הוועד האולימפי האמריקני סידר לעצמו את העתיד עד 2040

נפתרה סוגיית חלוקת הכספים בין הוועד האולימפי הבינלאומי לבין הוועד האולימפי האמריקני: הנתח של האמריקנים יקטן, אבל ההסכם הוארך עד שנת 2040

בשנים האחרונות נטען יותר ויותר פעמים כי אנשי הוועד האולימפי הבינלאומי "סגרו חשבון" עם האמריקנים ולא הצביעו עבורם לאירוח משחקי 2012 (אז העמידה ארה"ב את ניו יורק כמועמדת) ו-2016 (שיקגו).

הטענה היתה כי אנשי הוועד האולימפי לא הצביעו לארה"ב בגלל שלאורך שני העשורים האחרונים נהנה הוועד האולימפי האמריקני (USOC) מתקציבי עתק שזרמו אליו בזכות הסכמים מסחריים עליהם היה חתום מול הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC). הוועד האולימפי האמריקני נהנה מסכומי כסף גדולים שהופנו אליו מהוועד האולימפי הבינלאומי, מתוקף הסכם מסחרי היסטורי עליו חתמו הגופים ב-1996. אותו הסכם הבטיח לוועד האולימפי האמריקני 20% מסך הכספים שישיג הוועד האולימפי מספונסרים, ובנוסף 12.75% מסך הכספים שיכניס הוועד האולימפי מהסכמי טלוויזיה.

במהלך השנים האחרונות הופעל לחץ כבד על-ידי הוועד האולימפי, בעיקר מצד מדינות אירופה, לנסות ולהוריד את הנתח של האמריקנים, בטענה כי ההסכם מייצר יתרון כלכלי גדול לוועד האולימפי האמריקני על-פני יתר המדינות עולם. האמריקנים עמדו בסירובם, מתוך טענה כי בסביבות 60% מהספונסרים הגלובאליים של הוועד האולימפי הבינלאומים הם אמריקנים, ובנוסף הסכמי הטלוויזיה הגדולים ביותר איתם חתום ה-IOC הם מול רשתות השידור האמריקניות. כזכור, רק לפני כשנה התחייבה רשת NBC האמריקנית לשלם 4.38 מיליארד דולר עבור שידור ארבעת המשחקים האולימפיים (2 אולימפיאדות קיץ, 2 אולימפיאדות חורף) בין 2014 ל-2020.

בסוף השבוע האחרון הצליחו שני הגופים להגיע להסכם חדש עד שנת 2040. לפי האתר insidethegames.biz, חלקו של הוועד האולימפי האמריקני יישאר עד 2020 כמו שהוא, ומאותה שנה יקטן החלק של זכויות הטלוויזיה ל-7%, על כל עלייה שתירשם בהסכמי הטלוויזיה. הנתח של האמריקנים מהסכם הספונסרשיפ הגלובאלי ישאר אף הוא בעינו, אבל יקטן ל-10% על כל עלייה שתירשם בסעיף זה.

"זהו יום מאוד שמח עבור הוועד האולימפי הבינלאומי ועברו הוועד האולילמפי האמריקני", אמר ז'ק רוג, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי.

האמריקנים ספגו שני כישלונות מביכים באירוח המשחקים האולימפיים בשנים האחרונות. ניו יורק הודחה כבר בסיבוב ההצבעה הראשון לאירוח משחקי 2012 (בהם זכתה לונדון), ושיקגו הודחה כבר בסיבוב הראשון בהצבעה לאירוח המשחקים ב-2016 (בהם זכתה ריו דה ז'ניירו). מאחר שארה"ב לא העמידה עיר מטעמה כמועמדת לאירוח משחקי 2020, המשמעות היא שלא תארח משחקים אולימפיים לפחות 28 שנה. הפעם האחרונה שארה"ב אירחה את המשחקים היתה ב-1996, אז אטלנטה אירחה את האירוע הספורטיבי היוקרתי.