גל האקזיטים נמשך: אירוסקאוט תימכר בכ-200 מיליון דולר

בחברה הושקעו כ-85 מיליון דולר ■ רשמה אשתקד הכנסות בהיקף של 40 מיליון דולר ■ אירוסקאוט, שמספקת תגי רדיו, נבחרה לאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" בשנת 2010

אירוסקאוט (AeroScout), שמספקת תגי רדיו, מתקרבת לסוף ימיה כחברה עצמאית. החברה מנהלת מו"מ מתקדם לקראת רכישתה תמורת כ-200 מיליון דולר, כאשר הרוכשת היא חברה שמספקת תשתיות לוגיסטיקה או תקשורת. אירוסוקאוט נבחרה לאחת מחברות הסטארט-אפ המבטיחות של "גלובס" בשנת 2010.

אירוסקאוט הוקמה עוד ב-1999, ממש בעידן הקודם בכל הנוגע לשימוש ולטכנולוגיית תגי זיהוי המבוססים על אותות רדיו (RFID). מייסד החברה, יובל בר-גיל, שמכהן כמנכ"ל, הקים את החברה בתחום אחר - טכנולוגיית התקשורת בלוטות', ובהתאם גם שם החברה היה שונה - בלוסופט. בשנת 2004 עברה החברה שינוי אסטרטגי, שכלל התמקדות בשוק הארגוני במקום הפניה לשוק הפרטי עם הפתרון הקודם, וכן מעבר לטכנולוגיית RFID, וגם שם חדש.

באירוסקאוט הושקעו לאורך השנים כ-85 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון היה באוקטובר 2010. בין המשקיעים ניתן למצוא את הקרנות אינטל קפיטל, מנלו ונצ'רס, פיטנגו, סטאר, גריילוק, טכנופלס, WTI וכן קומברס, סיסקו ואנדרו וויטרבי, ממייסדי קוואלקום. מבחינת הון סיכון, לפחות עבור המשקיעים בסיבובים האחרונים, מדובר בעסקה סבירה, שכן שוויה של החברה עלה בשנים האחרונות באופן ניכר. עם זאת, לא בטוח שהמשקיעים בתחילת הדרך יראו משהו מכספם בחזרה.

בר-גיל התבטא בעבר כנגד מכירת החברה וראה את אירוסקאוט מגיעה למקומות אחרים. "החברה לא למכירה", הצהיר, "כבר הציעו לרכוש אותנו וסירבנו. יש לנו את היכולת לייצר עוד ערך לבעלי המניות כחברה עצמאית, בלי להימכר כרגע. הפוקוס שלנו הוא לבנות עסק חזק, חדש וגדול, שיכול לאפשר לנו להתמקד בעוד שווקים". לחברה יש כיום כ-200 עובדים בישראל.

טכנולוגיה ממלחמת העולם השנייה

זיהוי באמצעות אותות רדיו הוא פתרון ותיק. הטכנולוגיה הבסיסית קיימת מאז מלחמת העולם השנייה. כיום, עיקר השימוש בטכנולוגיה הוא בתגים המוצמדים למוצרים קמעוניים. בשנים האחרונות חלה קפיצת מדרגה ביכולות הטכנולוגיות שמשולבות בתגים. ההבדל העיקרי מבחינה טכנולוגית הוא הפיכתם של התגים ל"אקטיביים", עם הפחתה ניכרת בגודל ובמחיר, כלומר להתקני קליטה ושידור של אותות באמצעות סוללה שמובנית בתגים. זאת לעומת התגים "הפסיביים" שזמינים בעיקר במוצרים קמעוניים.

אירוסקאוט מתמחה באותות אקטיביים שמיועדים לאספקת זיהוי בזמן אמת. כדי לספק תוצאה אופטימלית משלבת החברה טכנולוגיית תקשורת שונות לצד יכולות השידור של אותות הרדיו כולל רשת אלחוטית לטווחים קצרים (WiFi), GPS, וסנסורים שונים. הפתרון של החברה מוצמד לציוד או בני אדם, ומשדר אות שיכול להיקלט על-ידי נקודות גישה אלחוטיות רגילות ומאפשר לזהות את המיקום המדויק על פי תוכנה וציוד שהחברה מספקת.

שוק פתרונות ה-RFID כולו מוערך בכ-5.83 מיליארד דולר בשנת 2011, כך על פי חברת המחקר IdTechEx. חלק גדול מהצמיחה בתחום צפויה להגיע מפתרונות שמבוססים על תגים אקטיביים, כדוגמת אלו שמספקת אירוסקאוט.

60% מהלקוחות: בתי חולים

אירוסקאוט פונה בעיקר לשווקים הרפואיים. בר-גיל טען בעבר כי 60% מלקוחות החברה הם בתי חולים, עבורם היא מספקת פתרונות למעקב אחרי חולים, עובדים, ציוד רפואי, ציוד בחדרי הניתוח, וכן ניטור גורמים סביבתיים שיכולים להיות קריטיים במוצרים רפואיים כגון טמפרטורה.

על פי הערכות IVC החברה סיימה את 2011 עם מכירות של 40 מיליון דולר.