מסתמן: מאות מיליוני שקלים יוזרמו לתעש

גורמים המקורבים למו"מ להפרטת תעש: "המחלוקות המרכזיות על סף פתרון" ■ על הפרק: העברת כ-200 מ' ש' בשנה להבטחת הייצור של התחמושת הכבדה

משרד הביטחון יממן החזקת קווי הייצור של התחמושת הכבדה בתעשייה הצבאית (תעש), ויזרים לחברה כ-200 מיליון שקל מדי שנה. כך מסתמן במסגרת המגעים שמתקיימים בין משרדי האוצר והביטחון לבין ההסתדרות, העובדים והנהלת תעש לקראת הפרטת החברה הביטחונית-ממשלתית. לדברי גורמים המקורבים למו"מ, ההסכמה המסתמנת תאפשר להאיץ את תהליכי ההפרטה.

עם זאת, בדיונים המתקיימים בנושא הבהירו נציגי משרד הביטחון כי היכולת של המשרד להתחייב על סכומים מדויקים תתאפשר רק עם התבהרות סוגיית תקציב הביטחון, ובמסגרתו תקציב ההצטיידות של צה"ל. לפי דוח רשות החברות הממשלתיות שפורסם אתמול (א'), בשנת 2011 הפסידה תעש כ-165 מיליון שקל.

הפסדים אלה מוסברים בירידה במכירת נשק, ובהחזקת הקווים האסטרטגיים שאינם רווחיים ואשר לתוצרתם אין ביקוש רב בחו"ל. דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר קבע שלמרות שמשרד הביטחון מחייב את החברה להחזיק בקווים אלה כדי להבטיח מלאי של תחמושת בעת מלחמה, הוא לא רכש בשנים האחרונות מתעש תוצרת באופן שיכול לאפשר לה להחזיקם באופן הולם.

שליטה מלאה של מערכת הביטחון

גורמים המעורבים במגעים להפרטה סיפרו ל"גלובס" על הסכמות שהושגו בימים האחרונים במסגרת ההידברות בין הצדדים. כך למשל, הושג סיכום משמעותי לגבי מפעל ההנעה הרקטית של תעש גבעון, שיזכה למעמד ייחודי במצב שבו החברה תימכר כמקשה אחת. מעמד זה ישקף את הצורך של המדינה להגן על אחד האינטרסים האסטרטגיים הגדולים שלה בתעש, וכך תהיה למערכת הביטחון שליטה מלאה על הנעשה במפעל. הסיכומים שהושגו מתווספים לשורה של סיכומים אחרים, בהם גם הסדר פרישה של כ-950 עובדים שאינם נחוצים לחברה ושעלותם השנתית נאמדת בכ-250 מיליון שקל. זאת בנוסף לרשת ביטחון להבטחת הזכויות של העובדים שיישארו בחברה שעתידה להימכר, ושתמומש במקרה שהם יפוטרו בידי הבעלים החדשים.

כבר בשנת 2005 החליטה הממשלה על הפרטת תעש, אך הדבר לא התממש בשל מחלוקות על זכויות העובדים והמצב הפיננסי המורכב של החברה. בחודשים האחרונים האיצו יו"ר תעש, עו"ד ניצה פוזנר, והמנכ"ל אבי פלדר, את ההליכים להשגת פתרון קבע מול חברי ועדת הכספים והובילו את כלל הגורמים המעורבים בנושא אל שולחן הדיונים. זאת לאחר שמצבה הפיננסי של תעש החמיר, הקשה עליה לשלם שכר לעובדים והיא נזקקה להלוואות על בסיס חודשי ממשרדי הביטחון והאוצר.

על רקע המצוקה, מינתה ועדת הכספים את ח"כ שי חרמש (קדימה), כגורם האמון מטעמה על ההליכים לקידום הפרטת החברה. בשיחה עם "גלובס" אמר חרמש כי "כולם משדרים אופטימיות ומבטיחים לנו שהעסק לפני סגירה וסיכום. חלק מהדברים הגיעו לכדי ניסוחים משפטיים ולניירת. יש אינטרס משותף של כל המעורבים להשגת פתרון. העובדה שהכנסת מתפזרת לא תשפיע על המשך ההליכים". לדבריו, "ניתן יהיה לכנס את ועדת הכספים בתוך שבועות אחדים כדי לאשר את התוכנית להפרטת החברה, ולהביאה לאחר מכן לאישור הממשלה".

ממשרד הביטחון נמסר כי "המשרד עשה ועושה מאמצים רבים כדי להביא למתווה שיאפשר פתרון לתעש. במידה וכל הצדדים יתרמו את חלקם, ניתן יהיה להגיע למתווה בתוך זמן קצר. עם זאת, מערכת הביטחון נמצאת באי-ודאות תקציבית גדולה, ובהיעדר סיכום על תכנית רב-שנתית לשנים הקרובות, אין באפשרותה להתחייב".