רובי ריבלין: אם תנסו לכפות גיוס על חרדים - אלפים ייכלאו

יו"ר הכנסת בכנס לשכת עוה"ד באילת: "במציאות הנוכחית לא ניתן להתייחס לחרדים כמו לאיימיש" ■ ריבלין התייחס בדבריו לחוק טל והזהיר כי ניסיון לכפות על החרדים גיוס בכפייה יוביל ל"אלפי חרדים בבתי הכלא" ויערער את יסודות המדינה

בדברים שנשא היום (ד') יו"ר הכנסת ראובן ריבלין בכנס לשכת עורכי הדין באילת, הוא התייחס לחוק טל והזהיר כי החברה החרדית מהווה מרכיב מרכזי בחברה הישראלית, ועל כן יש לשקול בחינה ערכית ואסטרטגית חדשה וכן למצוא נוסחה חדשה שתבטיח את השתתפות החרדים בנטל הכלכלי-אזרחי.

"בישראל של 2012 החרדים והערבים כבר אינם מיעוטים, הם מהווים יחד 30% מאוכלוסיית ישראל. החברה החרדית מונה כחצי מיליון איש והיא הולכת וגדלה והמשמעות היא שבשנתונים מסוימים כמו כל ילד יהודי שני הוא מהחברה החרדית - עניין המחייב בחינה ערכית ואסטרטגית בקרבנו", דברי ריבלין.

"החרדים כבר מזמן אינם מיעוט, והשאלה איך להתמודד עם מציאות שבה האוכלוסייה החרדית מהווה מרכיב מרכזי בחברה. מטרתנו איננה לכווץ את החרדיות, זה ביטוי איום שמזכיר רעיונות אפלים. מדינת ישראל הוקמה על-ידי ציונים אך היא איננה מדינת הציונים בלבד", הוא הוסיף.

"מוטלת עלינו המשימה למצוא את הנוסחה שתבטיח חלוקה הוגנת של הנטל הביטחוני, הכלכלי והאזרחי. העובדה שהציבור החרדי חדל מלהיות מיעוט. ההנחה היא הזכות לתרבות של מיעוט, היא שהרוב מצליח להגן על הנורמות הנהוגות בו באמצעות הכוח הפוליטי הרב שבידיו".

אולם, בהמשך דבריו, ריבלין טען כי ברגע שמיעוט גדל וניתנים לו זכויות מיוחדות, הוא עלול לפגוע באינטרסים הביטחוניים והכלכליים של החברה כולה. "במציאות הדמוגרפית הנוכחית לא ניתן להתייחס לחרדים כמו לאיימיש בארה״ב. ניתן היה בעבר לבלוע את הצפרדע של פטור משירות צבאי לחרדים, אך לא ניתן לעשות זאת עוד".

באותה נשימה, ריבלין גם הזהיר כי במידה וה"קואליציה האזרחית הגדולה" תאשר את חוק טל ותנסה לכפות אותו על החרדים, יהיה זה מעשה לא חכם ולא מעשי ויערער את יסודות המדינה. "כפייה בעניין זה תערער את המדינה כולה. המשמעות של גיוס בכפייה איננה אלפי חרדים רצים על הג׳בלאות אלא אלפי חרדים בבתי כלא. לכן צריך לכונן שותפות, לא יחסים של רוב ומיעוט".