OECD: כ-300 אלף ישראלים גרים ללא בית שימוש

ישראל ממוקמת במקום ה-30 מתוך 36 בדירוג צפיפות הדיור ■ למעלה מחמישית מההכנסה שלנו מתבזבזת על דיור - ברוסיה מוציאים רק 11% ■ ולמרות הכול: 83% מהישראלים מרוצים מתנאי המגורים שלהם

תנאי הדיור בישראל הם בין הנחותים בקרב 36 המדינות המפותחות בעולם, כך עולה ממדד Better Life Index, שפרסם ארגון ה-OECD בשבוע שעבר. בניגוד לתחומים אחרים במדד בהם ישראל מצטיינת - למשל, סיפוק מהחיים (ציון של 8.5) ובריאות (8.8) - בתחום הדיור היא נכשלה.

מנתוני הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, עולה כי ישראל מדורגת במקום ה-28 מבין 36 המדינות החברות בארגון, עם ציון 4.1 - נמוך אפילו מהציון של מקסיקו. הציון מבטא את תנאי הדיור במדינה, לרבות צפיפות, הוצאה על דיור ומתקנים בסיסיים בדירה.

בתחום צפיפות הדיור, ממוקמת ישראל במקום נמוך מאד - 30 מתוך 36 - עם 1.2 חדרים לנפש, בממוצע. הקנדים נהנים ממרחב המגורים הגדול ביותר, עם 2.5 חדרים לנפש. טורקיה היא הצפופה מבין מדינות ה-OECD, עם 0.9 חדרים לנפש. ממוצע מדינות ה-OECD עומד על 1.6 חדרים לנפש - גבוה ב-33% מהממוצע בישראל.

ולא רק שאנחנו חיים בצפיפות רבה, אנחנו גם מוציאים שיעור יחסית גבוה מההכנסה שלנו על דיור - 22%, למעלה מחמישית. זאת, בהשוואה למדינות נורבגיה, מקסיקו, אירלנד, פורטוגל וקוריאה, שתושביהן מוציאים 19% או פחות מהכנסתם על דיור. רוסיה היא המדינה בה מוציאים הכי פחות על דיור - 11% מההכנסה. בקצה השני של המדרג, נמצאת ניו זילנד, שתושביה מוציאים 29% מהכנסתם על דיור. חשוב להדגיש, כי הנתון מבוסס על היחס שבין ההוצאה על דיור לבין ההכנסה הפנויה נטו (אחרי מסים).

300 אלף איש ללא בית שימוש

עוד עולה מסקר ה-OECD, כי לא כל הישראלים גרים בבית שיש בו שירותים עם מים זורמים - מדד נוסף שמשקלל הארגון בדירוג תנאי הדיור. 4% מהישראלים (כ-300 אלף איש) לא נהנים מה"פריבילגיה" הזו (96% כן), מה שמדרג אותנו במקום ה-20 מתוך 36. ובעוד דנמרק, הולנד, ספרד, וארה"ב מככבות בראש הטבלה הזו (100%), טורקיה מדורגת בתחתית, משום שרק 87% מאזרחיה נהנים מבית שימוש מודרני.

ולסיום, נקודת אור מפתיעה: הרוב המכריע של הישראלים, 83%, מרוצה מתנאי המגורים שלו, מצא סקר ה-OECD. עם זאת, מדובר בשיעור נמוך מזה של המדינות המפותחות אחרות, שם הממוצע עומד על 87%.

דירוג תנאי הדיור
 דירוג תנאי הדיור