אטיאס: "קבלנים מחזירים לנו קרקעות כי אין להם כסף"

(עדכון) - שר השיכון אטיאס בכנס התאחדות בוני הארץ: "דחינו תשלומים מ-60 ל-180 יום כדי שיעשו שופינג בבנקים" ■ נסים בובליל: "סטנלי פישר גרם נזק אדיר לזוגות הצעירים; הוא דואג רק לבנקים"

שר השיכון אריאל אטיאס מגלה היום (ה') כי בשל מצוקת אשראי במשק, קבלנים מחזירים למינהל מקרקעי ישראל קרקעות לאחר שהם זכו במכרזים עליהן. לפיכך, משרד השיכון החליט לעת עתה לדחות תשלומים לקבלנים על מנת לאפשר להם יותר זמן להשיג מימון לבנקים. הקושי בהשגת מימון הביא לירידה בהתחלות הבנייה, מה שעלול להוביל לעלייה במחירי הדירות בעתיד.

"התחלות הבנייה גדלו ב50% מאז כניסתי לתפקיד ועכשיו יש ירידה", אמר אטיאס בכנס התאחדות בוני הארץ. "זה לא בגלל השיווקים אלא בגלל מצוקת מימון קשה. לאחרונה, יזמים זכו במכרזים והחזירו לנו את הקרקע בגלל שלא עמדו בתשלומים. אני מדבר על מכרזים באזורי ביקוש. מה עשינו? דחינו התשלומים מ-60 יום ל-180 יום, כדי שהקבלנים יכולים להתארגן על עצמם ולעשות שופינג בבנקים".

אטיאס כינה את מצוקת האשראי "קשה" ואחת הדרכים לפיתרון הבעיה נעוץ לדעתו בשינוי התייחסות הבנקים לתחומים השונים בענף: "צריך לעשות הפרדה בין ענף הבנייה למגורים לבין ענף התשתיות. המגבלה הענפית משותפת וזו הטעות. נפגשתי עם נגיד בנק ישראל מספר פעמים והיו ישיבות אצל ראש הממשלה ושר האוצר ואמרתי שצריך לעשות הפרדה או שיש דרך נוספת שמתגלגלת במשרד האוצר כבר חצי שנה - להפסיק את גביית המע"מ על ערבות חוק המכר".

בנוגע לירידה בהתחלות הבנייה והחשש שלמשרד השיכון אין היצע קרקעות לשיווק אמר אטיאס: "תוכניות הווד"לים מגיעות להבשלה. אני חושב שבשבועות הקרובים נראה עוד שיווקים. יש סחורה על המדף. אנחנו צריכים גם להגיע להבנות עם ראשי הרשויות וזה לא פשוט. אני משוכנע שלמרות הקשיים במימון ומצוקות העובדים, את הסחורה הטובה לוקחים וקבלנים ירכשו מגרשים. מגמת העלייה במחירי הדירות השתנתה. היזמים משלמים פחות ממה שמבקש השמאי על הקרקע אבל אם תימשך מצורת האשראי ואם משרד האוצר ימשיך לעצור לנו פרויקטים יפגעו התחלות הבנייה".

בובליל: "משבר אשראי עמוק"

גם נשיא ההתאחדות, נסים בובליל, דיבר על "משבר עמוק מאוד בתחום האשראי" והוסיף כי "הענף נמצא בבעיה. כבר שנים אנחנו טוענים שצריך להיות מיניסטוריון בנייה לענף. לא יכול להיות שכל כך הרבה משרדים מטפלים בנו ויד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה".

במהלך דבריו תקף בובליל את נגיד בנק ישראל סטנלי ופישר: "הנגיד מוערך מאוד בארץ ובעולם, אבל היום המהלכים שלו גורמים נזק אדיר לזוגות הצעירים. ההחלטות שקיבלת פגעו בכיסם של הזוגות הצעירים. הגבלת המשכנתאות גרמה לנזק. הנגיד דואג לבנקים ולא לזוגות הצעירים, והם לא צריכים לשלם את המחיר על ההרפתקאות של הבנקים".

בובליל התייחס גם למלחמה ברוכשי הדירות להשקעה ותקף מדיניות זו של שר השיכון והממשלה: "מדברים על משקיעים ששודדים את הציבור הרחב. הממשלה מצאה את האשמים - היהודים הטובים שקנו דירות. הם האויב הגדול, וקוראים לזה דירות רפאים. רוצים עכשיו לתת כפל קנס כדי שישכירו את הדירות אבל אני רוצה לראות את הזוג הצעיר שיבוא לשכור דירה בממילא או באקירוב. זה פתרון סרק. אני לא מבין את ההיגיון ואני חושב שמישהו עשה כאן טעות חמורה".

בובליל פנה אל שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס שנכח באולם ואמר: "גם אם תוציא עוד מכרזים לאלפי יחידות דיור, כל עוד מצוקת המימון קיימת לא יהיה פיתרון לבעיית המימון. אני מציע לכולם לא להתבשם בהתחלות הבנייה כי אף אחד לא גר בהתחלת בנייה".