מניה של פייסבוק כבר קנית?

והנה כל הסיבות למה לא כדאי לכם לקנות מניות של הרשת החברתית

הטור הזה נכתב כמה ימים לפני ה-18 במאי, מועד ההנפקה של מניית פייסבוק לפי שווי של בין 80-90 מיליארד דולר במחיר של 28-39 דולר למניה. על פניו, שישו ושמחו, אבל האם שווה להשקיע במניה של מה שמסתמנת כמי שנמצאת בתקופה קצת פחות טובה מבחינת הבאזז שלה?

האם פייסבוק עוד צפויה לעשות תהפוכות בחיינו - או שאנחנו על סף (שלא לומר, קרובים לסיום) מיצוי של הרשת החברתית הגדולה בעולם, זו שהפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו?

אם נתעלם מסקר שפורסם לא מכבר ב"גלובס", ולפיו טוענים 48% מיועצי ההשקעות בישראל כי לא היו משקיעים במניית פייסבוק ביום השקתה (לעומת 38% שכן היו עושים זאת), ונבחן את פייסבוק לאחור - ניתקל בכמה טיעונים די טובים מדוע לא להתקרב אליה.

אקדים ואומר כי כותב טור זה אינו יועץ מוסמך, וב-99% מהדברים שקשורים לבורסה אין לו שמץ של מושג. ובכל זאת, החלטתי לקבץ עבורכם את הסיבות מדוע לא לרכוש את המניה הזו, מתוך תחושת בטן בלבד:

כי למרות ההגדרות החדשות, משתמשי הרשת החברתית הגדולה בעולם עדיין חרדים לפרטיותם, ובצדק. פייסבוק עדיין לא מצליחה לשכנע שהיא מאפשרת לכם פרטיות אמיתית. צריך להיות טיפש כדי לחשוב שבפייסבוק ובחברות המסחריות שמפרסמות אצלה לא יודעים היכן אתם, עם מי אתם ואפילו מה אתם אוכלים ומתי. אם אתם לא תייגתם את עצמכם, מישהו אחר תייג אתכם, ואם יש לכם GPS בטלפון הסלולרי, ויש לכם, אז גם הפרטיות שלכם שווה לאסלה.

פייסבוק דילס, זוכרים? גם בפייסבוק היו רוצים לשכוח את הניסיון בן 4 החודשים להשיק אתר מכירות דוגמת גרופון. כישלון הביצוע של פייסבוק, עם כל הכוח העצום שלה, העמיד בסימן שאלה עצום את הכוח המסחרי של הרשת, ואני כבר לא מדבר על עמודי הלייק.

בפייסבוק גם לא ירצו לזכור את השקת "פייסבוק לייט" (2009-2010), ניסיון לשכנע אנשים שלא רצו בפייסבוק לנסות ולהשתמש בגירסה קלילה יותר של הרשת. זה כאמור נקבר לאחר זמן קצר, כמו גם "פייסבוק גיפטס", שאיפשר למשתמשי הרשת לשלוח מתנות וירטואליות לחבריהם.

הכישלון הגדול ביותר של פייסבוק עד כה הוא שירות המייל שלה, זה שהיה אמור לעשות מה שעשו בהתחלה עמודי הלייק (מעבר מאסיבי של חברות מסחריות מהשקעה באתרים פרטיים, והשקעה מאסיבית בעמודי הפייסבוק שלהן), ויכול היה לגרום לשירותי המייל המוכרים ביותר בעולם לקרוס, אבל זה לא קרה. פייסבוק לא הצליחה ליצור ממשק מיילים הגיוני, ואנשים לא מיהרו לשלוח דרך הרשת החברתית הודעות מייל ושליחת קבצים.

רגע לפני שתגידו לעצמכם שאין לי מושג על מה אני מדבר, אני מבקש שתראו מה קרה למניית הזהב של אפל. כיצד המניה שעלתה ב-600%, ירדה באחרונה ירידה מעוררת דאגה בבורסה, ולמה.

אני לא אומר שמניית פייסבוק לא תצדיק את עצמה לתקופה מסוימת, אבל רצוי להסתכל על הטווח הארוך ובעיקר על עברה של הרשת, ולזכור שב-11 ביוני 2011 היא רשמה ירידה של 6 מיליון משתמשים בארה"ב, וב-31 במאי 2010 שהוכרז כיום בלי פייסבוק, וכ-40 אלף איש נענו לקריאה.

אם זה לא מספיק, תוציאו את הראש מהחלון ותראו את הבאזז ההולך ודועך סביב הרשת בקרב הצעירים שמתרחקים ממנה.

זוכה אחד בטוח יהיה להנפקה הזו, ושמו הוא מארק צוקרברג. האיש הטיל ביצת זהב, וכל הכבוד לו. עכשיו הוא מבקש שנלטף אותה. תודה, אבל זה פחות הקטע שלנו.

הכותב הוא עורך מגזין הלייף סטייל "F/O/D".