מדריך "גלובס": איך להבדיל בין שלל תכשירי ההגנה על המדף?

הבחירה במוצרי הנכון להגנה מהשמש עשויה לבלבל: לא מעט שאלות קיימות לגבי יעילות התכשירים, הבדלים בין המוצרים והגדרות התקינה ■ "גלובס" עושה סדר

אפשר להכריז רשמית: הקיץ כבר כאן. בין אם אתם נמנים עם חובבי השמש והטמפרטורות הגבוהות, ובין אם אתם סובלים מהם - לא ניתן להתעלם מהצורך הבסיסי להגן על עורכם כנדרש. המודעות לנושא גדלה ואיתה גם טווח המוצרים המוצעים - אולם הבלבול עדיין גדול בנוגע לשאלות רבות. רגע לפני שניגשים לבחור תכשיר הגנה מהשמש, בדקנו מהם הדברים שכדאי לדעת.

מה המשמעות של דרגת ה-SPF?

מדד ה-SPF מציין את רמת ההגנה של התכשיר מפני קרני UVB (קרניים קצרות הגורמות לאדמומיות וכוויות שמש ולנזקים נוספים). המדד המתייחס לזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני האדמומית בהשוואה לאורך הזמן שבו העור מאדים ללא הגנה.

לדוגמה, אם עור רגיל ללא הגנה יפתח אדמומיות לאחר 10 דקות, שימוש בתכשיר עם מקדם הגנה בדרגת SPF 15 יאריך את משך הזמן עד שהעור יאדים פי 15, כלומר הגנה למשך 150 דקות (שעתיים וחצי).

ד"ר מרינה לנדאו, מומחית לרפואת עור במרכז הרפואי וולפסון, מוסיפה כי "חשוב לזכור בעת השימוש במסנני קרינה שההגנה היא אינדיבידואלית, ותלויה בצבע העור של המשתמש ובעוצמת הקרינה ברגע החשיפה לשמש. מכאן כי משך הזמן הבטוח עם מסנן באותה רמת הגנה משתנה ותלויה במספר גורמים: סוג העור, עונות השנה, מים, זיעה ועוד".

מה לגבי הגנה מפני קרני UVA?

כאן הסיפור יותר מורכב, מסבירה ד"ר לנדאו: "עדיין לא קיים מדרג אחיד לגבי רמת ההגנה מפני UVA (קרניים ארוכות-טווח החודרות לעומק העור וגורמות לנזקים). בארצות-הברית יש כוונה לאמץ מדרג סינון UVA בצורת כוכבים: ככל שרמת הסינון גבוהה יותר - כך התכשיר זוכה ביותר כוכבים.

"בארץ אומץ התקן האוסטרלי, לפיו תכשיר המסנן לפחות 90% מקרני UVA יוגדר כמספק הגנה רחבת-טווח, או כמגן מפני קרני שמש ארוכות. עם שינוי צורת המדידה באוסטרליה בשנים האחרונות, גם משרד הבריאות הישראלי נערך לשינוי בצורת בדיקת רמת סינון קרני UVA".

האם מחירו של התכשיר מעיד על איכותו?

המחיר של תכשירי ההגנה לא בהכרח מעיד על יעילותם או על איכותם, והוא מושפע ממספר גורמים. ד"ר לנדאו נותנת לדוגמה את סוגי הפורמולות והמרכיבים של התכשיר - "חומרי בסיס נעימים ואיכותיים ייקרו בדרך-כלל את מחירו של התכשיר. מרכיבים אחרים בתכשיר ההגנה, כמו נוגדי חמצון המתיימרים למזער את נזקי השמש, גם הם תורמים למחיר גבוה יותר".

ד"ר פליקס פבלוצקי - רופא עור בכיר, מנהל מכון הפוטותרפיה במחלקת עור במרכז הרפואי שיבא ויועץ לאגודה למלחמה בסרטן, מוסיף כי "למרות שלרוב אין קשר בין יעילות המוצר ומחירו, לבעלי עור רגיש ולסובלים מאלרגיות שונות מומלץ להשתמש בתכשיר מתאים ולהיעזר בייעוץ של רופא עור, במקרה כזה התכשיר הייעודי יכול להיות יקר יותר".

האם יש חשיבות למרקם (ספריי, קרם או שמן)?

המדפים גדושים במגוון תכשירים במרקמים שונים וקשה לדעת במה לבחור. לדבריו של ד"ר פבלוצקי אין חשיבות לסוג המרקם של התכשיר, כל עוד מקפידים על כמות חומר נכונה. הוא מסביר כי "על מנת לקבל הגנה אופטימלית יש להשתמש בכמות גדולה במיוחד, בסביבות חצי בקבוק לכיסוי כל הגוף. בפועל אנחנו משתמשים בכמות הרבה יותר קטנה, כך שההגנה שהתכשיר מספק היא נמוכה יותר".

לכן כאשר ניגשים לבחור מוצר הגנה מהשמש, הבחירה צריכה להתייחס לרמת מסנן הקרינה, וגם למרקם מועדף, כזה שיאפשר משיחה קלה וחידוש נוח של התכשיר במשך היום".

האם מספיק תכשיר טיפוח עם מסנני קרינה?

יצרניות רבות מציעות תכשירי טיפוח ואיפור המשלבים מסנני קרינה, ובשגרת הטיפוח היומיומית נדמה כי הם מספקים את ההגנה הדרושה, אך בימי הקיץ החמים לא מומלץ להסתפק רק בהם.

"תכשירי הטיפוח מציעים לרוב מסנני קרינה בדרגה נמוכה יחסית", אומר ד"ר פבלוצקי, "ולכן לא כדאי להסתמך עליהם כאמצעי ההגנה היחיד".

גם בתכשירי הטיפוח לפנים קיימת הבעיה של הכמות הנדרשת על מנת לספק הגנה לעומת כמות החומר שבה משתמשים בפועל.

ד"ר לנדאו מסבירה: "חשוב להבין כי על מנת לספק הגנה לפנים ולצוואר כפי שמצוין על התכשיר, צריך למרוח כמות של כפית בערך, וזו אינה הכמות שנוהגים למרוח כשמשתמשים במייק-אפ או בקרם לחות, כך שההגנה שאותם תכשירי טיפוח מספקים היא בעצם נמוכה מהמובטח".

מה ההבדל בין תכשירים לילדים ולמבוגרים?

המלצת המומחים היא לא לחשוף תינוקות עד גיל חצי שנה לשמש ישירה, ולילדים מומלץ להשתמש בתכשירי הגנה טוטאל-בלוק, המקנים כיסוי עבה הנראה על העור ואינו שקוף, המספקים הגנה מלאה.

מעבר להמלצות אלה, "אין הבדל משמעותי בין סוגי התכשירים", אומר ד"ר פבלוצקי ומוסיף: "ייתכן שבתכשירים לילדים מקפידים יותר על כך שהמרכיבים לא יגרמו לגירויים או לאלרגיות, לכן ניתן להשתמש בתכשירים המתאימים לבעלי עור רגיש גם לילדים, אבל גם בכל תכשיר אחר".

פבלוצקי חוזר ומדגיש כי "חשוב לזכור שמסנן הקרינה אינו מהווה קו הגנה ראשון. חשובים יותר שעות החשיפה לשמש, ביגוד מגן, כובע רחב שוליים ומשקפי שמש".

תכשירי הגנה
 תכשירי הגנה

השורה התחתונה:

* חשוב למרוח תכשיר הגנה לפני כל יציאה לשמש, ולא רק כשהולכים לים או לבריכה.

* אין הבדל משמעותי בין סוגי המוצרים.

* בחרו תכשיר שמרקמו מתאים לכם, ובדקו את המבצעים וההנחות שמציעות רשתות הפארם ובתי-המרקחת של קופות-החולים.

* הקפידו שמסנן הקרינה יהיה לפחות 20 SPF ועם הגנה רחבת-טווח מפני כל סוגי הקרניים.

* רצוי לשים לב לתאריך התפוגה ולא להשתמש בתכשיר הגנה ששוכב בארון כבר כמה שנים.