גפני: "בטוקיו גבר שעולה על אוטובוס של נשים חוטף מכות"

יו"ר ועדת הכספים אמר את הדברים בכנס לשכת עוה"ד ■ מאיר שמגר: "המדינה טעתה כאשר היא איפשרה לחברות תחבורה ציבורית הפרדה בין נשים לגברים"

"המדינה טעתה כאשר היא איפשרה לחברות תחבורה ציבורית הפרדה בין נשים לגברים. נשים במדינת ישראל רשאיות לעשות כעולה על רוחן" - כך אמר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, בכנס לשכת עורכי הדין באילת שנפתח היום (א'). דברי שמגר נאמרו במושב שעסק בתופעה של הדרת נשים בישראל.

לדברי שמגר, נושא הדרת הנשים "נוגע בנימי נפשנו", מכיוון שהוא נוגד עקרונות יסוד שנקבעו כבר בהצהרת העצמאות. "חלק מתפיסת היסוד שלנו בכל הנושאים החוקתיים היא תפיסת הסובלנות", אמר שמגר. "אבל לסובלנות יש גבולות, ומשמעותם שהיא מסתיימת מקום שמבוצעת עבירה. יותר מדי נושאים שמנוגדים לעקרונות היסוד שלנו זוכים לסובלנות במקום להיעקר מהשורש. כל אדם זכאי לסובלנות ציבורית באשר לבחירות שהוא עושה בספירה הפרטית שלו".

שמגר התייחס למקרים של הדרת נשים שאירעו בארץ בשנתיים האחרונות. "כאשר מדובר על נערות שמופיעות בפתיחת גשר המיתרים בירושלים, ודורשים מהן ללבוש שקים נוספים על בגדיהן כדי שחס וחלילה לא חיפגע מישהו מהקהל, זה חורג מהמקובל. כך גם במקרים בהם נאמר לנשים שאסור להן לשיר בנוכחות אחרים או לעלות לבמה לקבל פרס", אמר.

לדברי שמגר, בכל התופעות של הדרת נשים יש משום בריחה מהעיקרון שאימצה מדינת ישראל מאז הקמתה. "גם כאשר אומרים לאישה בציבור 'את לא תשבי כאן אלא במקום אחר', אין מקום לדבר על סובלנות. יש כאן שלילת זכותו של אדם לחירותו האישית. יש כאן שלילה של זכות האדם לחירותו".

לדבריו, ברשות הרבים מותר לאישה לשבת איפה שהיא בוחרת. "אנחנו לא היחידים שנוהגים באוטובוסים וברכבות. לא שמעתי שמישהו בניו-יורק דרש שתהיה הפרדה בין נשים לגברים ברכבת התחתית. אנחנו לא צריכים להסכים לכך", ציין שמגר.

ח"כ משה גפני מיהדות התורה, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, יצא להגנת הציבור החרדי וטען כי הוא מושמץ לשווא. "האישה החרדית של ימינו היא יותר בכירה ויותר אינטליגנטית מהגבר החרדי. אני לא מכיר חרדי שיורק על ילדה בת 12 כמו שקרה בבית-שמש. יאיר לפיד הזמין את זה ושבוע אחרי זה הודיע שהוא נכנס לפוליטיקה. לא החרדים ירקו על ילדה אלא אדם בודד. אתם לא יודעים מה זה גורם לנו להרגיש. אנחנו, הציבור החרדי, מותקפים כל שבוע על משהו אחר", אמר גפני.

גפני הגיב לדברי שמגר כי בניו-יורק אין הפרדה בין גברים לנשים, וטען כי בכל העולם יש אוטובוסים מיוחדים לנשים. "בטוקיו, למשל, אם גבר עולה על אוטובוס של נשים, הוא חוטף מכות, כי נשים לא רוצות בצפיפות של האוטובוסים ולא רוצות שיטרידו אותן", אמר גפני.

"אם יש הסכמה בציבור החרדי שנשים וגברים לא יישבו אחד ליד השני בגלל הדוחק, אז מה הבעיה? ואם אני בא לקורס קצינים בצבא, ובאה זמרת ושרה, ואני מבקש בשקט לצאת החוצה ל-2-3 דקות כדי לא לשמוע אותה - מה הבעיה עם זה?", שאל גפני וסיכם כי "מזל שנולדתי עם חוש הומור, כי אחרת הייתי בוכה בגלל חוסר התקשורת הנורא בין החרדים לחילונים".

גם סגנית השר, ח"כ גילה גמליאל מהליכוד, השתתפה בפאנל. גמליאל ציינה כי יש הדרת נשים במקומות רבים במדינת ישראל. "בחברות הציבוריות יש 20% נשים דירקטוריות בלבד. גם הנשים בדירקטוריונים הם תמיד מקורבות לבעלי ובעלות השליטה".

לדבריה, גם באקדמיה הישראלית הרוב המוחלט של בעלי תפקידי המפתח הם גברים. "ויש רק 6 נשים ראשי רשויות מתוך 250 ראשי רשויות בישראל. זה כ-2%".

את הפאנל הנחתה העיתונאית מירב מיכאלי, שציינה כי המשפט הוא כלי חשוב ורב-עוצמה ביצירת המציאות של מה מתאפשר לנשים ולא מתאפשר להן, מה מעמדן וכדומה. "המשפט הוא מה שאיפשר למכור נשים לנישואים. מצד שני, רק לפני מספר ימים קבע בית המשפט העליון הלכה נהדרת, לפיה כאשר יש פער גדול בין גבר לאישה בעבודה שמועסקים באותו תפקיד - המעסיק שלהם הוא שצריך להוכיח כי לא מדובר באפליה", אמרה מיכאלי.

בפאנל השתתפו גם הרב בני לאו, עו"ד בת שבע שרמן-שני מנכ"לית יד לאישה, ועו"ד ואפה זועבי-פאהום.