כבל מקווה להפתיע, עיני מסמן מטרות: "הגנה על הפנסיה"

עפ"י קצב ההצבעה לראשות ההסתדרות במהלך היום, מעריכים כי שיעור המצביעים יעמוד בסופו של יום על 40%-50% ■ הדבר צפוי לשרת את היו"ר המכהן עופר עיני

הבחירות למוסדות ההסתדרות ולנעמ"ת יינעלו הלילה (ג') בשעה 22:00, כאשר כבר בשעות הצהריים נרשמו שיעורי הצבעה גבוהים ביחס לבחירות הקודמות. על פי קצב ההצבעה במהלך היום, בהסתדרות מעריכים כי שיעור המצביעים יעמוד בסופו של יום על 40%-50% מקרב 503 אלף בעלי זכות הבחירה, לעומת 32% בלבד בשנת 2007. הדבר צפוי לשרת את היו"ר המכהן עופר עיני, שכן שיעור הצבעה נמוך צפוי היה לשרת את ח"כ איתן כבל, הטוען לכתר, שכן מצביעיו הפוטנציאליים מזוהים עם מה שמכונה "מאוכזבי עיני" ולהם ממילא מוטיבציה גבוהה להגיע אל הקלפיות.

מהסיבה הזאת, ככל הנראה, עיני לא נותר שאנן ובמשך כל היום ביצע שיחות טלפון לפעילים שונים, כדי להמריץ אותם להגדיל את שיעור ההצבעה. בהסבר הרשמי שמסר לאמצעי התקשורת אמר עיני: "אחוז הצבעה גבוה יסמן לכל אויבי העבודה המאורגנת שהם עומדים לקבל ארגון חזק, עוצמתי, שלא מהסס להשתמש בכוחו כדי להגן גם על עובד בודד הנקלע למצוקה מול המעסיק".

עיני, שהגיע להצביע מיד עם פתיחת הקלפיות בשעה 7:00, הצביע גם על המטרות המרכזיות לקדנציה הנוספת שצפויה לו לפי כל התחזיות: "ההסתדרות, שהפכה בחמש השנים האחרונות לכוח המגן של העובדים, מתכוונת לחולל מהפכה גם בהגנה אגרסיבית על הפנסיה, בגיוס עוד מאות אלפי עובדים לעבודה המאורגנת ובשבירת תקרת הזכוכית לנשים".

איתן כבל הגיע להצביע סמוך ל-9:00 בבוקר בקלפי הקרובה למקום מגוריו בראש העין, ולאחר מכן סייר במספר קלפיות שונות באזור המרכז כשהוא זוכה לתמיכה צמודה מצד רבים מחבריו לפלוגת המילואים בצנחנים. גם כבל התייחס לאחוזי ההצבעה הגבוהים, וייחס אותם לעצם ההתמודדות שלו: "אחוזי ההצבעה הגבוהים מעידים שהעובדים יוצאים ומבקשים שינוי. אני קורא לכל מי שטרם הצביע להגיע ולבחור לפי צו מצפונו. אין לי ספק שאם הבחירות יתנהלו בצורה דמוקרטית, אנחנו ננצח ונפתח עידן של תקווה בהסתדרות".

מתוך 2,042 קלפיות בסך הכל, 1,018 קלפיות הוצבו במקומות עבודה שונים, 772 הוצבו במתקנים שונים בישובים מרכזיים ו-252 קלפיות נוספות הוצבו בניידות שנעו במסלול שפורסם מבעוד מועד. תוצאות ראשוניות ולא מייצגות יתקבלו הלילה החל מהשעה 23:00, אולם תוצאות סופיות יימסרו לא לפני יום חמישי בצהריים. עם נעילת ההצבעה, ישנעו את הקלפיות תחת אבטחה של רכבים מלווים ושומרים חמושים אל מרכז לוגיסטי שבו ייספרו הקולות.

הבחירה תיעשה באמצעות שני פתקים: אחד לרשימת הסיעה והשני לתפקיד יו"ר הארגון. מול היו"ר המכהן עופר עיני יתמודד ח"כ איתן כבל (עבודה), שעצם התמודדותו התאפשרה רק לאחר הכרעה של ביהמ"ש המחוזי בת"א, אף שכבל לא שילם לארגון דמי חבר במשך 16 שנה. נשים יצביעו בבחירות באמצעות פתק נוסף לתפקיד יו"ר נעמ"ת, שעליו מתמודדות תמר זנדברג מטעם הסיעה של כבל ("בית חברתי") וגליה וולך מהסיעה של עיני (עוגנים).

הקבלות של עיני

עיני ינצח כי מולו ניצב חבר כנסת חביב וחייכן ממפלגת העבודה, שמעולם לא הנהיג ציבור עובדים ובתפקידו כמזכ"ל המפלגה ביקש לבטל את ההסכמים הקיבוציים של עובדיו. עיני, לעומתו, צמח מתוך הוועדים. הוא שימש כיו"ר הוועד הדרומי של עובדי מס הכנסה, טיפס מהר ליו"ר הוועד הארצי, משם דילג לתפקיד יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ורק אז הפך ליו"ר ההסתדרות.

על אף התנהלות ריכוזית מדי, נהנתנות מסוימת ומינוי אומלל של בת זוגו למנכ"לית רשת עמל ההסתדרותית, עיני נחשב ליו"ר מוצלח שחיזק את הארגון והקים עשרות ועדים חדשים במגוון ענפים. חברי הארגון, שראו בעשורים האחרונים איך פוליטיקאים ממפלגת העבודה מדלגים בין ההסתדרות לכנסת בשעה שהעבודה המאורגנת נחלשת, ראו את יו"ר הוועד של מס הכנסה הופך את ההסתדרות לאיגוד מקצועי שמניב להם פירות. העובדים מעדיפים מישהו עם קבלות על פני מי שנתפס כטרמיספט פוליטי.

עצם ההתמודדות מול עיני טובה להסתדרות. יותר מדי שנים התרגלו בארגון להיעדר מתמודדים או למתמודדים אלמוניים. עיני נהנה מקואליציה רחבה מדי ואופוזיציה מצומקת מדי. זה מתכון בטוח לפגיעה בדמוקרטיה. המבחן של כבל לא יהיה מחר, אלא ביום שאחרי. אז נוכל לדעת האם כבל חיפש לעשות לעצמו קמפיין קצר ולחזור למזנון הכנסת, או שמא הוא מתכוון לשמש אופוזיציה אמיתית בהסתדרות, ולצקת בה את האג'נדה שבה התהדר בחודשים האחרונים.

הזיכרון הקצר של זהבה גלאון

יו"ר מרצ זהבה גלאון, שסיעתה חברה לרשימה של כבל, כתבה אתמול לעיתונות: "הטייקונים מייחלים לניצחונו של עיני מחר, כי בתקופת כהונתו הם התעשרו והעובדים התרוששו". משעשע לקרוא על רקע דבריה מה שנכתב רק לפני חצי שנה בדוח של סיעת מרצ בהסתדרות. לא נגענו: "ההסתדרות בתקופת כהונתו של עיני חזרה למלא את תפקידה הכלכלי והחברתי בחברה... ההסתדרות בהנהגתו של עיני לא נתפסה עוד כאויב אלא כשותף ראוי... שוק העבודה החל לעבור שינויים חיוביים, התארגנות העובדים זוכה לעדנה, הגזירות הכלכליות שהממשלה ניסתה להעביר בוטלו ע"י ההסתדרות ונחתמו הסכמים קיבוציים עם מטרות חברתיות".

והנה שורת המחץ שמוקדשת לגלאון, מתוך הדוח של מרצ: "יש פוליטיקאים ומושכים בעט אשר אוהבים לשנוא את ההסתדרות... הם לא למדו דבר ולא שכחו דבר כמו הבורבונים, ולעזאזל העובדות".

איתן כבל עופר עיני
 איתן כבל עופר עיני