"עליית מחיר הנפט מצילה המשטר באיראן"

ד"ר פול ריבלין ממרכז דיין בסדנא בנושא המזרח התיכון: "המערכת הבינ"ל גם פוגעת במשק האיראני וגם עוזרת לו"

עליית מחיר הנפט עקב המתיחות סביב איראן מצילה את המשטר האיראני" כך אמר ד"ר פול ריבלין ממרכז דיין בסדנא בנושא המזרח התיכון מנקודת המבט של עולם העסקים הישראלי בוועידת שוק ההון 2012 של "גלובס" ו-BDO זיו האפט.

לדברי ריבלין "אפשר להוריד את אחמדינג'אד אבל המנהיג העליון ואלה שסביבו אינם מאויימים. כרגע האבטלה באיראן עולה הצמיחה הכלכלית יורדת האינפלציה היא הרבה מעבר ל-20 אחוז - כל הדברים השליליים האלה הם תצאות של הסנקציות אבל צריך להעמיד אותם מול הגידול באוכלוסין שעומד על אחוז לשנה ותוספת הצעירים למשק העבודה כל מה שהמערב עושה כשהוא "דופק" את המשק בצד השני הוא עוזר כי במצב הנוכחי מחירי הנפט גבוהים ויש להם נטייה לעלות ואנחנו רואים כאן שהמשטר באיראן מרוויח כל הזמן פיצוי מול הסכנות. המערכת הבינ"ל גם פוגעת במשק האיראני וגם עוזרת לו".

ריבלין הוסיף כי המצב בטורקיה "טוב ורע. הצמיחה חזקה והם לא נפגעו מהמשבר האחרון מפני שהם התאוששו ממשברים פנימיים שלהם בדיוק כמו ישראל ב-85'. אבל יש להם בעיה של הון ספקולטיווי לטווח קצר שנכנס ולא רק השקעות ישירות לטווח ארוך".

עוד אמר ריבלין כי "כל ההשקעות הכלכליות שמובארק הביא למצרים ובן-עלי לתוניסיה וגם קשה לי להגיד את זה אסד לסוריה - קרסו. סעודיה משקיעה המון כסף בתכניות חברתיות בתשתיית, זה מושפע על-ידי האביב הערבי. למדינות המפרץ יש את המשאבים ואת הצורך למנוע אלימות ומעורבות של העם הפוליטיקה והם משקיעים המון כסף ונראה את ההשפעה הפוטנציאלית על ישראל".

"עוד אפקט חלקי של עליית מחירי הנפט הוא עליית מחירי המזון . תמיד היה פער ענק בין עשירים לעניים במזרח התיכון אבל מה שקורה שהפער מתרחב והוא יותר ויותר מסוכן. הבעיה של המדינות הערביות הוא שיש להן גידול אוכלוסין מאד בעייתי. למרות שאחוז הגידול במצרים ירד מ-2.2 עד ל-1.5 אחוז התוספת האבסולוטית לאוכלוסיית מצרים גדלה. זה נכון לסוריה וביתר שאת לתימן, פחות לצפון אפריקה אבל עדיין בעייתי".