הכול בעיני המתבונן: הבדלי פרשנות בין ענבל אור לעיריית ר"ג

לטענת אור, ניתן לבנות במגרש 3 מגדלים בני 8 קומות ולאחד את הזכויות לכדי מגדל אחד בן 30 קומות, ואילו עיריית רמת-גן טוענת כי ניתן לבנות שם רק שני בניינים בני 8 קומות

ענבל אור משוכנעת שניתן לבנות במגרש שבדרך ז'בוטינסקי 104 ברמת-גן מגדל בן 30 קומות, אולם לא רק שתוכנית כזו טרם נידונה בכלל בעיריית רמת-גן וטרם הוגשה על-ידי אור, הרי שבינה ובין עיריית רמת-גן קיימים הבדלים בפרשנות של התוכנית התקפה במגרש.

לטענת אור, ניתן לבנות בו תחת התוכנית הקיימת 3 מגדלים בני 8 קומות ולאחד את הזכויות לכדי מגדל אחד בן 30 קומות, ואילו עיריית רמת-גן טוענת כי ניתן לבנות שם רק שני בניינים בני 8 קומות.

בימים אלה משווקת חברת אור סיטי נדל"ן של ענבל אור מגדל לקבוצת רכישה במגרש בדרך ז'בוטינסקי 104 ברמת-גן, שלפי הפרסומת בטלוויזיה ובעיתונים, יתנשא לגובה של 30 קומות. זאת, למרות שתוכנית כזו לא רק שטרם נידונה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת-גן, היא אף טרם הוגשה על-ידי אור.

התוכנית התקפה היום במגרש, ששטחו כ-2 דונם, מאפשרת לפי תוכנית המתאר העירונית, לבנות מבנים עד גובה של 8 קומות לכל בניין. הזכויות שבתוקף במגרש מפרטות שניתן לעשות זאת בשטח מגרש מינימלי של 600 מ"ר. לטענת אור, המשמעות היא שניתן לבנות בשטח 3בניינים בני 8 קומות כל אחד ולהוסיף עוד שתי קומות נוספות לכל בניין מכוח תמ"א 38, ובכך להגיע סך הכל ל-30 קומות, אותן היא מתכוונת לאחד למגדל אחד.

לעומתה, בעיריית רמת-גן טוענים כי משמעות הזכויות התקפות היום במגרש, היא כי ניתן לבנות בו "שני בניינים בני 8 קומות ועליהם עוד שתי קומות בכל בניין במסגרת תמ"א 38". או במילים אחרות, לא הוגשה כלל תוכנית חדשה על-ידי אור, לא קיימת תוכנית מאושרת אחרת, ולא הוגשה בקשה לקבלת היתר בנייה.

גם אם אור מתכננת בעתיד הקרוב לקדם תוכנית ל-30 קומות, מדגישים ברמת-גן שהעירייה לא תומכת באופן אוטומטי בתוכניות טרם הגשתן, ומוסיפים שרכישת מגרש סמוך וניוד זכויות (מה שמתכננת אור) מחייבת תוכנית חדשה הכרוכה באישור הוועדה המקומית והוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה.

העירייה: לא תומכים

בינתיים, נפגשה אור עם מהנדס עיריית רמת-גן, חיים כהן, לפני כמה ימים כדי להציג בפניו את תוכניתה למגדל בן 30 קומות, אולם בעירייה מסבירים שכהן הבהיר בפגישה שהוא אינו תומך בהקמת מגדל כפי שמציעה אור, אלא הציע חלופות תכנוניות שונות, כאשר העניין טרם נידון.

מחברת אור סיטי נמסר בתגובה לדברים כי: "כפי שאור סיטי נדל"ן הבהירה זה מכבר, זכויות הבנייה בז'בוטינסקי 104 קיימות מכוח תב"עות מאושרות כדין. ניתוח תב"עות אלה אינו מותיר צל של ספק באשר לכמות הזכויות ויחידות הדיור הניתנות לבניה בפרויקט. אור סיטי נדל"ן פועלת לצורך קידום תוכנית אדריכלית אשר לפיה ניתן יהיה למקסם את מלוא זכויות הבנייה במקרקעין בהתאם לתוואי האזור ולתכנון הפרויקט.

"ברור כי כל תוכנית כאמור תבחן בדרכים המקובלות על-ידי הועדה המקומית. יתרה מכך, מזמינה אור סיטי נדל"ן את כלל הספקולנטים למיניהם, לבדוק את מסמכי העירייה ולגלות, כי כבר במארס 2009 אושרה תכנית להקמת מגדל בן 58 קומות על הקרקע. כל עובר אורח המסתובב לאורכו של ציר ז'בוטינסקי ברמת-גן יוכל להבחין בנקל בתנופת המגדלים המוקמים בתוואי".

מהחברה נשלחה גם התייחסות לטענות העירייה בדבר אי היתכנות בניית מגדל במיקום המדובר וטענת מהנדס העיר שאין הוא תומך בהקמת מגדל בן עשרות קומות: "באשר להתייחסות העירייה לתכנון המוצע, הרי שבפגישה אשר נערכה ביום 3.5.2012 בין ענבל אור ואדריכלה דני מועלם, לבין מהנדס העיר וצוותו בנושא, הבהיר מהנדס העיר כי יבחן חלופות תכנוניות שונות, לרבות מגדל.

"המהנדס ציין כי מגדל איננו ערך כשלעצמו אך יש בו כדי להוות כלי להעצמת הבנייה במרכזים עירוניים בכלל ובאיזורים מוטי תחבורה ציבורית בפרט. המהנדס מסר כי העירייה תתמוך בהקמת פרויקט מגורים בז'בוטינסקי 104 ותעודד בניית כמות דירות אופטימאלית במקום, בהתאמה עם תוואי האזור. אור סיטי נדל"ן מאמינה, כחברת נדל"ן המובילה בתחומה בישראל, שאין לנהל פעולות תכנוניות אשר מבוצעות על-ידי אנשי המקצוע הטובים ביותר, דרך אמצעי התקשורת. אור סיטי נדל"ן נמדדת בתוצאותיה בלבד".