ערוץ 8: מועצת הכבלים והלוויין דורשת הבהרות מהוט

מועצת הכבלים והלוויין דורשת לקבל מחברת הוט מספר הבהרות בנוגע להחלפה האפשרית של ערוץ 8 בערוץ דוקומנטרי חלופי, זאת לאור טענות היוצרים

מועצת הכבלים והלוויין דורשת לקבל מחברת הוט מספר הבהרות בנוגע להחלפה האפשרית של ערוץ 8 בערוץ דוקומנטרי חלופי. עד כה הוט טרם הגישה בקשה רשמית למועצה, שבכוחה גם לפסול את הבקשה אם אינה עומדת בתנאי איכות התוכן.

ביום חמישי ערכה מועצת הכבלים והלוויין שימוע לחברת הוט בנוגע להחלפה של ערוץ 8 מבית נגה תקשורת בערוץ אחר בינואר 2013. במסגרת השימוע נפגשו חברי המועצה עם נציגי היוצרים, סמנכ"ל התוכן ורגולציה בהוט, יורם מוקדי; עם המפיק המיועד של הערוץ החדש, חיים סלוצקי; וכן עם מנהל ערוץ 8, אייל אופנהיים.

על-פי תוכן ההחלטה שהתקבלה היום (א'), נראה כי המועצה קיבלה חלק ניכר מטענות היוצרים, לפיהן הקמת ערוץ תיעודי בזמן כה קצר תפגע הן בצופים והן ביוצרים, ואף עלולה להביא לכך שהערוץ החדש לא יעמוד בתנאים המתחייבים ממנו על-פי חוק.

כפי שפורסם לראשונה בשבוע שעבר באתר "גלובס", המועצה הודיעה היום להוט כי על מנת לבחון באופן יסודי שהמאפיינים הייחודיים של הערוץ יישמרו, החברה נדרשת להגיש בקשה רשמית למועצה לקבלת אישור חצי שנה, לכל הפחות, טרם החלפת הבעלות. המועצה הדגישה כי יובהר כי היא "רשאית להכריע בכל העניינים הנוגעים בדבר או במקצתם בלבד, לפי שיקול-דעתה".

במקביל דרשה המועצה מספר הבהרות מהוט בטרם הגשת הבקשה. בין היתר ביקשה המועצה לברר כיצד מתכוונת חברת הוט לעמוד במכסת הפקות המקור הדוקומנטריות הנדרשות בטווח הזמנים הקצר, וזאת בהתייחס למורכבות המיוחדת של הפקת תכנים דוקומנטריים; כיצד מתכוונת הוט להקפיד על אופיו של הערוץ, בין היתר, לעניין שמירת אופיו הפלורליסטי והבלתי תלוי; מה יעלה בגורלם של תכנים הנמצאים בהליך הפקתי; וכן ביקשה לדעת כיצד תתמודד החברה עם "סוגית הבעלות על התכנים שאינם בבעלותה, עובדה העשויה להביא לכך שאותם תכנים ייגרעו באבחה אחת מהמסך".

גורם בכיר בתעשייה העריך כי קציבת מועד ההגשה בחצי שנה, סוגיית הארכיון של הערוץ ועצם העובדה שבשלב זה הערוץ החדש לא החל בהפקת תכנים דוקומנטריים ייעודיים - עלולים להעיב על המהלך ואף למנוע אותו בכלל.

"המהירות שבה בוצע המהלך היא בעייתית מאוד להוט", אמר הגורם. "אני משוכנע כי בשלב זה בהוט שואלים את עצמם מה נעשה עם בעלי ערוץ 8 לא יסכימו למכור את התכנים של הערוץ, או יבקשו סכום שיביא לכך שהמהלך הכולל יתברר כיקר יותר".

"אז מה הם עשו בכך?", המשיך לתהות הגורם, שהשיב מיד: "רכשו ערוץ חדש בלי ניסיון במקום ערוץ מוכר שזוכה להערכה, גם אם לאחוזי צפייה נמוכים מאוד. זה פשוט לא נשמע לי כמו מהלך הגיוני".

מארגון היוצרים נמסר: "אנו לומדים את המסמך".

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, מסר ל"גלובס" כי "המועצה שמעה בלב פתוח את כל הנוגעים בדבר במסגרת שימוע שנערך בשבוע שעבר, והחליטה בשלב זה לדרוש מחברת הוט להעביר לידיה את כל החומר המקצועי הרלוונטי לבחינתה, וזאת זמן רב מבעוד מועד, ככל שתחליט להחליף את מפעיל הערוץ התיעודי".

מהוט לא התקבלה תגובה.