המחיר יורד - ובעקבותיו גם המס שנשלם על טלפון מהעבודה

החבילות המוזלות בסלולר יביאו גם להפחתה בשווי השימוש בניידים מהעבודה ולחיסכון של מאות שקלים בשנה ■ למדינה צפוי הפסד של מאות מיליוני שקלים

כניסתן של מפעילות הסלולר החדשות, המציעות חבילות במחירים שהיו דמיוניים עד לפני כמה חודשים, מסמנת מהפכה של ממש בשוק התקשורת, שבעקבותיה תחול ירידה דרמטית בהוצאה של משקי-הבית על שירותי סלולר. כעת מתברר כי שכירים ייהנו מצניחת המחירים אף יותר: מאות אלפי שכירים המחזיקים טלפון נייד מהעבודה יקבלו תוספת של עד מאות שקלים בשנה לשכר נטו.

כיום, כל עובד המקבל טלפון ממקום עבודתו משלם מס על ההטבה הזאת, מתוך הנחה שחלק מהשיחות שהוא מבצע הן פרטיות. מי שהחליט על כך היה סילבן שלום כאשר כיהן כשר אוצר, לפני עשור, ונאלץ להתמודד עם גירעון אדיר וחיפש אחר הכנסות זמינות. הוא הבהיר אז כי מדובר בצעד זמני, אבל בישראל אין יותר קבוע מהזמני, קל וחומר כאשר מדובר בגביית מסים.

איך זה עובד? בתלוש המשכורת יש שורה שבה כתוב "שווי רט"ן (רדיו טלפון נייד). רשות המסים קבעה כי שווי השימוש יהיה מחצית החשבון ולא יותר מ-100 שקל - הנמוך מביניהם. לדוגמה, אם חשבון הסלולר גבוה מ-200 שקל, שווי השימוש הוא 100 שקל. המס שהעובד חייב בו נגזר ממס ההכנסה השולי, הביטוח הלאומי ומס הבריאות שהוא משלם. אם המס השולי המרבי עומד על 48%, והוא דיבר יותר מ-200 שקל - השכיר חייב בתשלום של 48 שקל (48% מ-100 שקל).

כעת, אם המעסיקים יתקשרו עם החברות החדשות, והם ישלמו בחודש 99-89 שקל, שווי השימוש יצנח דרמטית ל-45 שקל, שכן שווי השימוש הוא מחצית מהחשבון. לפיכך, המס שהעובד ישלם יירד ב-55% ל-21.6 שקל (48% מ-45 שקל) במקום 48 שקל כיום - חיסכון של 317 שקל בשנה.

לא מן הנמנע כי החברות הוותיקות ילכו בעקבות החדשות ויציאו גם הן חבילות מוזלות, כדי לא לאבד את לקוחותיהן.

"שר התקשורת הביא לשינוי השוק ולהוזלת מחירים חדה", אומר אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, "אין כל סיבה שהוזלה זו לא תבוא לידי ביטוי בשווי השימוש בטלפונים הניידים כפי שבא לידי ביטוי בכל תלוש משכורת.

"הסכום המופיע היום אינו מבטא נכונה את שווי השימוש, וראוי שהממשלה, הדואגת לעדכן כלפי מעלה כל סכום שיש לשלם לה מיידית, תעשה אותה פעולה לטובת המועסקים במשק, שהם הלקוחות שלנו והעובדים שלנו".

בהסתדרות אישרו ל"גלובס" כי בכוונת הארגון להוביל בימים הקרובים מהלך משותף יחד עם לשכת התאום של ארגוני המעסיקים, ולפנות למשרד האוצר כדי להפחית את שווי השימוש על טלפון סלולרי לאור התמורות בשוק התקשורת.

"נוצר מצב אבסורדי", אומר גורם בהסתדרות, "שווי השימוש הגיע לאחרונה לשווי של החבילות שמציעות היום החברות". לדבריו, אין סיבה שמשרד האוצר לא יתקן את העיוות שנוצר, גם לאור העובדה שהיקף הגבייה בתחום שווי השימוש בסלולר אינו גבוה במיוחד.

בהסתדרות מזכירים כי בתקופה שקדמה לעסקת החבילה במשק, בשנת 2009, ניסה משרד האוצר להעלות עוד יותר את שווי השימוש, אולם ההסתדרות התנגדה וסיכלה את הכוונה הזאת.

חיסכון גם לעצמאים

גם העצמאים צפויים ליהנות מההטבה הזאת - באמצעות סעיף 30 הדן ב"הוצאה לא מותרת" המגיעה לכ-1,200 שקל בשנה או למחצית ההוצאה של העצמאי. גם העצמאים יחסכו מאות שקלים בשנה ויוכלו לנצל יותר את מסגרת ההוצאה הלא מותרת (חיסכון עקיף).

הצד האחר של הסיפור הוא ההפסד של המדינה. לא רק חברות הסלולר הוותיקות עלולות להפסיד מהכנסותיהן, אלא גם שר האוצר: שווי השימוש יירד בהדרגה, אנו נשלם פחות מסים, והמדינה תפסיד מיליוני שקלים.

כמה יחסוך
 כמה יחסוך