אג"ח התקשורת בסכנה מיידית

אם החוב הקונצרני של ענף התקשורת ייצא מאיזון, גם הציבור הרחב יהיה בבעיה

מהפכת הסלולר ממשיכה לגבות מחיר כבד מסקטור התקשורת הישראלי. כרגע נראה כי כל השחקנים הוותיקים בשוק מפסידים, ועדיין לא ברור האם השחקנים החדשים ירוויחו. לפי שעה, המרוויח הגדול הוא הציבור הרחב, אולם גם הוא עלול לעבור במהרה לצד המפסיד, אם קריסת מניות סקטור התקשורת תתפשט לאיגרות החוב של הסקטור.

הפנסיות של כולנו הרי אוחזות בנתח מרכזי מחוב הענק המצרפי של מגזר התקשורת, המורכב מחברות שנחשבו עד לפני כשנה ליציבות ובעלות תזרים מזומנים אדיר, והפכו כמעט בן לילה לישויות פיננסיות מקרטעות וחבוטות.

סקטור התקשורת, הכולל את מניות בזק (7.31%), סלקום (1.65%), פרטנר (1.6%) והוט (0.5%) מהווה רק 11% ממדד המעו"ף, כך שמבחינת מדד המניות המרכזי בת"א פוטנציאל הנזק הכרוך בהמשך היחלשות מניות הסקטור מוגבל ל-2%-3%, גם אם המגזר יחווה קריסה נוספת של 30% במחירי המניות.

הסיכון המרכזי שכרוך בהמשך הקריסה הסקטוריאלית בענף התקשורת הוא הסיכון של המשך עליית התשואות ופתיחת המרווחים באיגרות החוב של החברות. גופים רבים שיש להם חשיפה מוגדלת היסטורית לתחום התקשורת בתיק הקונצרני שלהם, עלולים לקבל רגליים קרות ולהקטין חשיפות לסקטור. זאת, כאשר בנזילות הקיימת בשוק הזה לא ימצאו קונים בקלות למכירות בהיקפי ענק, מה שיוביל לירידות מחירים מהותיות.

המצב הזה מהווה חדשות רעות לכלל שוק החוב הקונצרני, המתמודד בחודשים האחרונים עם גל "תספורות" וחשש מפני קשיים פיננסים באחת מקבוצות ההחזקה הבולטות והחשובות במשק, אי.די.בי.

השוק שוב לפני חברות הדירוג

איגרות החוב של חברות התקשורת נחשבו מזה שנים ארוכות לבטוחות שבאיגרות החוב הקונצרניות, ודורגו בדרך קבע בסביבת הדירוג AA. יש שהתייחסו לאג"ח הללו כחלופה מודרנית לאג"ח בנקים.

שינויי שליטה בחברות, אשר תרמו באופן ישיר למינוף מהותי שלהן, וכן שינויים רגולוטוריים רדיקליים, כרסמו קשות בחוסנן הפיננסי של חברות התקשורת, והדבר מתבטא בצמיחה מהותית במרווחים הקונצרניים. אלה כבר חצו את רף ה-3%, כפי שמשתקף מסדרות האג"ח של חברות פרטנר וסלקום. השוק שוב מקדים, ככל הנראה, את חברות הדירוג, ומדרג את חברות הסלולר בדירוג נמוך מהדרוג הנקוב שלהן, שעומד כיום על AA לסלקום ו-AA- לפרטנר.

כך, כעת, מצבן של הפירמידות הפיננסיות אשר נבנו על גבן של פרות המזומנים הסלולריות מעולם לא היה קשה יותר, ואיגרות החוב של פירמידות פיננסיות אלו מדרדרות מיום ליום. הנזק שעלול להיגרם לכיס של הציבור אם החוב הקונצרני של ענף התקשורת ייצא מאיזון הוא מהותי הרבה יותר מצניחה חדה במחירי המניות, ועל כך יש לתת את הדעת הן במישור הרגולטורי והן במישור של ניהול ההשקעות.

ראינו לאחרונה כי כאשר פעילים בשוק מוחקים מרשימת הקניות שלהם סקטור שלם, כמו סקטור חברות ההשקעות וההחזקה, הדבר מתבטא בעליית תשואות דרמטית, ובסופו של יום אף עלול להביא לקריסתן בהעדר יכולת למחזר חוב. למרבה השמחה, סקטור התקשורת המקומי עדיין לא שם, אבל צריך להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים של חבילות התקשורת המוזלות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של בית ההשקעות איילון