סקר: 85% מהישראלים חושבים שיש שחיתות במגזר העסקי

עפ"י סקר עולמי שערך מכון גאלופ, ישראל נמצאת במקום הראשון במזרח התיכון ■ בדירוג העולמי ישראל מגיעה למקום ה-18 יחד עם סיירה ליאון ויוון

האם קיימת שחיתות בעולם העסקי בישראל? על-פי סקר עולמי שנערך על-ידי מכון הסקרים גאלופ, 85% מהישראלים חושבים שקיימת תופעת שחיתות נרחבת במרחב העסקי בישראל - האחוז הגבוהה ביותר במזרח התיכון, הרבה מעל לרשות הפלסטינית.

בסקר שנערך על-ידי המכון בשנת 2011 ושתוצאותיו מתפרסמות היום, עולה כי תופעת השחיתות במגזר העסקי בעולם נתפסת אצל רוב אזרחי המדינות בעולם כתופעה שמאוד נפוצה במדינות שלהם.

על-פי תוצאות הסקר, כ-60% מאזרחי המדינות המפותחות חושבים שתופעת השחיתות נפוצה במגזר העסקי במדינה שלהם, בעוד ש-76% מהאזרחים במדינות המתפתחות טוענים כי התופעה נפוצה אצלם.

כצפוי, הסקר מציג תמונה ברורה לפיה במדינות העניות או החלשות אחוז האזרחים שמעריכים כי קיימת שחיתות במגזר העסקי גבוה יותר מאשר במדינות עשירות או אמידות מבחינה כלכלית. קרואטיה נמצאת במקום הראשון בדירוג העולמי עם 93% מהנשאלים במדינה שמעריכים כי קיימת שחיתות בהיקף נרחב, ואילו במקום האחרון בדירוג נמצאת סינגפור עם 13% בלבד.

בחלק שמתייחס לישראל עולה כי המדינה נמצאת במקום הראשון מבין המדינות במזרח התיכון שהאזרחים בה מעריכים כי קיימת תופעת שחיתות נרחבת במגזר העסקי, בעוד שבמקום האחרון במזרח התיכון נמצאת נסיכות בחרין. בדירוג העולמי, נמצאת ישראל ב"חברה טובה" במקום ה-18 עם מדינות כמו סיירה ליאון, סינגל, אנגולה וניגריה.

יש לציין כי 5 המדינות הראשונות בדירוג הן מדינות אירופאיות, כשהמעניינת ביותר היא פורטוגל שנמצאת במקום השני עם 91%. המדינה האפריקאית הראשונה היא קנייה שנמצאת במקום השישי עם 89%. הרשות הפלסטינית נמצאת באמצע הטבלה עם 62% מהנשאלים שמעריכים כי קיימת שחיתות במגזר הציבורי, אחוז דומה לזה שנרשם בארצות-הברית.