ועדה חדשה בראשות שרון קדמי תבחן פיתוח ענף היהלומים

הוועדה, עליה החליט בימים האחרונים שר התמ"ת בראשות מנכ"ל משרדו, עתידה לגבש תוכניות שיובילו להרחבת הפעילות של ליטוש היהלומים בישראל

מנכ"ל משרד התמ"ת, שרון קדמי, יעמוד בראש ועדה שתגבש תוכנית לפיתוח והרחבה של ענף היהלומים. על הקמת הוועדה הורה בימים האחרונים שר התמ"ת, שלום שמחון, לאחר שבימים האחרונים נפגש עם ראשי בורסת היהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים.

בוועדה החדשה יהיו חברים בעלי תפקידים במשרד התמ"ת, בהם גם מנכ"ל שירות התעסוקה, בועז הירש, ונציגי בורסת היהלומים, מכון היהלומים וההתאחדות. הצדדים עתידים לגבש תוכניות שיובילו להרחבת הפעילות של ליטוש היהלומים בישראל, באמצעות פתיחת מפעלים וקליטת עובדים חדשים לתחום ולהרחיב את הייצוא הישראלי בענף.

חברי הוועדה יתכנסו בימים הקרובים, כדי לגבש לוחות זמנים לבחינת הסוגיות שעל סדר היום של תעשיית היהלומים. נוסף על הרחבת פעילות הליטוש, כמנוף לתעסוקה והזדמנות לשלב בענף מגזרים נוספים, הוועדה עתידה לנתח את צורכי הענף ולחשוף כשלים וחסמים שמפריעים להתפתחותו.

היקף הייצוא של כלל ענף היהלומים בישראל הסתכם ב-2011 בכ-10.7 מיליארד דולר - כ-23% מהיצוא התעשייתי של ישראל. 39% מהיהלומים המלוטשים נשלחים לשוק האמריקני, ועוד 27% להונג קונג וממנה לשאר השווקים במזרח. בתעשיית היהלומים ובסניפי החברות הישראליות שפועלות בתחום ברחבי העולם, מועסקים כ-55 אלף איש.

"הוועדה המשותפת לבחינה ענף היהלומים היא צעד מבורך וחשוב, ותיתן סיוע נוסף לענף כדי לתפוס את מקומו כענף כלכלי מוביל ומשמעותי בכלכלה הישראלית, תוך הגדלת הייצוא", אמר נשיא בורסת היהלומים, יאיר סהר.

בינואר השנה פרסם המפקח על היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, את דירוג היצואנים הישראליים שמובילים את הענף. את רשימת 25 היצואנים המובילים בתעשיית היהלומים הישראלית מוביל משה שכטר, שייצא ב-2011 בהיקף של 403 מיליון דולר. לב לבייב, שנחשב אחד ממובילי הענף, ביקש להטיל על היקף הייצוא שלו בתחום היהלומים המלוטשים חיסיון. המפקח מרדכי הצהיר אז כי חרף הביצועים המרשימים של תעשייני היהלומים הישראליים, ב-2012 צפוי קיטון בענף, בשל המיתון העולמי, והמיתון שפוקד גם את ענף היהלומים כולו.