"תחילת הסוף של המונופול האורתודוכסי על חיי הישראלים"

בעקבות החלטת המדינה להכיר ברבנים קונסרבטיביים ורפורמיים, אומרים בתנועה הקונסרבטיבית בארה"ב: "תהיה לנו עכשיו הזדמנות שווה להתמודד על לב הציבור הישראלי"

הודעת היועץ המשפטי לממשלה, אתמול (ג'), שהמדינה מוכנה להכיר ברבנים קונסרבטיבים ורפורמים בישראל ולשלם את משכורותיהם, אם כי לא באמצעות המשרד לשירותי דת, עוררה התלהבות עצומה בתנועות הקונסרבטיבית והרפורמית בארה"ב. התחושה בקרב בכירים בשתי התנועות היא, שאת הדינמיקה שחוללה החלטת המדינה שוב לא יהיה אפשר לעצור ושהחלטה זו היא צעד ראשון להרפיה הדרגתית של לפיתת הממסד הרבני בישראל את חיי הדת במדינה ואת החיים האישיים של אזרחיה.

בראיון ל"גלובס" אמרה הרבה ג'ולי שונפלד, סגן נשיא אקזקוטיבי של כנסת הרבנים, הגוף המרכזי של התנועה הקונסרבטיבית, כי מבחינתה, החלטת המדינה להכיר ברבנים קונסרבטיבים ורפורמים כמוה כנחיתת האדם על הירח: צעד קטן לאדם, צעד כביר למין האנושי, ובהקשר של ישראל - צעד כביר לעם היהודי. "זה תחילת הסוף של המונופול האורתודוכסי על חיי הישראלים", היא הכריזה.

"שחר חדש הפציע היום", אמרה הרבה. "את הנעשה אין להשיב. מדובר בקבלת דרישה עקרונית של התנועה הקונסרבטיבית, שעליה נאבקנו שנים רבות: תחילת המגמה של שוויון במימון בין הזרמים השונים ביהדות. עד לשנה האחרונה, תיקצבה ממשלת ישראל את המנגנון האורתודוכסי ב-450 מיליון דולר בשנה, בעוד שהקונסרבטיבים והרפורמים קיבלו 60 אלף דולר. הפער לא יקטן בין לילה, אך הכסף פחות חשוב. ההישג הוא קבלת ההגיון של שוויון עקרוני בין הזרמים".

הרבה ציינה, שמבחינת התנועה הקונסרבטיבית זה היה מאז ומתמיד מאבק על זכויות האדם, וכמו כל המאבקים על זכויות האדם, ההתקדמות נמדדת תחילה בסנטימטרים ספורים, אחר-כך במטרים, עד שמתחולל השינוי הגדול. "זה התליך שמתחולל עתה בישראל", אמרה שונפלד.

היא ציינה, שההתנגדות למציאות החדשה שמביעים אנשי הממסד הרבני בישראל, ובכללם השר לשירותי דת, יעקב מרגי (ש"ס), שמאיים להתפטר, אינה מפתיעה מפני שהם מבינים שזו תחילת הסוף של המונופול שלהם.

לדבריה, ניתנת עתה לקונסרבטיבים ולרפורמים הזדמנות שווה להתמודד על לבבות אזרחי ישראל מול ממסד אורתודוכסי שלא מצליח למצוא מסילות לרוב אזרחי ישראל, במקרה הטוב, או פשוט מדכא אותם ומגביל את חייהם במקרה הרע.

אתמול נפגש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עם משלחת של מנהיגי התנועה הקונסרבטיבית בבית הלבן. הוא דיבר על מחויבותו לביטחון ישראל ועל הקשר האישי שלו למסורות היהודיות, שלהן הוא רוחש הערכה רבה. הרבה שונפלד אמרה, כי הפגישה חיזקה את אמונתה במחויבותו של אובמה לישראל.