הפניקס תשלם 1.6 מיליון שקל לקברניט אל-על שהתעוור חלקית

ביהמ"ש חייב את הפניקס לשלם לקברניט תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה בשל אובדן ראייה בעין שמאל ■ קיבל את גירסתו כי נתן הצהרת בריאות בתום-לב

חברת הביטוח הפניקס סירבה לשלם תגמולי ביטוח בגין אובדן כושר עבודה לקברניט באל-על, טייס קרב מהולל בעברו ופדוי שבי שאיבד את ראייתו בעין שמאל, בטענה כי הוא שיקר אותה והסתיר ממנה ביודעין את מצבו הרפואי, בעת שחתם על הצהרת בריאות לצרכי הפוליסה שהוצאה על-ידי הפניקס.

אתמול (ב') קיבל בית משפט השלום בחיפה את תביעתו של הקברניט וחייב את הפניקס לשלם לקברניט תגמולי ביטוח בסך כ-1.6 מיליון שקל בגין אובדן כושר עבודה לצמיתות, מחמת שלילת רישיון הטייס שלו כתוצאה מאובדן הראייה.

השופטת אילת דגן קבעה כי בניגוד לטענת הפניקס, הקברניט לא הונה את הפניקס וראה את עצמו בתום-לב ובכנות כאדם בריא, כשחתם על הצהרת הבריאות לצורך הביטוח.

במשך שנים ארוכות שירת י' (61) כטייס פנטום בחיל האוויר. במהלך מלחמת יום הכיפורים הופל מטוסו של י', והוא ישב בכלא הסורי. עם שחרורו מהשבי חזר י' לשירות כטייס קרב באותה טייסת. בשנת 1981 חלה בנו של י' בסרטן בהיותו בן 3. במהלך התקופה, עקב הלחץ הנפשי שנגרם לו בשל מחלת בנו, לקה התובע במחלת עיניים, והוא קורקע מטיסה באופן זמני לתקופה של כשנה.

בסוף 1982 נפטר בנו של י'. כעבור כשנה נבדק י' שוב ונמצא כשיר לטוס כטייס קרב וטס במשך שנים עד שחרורו בשנת 1992. י' עשה קריירה מפוארת בחיל האוויר ובין היתר פיקד על טייסת ושירת כסגן מפקד בסיס.

בנובמבר 2000, בעת שעבד כקברניט באל-על, חתם י' על הצהרת בריאות מקוצרת על-פי דרישות הפניקס, והצטרף לפוליסת ביטוח קולקטיבית לאובדן כושר עבודה לעובדי אל-על.

בינואר 2004, במסגרת בדיקות רפואיות תקופתיות, התברר ל-י' כי הוא איבד את הראייה המרכזית בעין שמאל. הוא קורקע מיידית על-ידי מינהל התעופה האזרחי, ורישיון הטייס שלו נשלל לצמיתות.

בהמשך פנה י' להפניקס בבקשה לקבל תגמולי ביטוח בהתאם לפוליסה, ואולם תביעתו נדחתה בטענה כי הצהרת הבריאות שנתן לא הייתה נכונה, והוא הסתיר כי סבל מבעיות עיניים לפחות משנת 1991 וקיבל במהלך השנים טיפולים רפואיים כדי לפתור אותן.

י' הגיש תביעה לבית המשפט וטען כי הצהרת הבריאות שנתן ניתנה בתום-לב. לדבריו, במהלך שנותיו כטייס בחיל האוויר ואחר-כך באל-על הוא עבר בדיקות רפואיות תקופתיות תכופות, קפדניות ומחמירות, שמטבע הדברים אינן מאפשרות למי שאינו בריא לטוס.

עוד טען הקברניט כי בהצהרת הבריאות הוא נדרש להשיב על 6 שאלות ועליהן בלבד, ולגביהן הוא נתן תשובות מלאות ונכונות.

בית המשפט האמין לגירסתו של הקברניט, קיבל את תביעתו וחייב את הפניקס לשלם לו ביטוח בגין אובדן כושר עבודה לצמיתות לפי הפוליסה, בסך של כ-1.6 מיליון שקל.