשתה באמצעות אתר מיי סופרמרקט עולה כי ממרח שוקולד נוטלה 400 גרם נמכר במגוון רשתות באנגליה ב-9.1 שקלים. בישראל עומד מחירו של שוקולד נוטלה, באריזה קטנה יותר (350 גרם), על 11-15 שקל. במידוד הכמויות מדובר בפערים של 38%-86% ברשתות השיווק השונות.

ליימן שליסל אינה היחידה, והיא מצטרפת לחברות פרוקטר אנד גמבל, דיפלומט, טונה סטארקיסט, קבוצת נטו וחברת שסטוביץ, שביקשו באחרונה לבצע עליות מחיר בחלק מהמוצרים.

חלק מהקמעונאים בישראל זועמים על הבקשות להעלאת המחירים. "אין הצדקה להעלות כלום. לא נוטלה, לא טונה ולא פנטן. שלא יספרו סיפורים. אם יש הצדקה, זה לקמעונאים, שההוצאות שלהם גדלות. הספקים יכולים להוריד קצת את הרווח הגולמי שלהם, לא יקרה להם כלום. מי קבע שזה צריך להיות כך?", אומר קמעונאי ל"גלובס".

לדברי קמעונאי אחר, "אני לא מצליח להבין את החוצפה. לא מעניין אותם מה קורה במדינה".

עוד קודם לבקשה להעלות את המחיר, עצרה ליימן שליסל את אספקת ממרח נוטלה לרשת שופרסל. לדברי מקורב לצדדים, עצירת האספקה נעשתה על רקע מחלוקת באשר לגיוון המוצרים שיימכרו בשופרסל, וזאת לאחר ששופרסל ביקשה להסיר מהמדף מוצרים דלי-מכר של החברה.

ראובן שליסל, מבעלי החברה, מאשר ל"גלובס" כי החברה ביקשה להחזיר למדפים את כל המוצרים שהוסרו מהם. כפי הנראה, כיוון ששופרסל לא נענתה לדרישה, החליטה ליימן שליסל לעצור את אספקת שוקולד נוטלה, המוצר המוביל שלה, וכתוצאה מכך נוצר מחסור של נוטלה בסניפי שופרסל.

לדברי שליסל, "הספק בחו"ל העלה לנו את המחיר. ההסכמים נעשים עם הרשתות ישירות ולא דרך העיתונות".

כפי שחשף "גלובס", במקרים רבים מקבלות רשתות השיווק תגמולים כספיים כתמריץ לאישור הבקשות להעלאות מחירים. עוד נחשף כי לרוב מבקשים הספקים להעלות מחיר ברשתות הגדולות וברשת חצי חינם, וכך סוללים את הדרך להעלאת מחיר בכל השוק.

על רקע זה הזהירה תנועת "ישראל יקרה לנו" את הרשתות שופרסל ומגה לבל יאשרו עליית מחיר. הקבוצה גם הבהירה כי עליות המחיר לצרכן יגררו "שביתת קונים" בסניפי אותן רשתות.

רשת שופרסל מסרה בתגובה: "שופרסל הודיעה ליצרנים ולספקים כי היא מצפה מהם לנהוג ברוח התקופה ולא לבצע העלאת מחירים. מעבר לכך, איננו מגיבים בנושאים מסחריים".

פערים
 פערים