עיני מביא תוספות שכר מיוחדות לעובדי הרשויות המקומיות

כמה ימים לפני הבחירות להסתדרות: היו"ר עופר עיני צפוי לחתום על הסכם חדש שנועד לפצות על הסכמתו של קודמו עמיר פרץ, ליצור שני מעמדות בקרב עובדי השלטון המקומי

בעיתוי נוח למדי, פחות משבוע לפני הבחירות לראשות הארגון, צפוי לחתום הערב (ה') יו"ר ההסתדרות עופר עיני על הסכם קיבוצי מיוחד שהוגדר על ידי אנשיו "היסטורי", אשר יחול על כמה עשרות אלפי עובדים ברשויות המקומיות. ההסכם ייחתם בטקס חגיגי במעמד ראשי ההסתדרות והשלטון המקומי, בראשות שלמה בוחבוט.

מדובר בהסכם שנועד לפצות במעט על אחד העיוותים הגדולים ביותר שנכללו במסגרת מה שזכה לכינוי "הסכם 99", על שם ההסכם שחתם בשנת 1999 יו"ר ההסתדרות דאז עמיר פרץ. בהסכם נקבע כי כל העובדים שייקלטו ברשויות המקומיות מרגע חתימת ההסכם, לא יזכו לתוספות שכר מיוחדות בגין קידום לדרגות ניהוליות למעט התוספות שניתנות להם ממילא במסגרת מנגנון הקידום האוטומטי. בכך נוצר מאז מעמד נחות של עובדים ברשויות המקומיות, שהפכו עם השנים ממורמרים במיוחד. אלה טענו כי ההסתדרות ופרץ בראשה הקריבו את העובדים החדשים תמורת ויתור מצד משרד האוצר על הדרישה להשיב מה שהוגדר אז חריגות שכר שניתנו לוותיקים.

על פי ההסכם החדש, כל עובד שנקלט מאז 1999 וקודם בינתיים לתפקיד ניהולי כלשהו, יקבל תוספת שכר מיוחדת בגובה 5%-10%, בהתאם לדרגת הניהול. זאת, מעבר לתוספת של 6.25% שיקבלו כלל עובדי הרשויות בהתאם להסכם השכר האחרון במגזר הציבורי. בנוסף, כ-20 אלף סייעות בגני ילדים עירוניים יזכו לתוספת גבוהה יותר, שתעמוד על 18.25%. בהסתדרות מציינים כי אם מביאים בחשבון תוספת של 5% שניתנה לסייעות בשנה שעברה בהסכם אחר בעניינן, הרי שבתוך זמן קצר השכר שלהן יעלה ב-23.25% בסה"כ. למעשה, כל המימון להסכם הזה מגיע מתוך מסגרת ההסכם שנחתם אשתקד במגזר הציבורי. במקום שכלל העובדים יקבלו תוספת של 7.25%, הוסכם כי התוספת האחידה תעמוד על 6.25% לכולם, ואילו 1% נוסף מעלות ההסכם יחולק באופן דיפרנציאלי כך שיאפשר את חלוקתן של אותן תוספות מיוחדות.

כבל מדבר, עיני עושה

בהסתדרות מציינים כי ההסכם החדש הוא תולדה של מו"מ ארוך במיוחד עם השלטון המקומי ועם האוצר. עם זאת, קשה להתעלם מהעיתוי לחתימת ההסכם ומהפוטנציאל הפוליטי שהוא טומן זמן קצר כל כך לפני הבחירות. ח"כ איתן כבל, שמתמודד מול עיני, הרי מדגיש במסגרת הקמפיין שלו שאם ייבחר לראשות הארגון הוא מתכוון לפעול לביטול המעמד הנחות הקרוי דור ב' במקומות העבודה השונים. והנה, בזמן שכבל "רק מדבר" לכאורה, "עיני עושה". גם העובדה שכבל נחשב לבעל ברית עם עמיר פרץ משחקת במקרה הזה לטובתו של עיני, שכן פרץ הוא שחתם כאמור על הסכם 99 ועל רבים מההסכמים האחרים שיצרו שני מעמדות במקום עבודה אחד. "זהו אחד ההסכמים החשובים ביותר שעליו חתמה ההסתדרות בשנים האחרונות", אמר היום עיני.