הקרן החדשה לישראל: להגן על ביטחון האפריקנים בישראל

הקרן - בלב מחלוקת על מצעד ההצדעה לישראל בניו-יורק ■ קריאות בארה"ב להחרים את מצעד יום העצמאות בשדרה החמישית, סמל לאחדות ידידי ישראל באמריקה הצפונית, בגלל השתתפות ארגונים שנחשבים אנטי-ישראליים, לרבות הקרן החדשה ובצלם

הקרן החדשה לישראל, ארגון שפועל, לפי הגדרתו, לקידום הדמוקרטיה והשוויון בישראל, בלי להתחשב בהבדלי דת, גזע או מין של תושביה, פתחה בקמפיין להגן על "הפליטים האפריקניים" בישראל מ"גלי האלימות" נגדם. הקמפיין מתנהל על רקע מחלוקת לגבי מצעד ההצדעה לישראל, אירוע שנתי בניו-יורק, שייערך ביום א', בגלל ההשתתפות המתוכננת של ארגונים שנחשבים בחוגים מסוימים כאנטי-ישראליים, לרבות הקרן החדשה ובצלם.

במאמר ב"דיילי ביסט", האתר המקוון של "ניוזוויק", כותבת נעמי פייס, מנהלת אגף הדוברות של הקרן החדשה לישראל: "כאשר אני רואה כמה מתושבי דרום תל-אביב פולטים ארס גזעני, אני מרגישה בושה, דאגה ונחישות החלטה. אנו, בקרן החדשה לישראל, חייבים לעשות כל מה שאפשר כדי לשנות את המצב בשטח. אנו חייבים לפעול כדי להגן על הביטחון הפיזי של של הפליטים, לגייס מנהיגים בקהילה המקומית, שיפעלו יחדיו להורדת הטמפרטורה ולמציאת פתרונות, ולסייע לארגונים שפועלים בחזית האירועים, כגון מוקד סיוע לעובדים זרים והמרכז לפיתוח פליטים מאפריקה, שעובדים עם הפליטים מידי יום כדי לארגן הפגנות ולסייע להם לדבר עם המדיה ועם פוליטיקאים".

בעלת המאמר, שגדלה בפילדלפיה, כותבת שמה שמתרחש עתה בדרום תל-אביב מזכיר לה כיצד משפחות יהודיות זנחו את בתי השרשרת שלהן בשנות ה-70, חלק מ"המנוסה הלבנה" לפרברים. כך נהפכו שכונות יהודיות שלמות לרבעים שחורים, ורק יהודים שידם לא השיגה לממן מעבר לפרברים נותרו מאחור, בקרב האוכלוסיה החדשה.

"לעיתים קרובות שוכחים שתנועת כהנא חי לא החלה כארגון טרור בישראל, אלא כאן, בארה"ב, כ'ליגה היהודית להגנה', תנועה עממית שפעלה נגד מה שהיא כינתה אנטישמיות של הקהילה האפרו-אמריקנית", כותבת המחברת. "כשהייתי נערה התווכחתי עם ידיד... ואמרתי לו, במלוא הלהט הליברלי שלי, שהליגה היא גזענית ולא יהודית. הוא השיב, שליהודים יש זכות להגן על עצמם, בכל מקום ובכל בשעה שבהם הם חשים שהם נמצאים תחת התקפה".

היא מוסיפה: "אנו צריכים להריע למנהיגים רבים בישראל, לרבות ראש הממשלה נתניהו, שמוקיעים את הדמגוגיה, ההסתה והאלימות. אנו מצטרפים לרבים שנחרדים ונגעלים מדברי ההסתה והגזענות שיוצאים מפיהם של אלי ישי, מירי רגב ודני דנון. המהומות ודברי המשטמה הם באמת נוראים, וקשה לראות מה מתרחש עתה במדינה שכה רבים ממייסדיה הגיעו אליה כפליטים וכ'מסתננים', אך הוקעה פשוטה לא תעשה צדק למורכבות המצב בדרום תל-אביב".

"צריך להצביע על האשמים", כותבת בעלת המאמר. "במשך שנים לא גיבשה ממשלת ישראל מדיניות הגיונית לגבי אלפי הפליטים שנמלטים מאפריקה במאמץ למצוא ביטחון וחיים טובים יותר. במשך השנים שבהן שכונות בתל-אביב ובערים אחרות שינו פניהן לחלוטין בגלל שטף המהגרים, השלטונות הניחו לבעיה להיעשות פצע מוגלתי. כמו במדינת מפותחות אחרות, מהגרים שעובדים באופן בלתי חוקי, עם שכר זול, מביאים להפחתת שכרם של ישראלים עניים. ולמרות ששיעור הפשיעה בקרב האפריקנים נמוך משיעור הפציעה הממוצע בישראל, טיול בדרום תל-אביב בשעות הערב מבהיר היטב מדוע ישראלים ותיקים מתקשים להתמודד עם אלפי המהגרים החדשים, שמגיעים מתרבויות שונות מאוד, ומתרכזים באזור אחד".

"ממשלת ישראל צריכה לגבש מדיניות הגירה סבירה, שעולה בקנה אחד עם האמנות לזכויות האדם שעליהן חתומה ישראל, ושמשלבת את אידיאל המולדת היהודית עם המחויבות היהודית לסייע לזר", מציין המאמר.

ובינתיים גוברת המחלוקת סביב ההשתתפות של הקרן החדשה לישראל, בצלם וארגונים אחרים, שפועלים לקרב ישראלים לפלסטינים, במצעד ההצדעה לישראל בניו-יורק. המצעד, לציון יום העצמאות, יצא לדרך ביום א' הקרוב לאורך חלק מהשדירה החמישית בלב מנהטן. העצומה שהופצה בקרב ארגונים יהודיים קוראת למארגנים, המועצה היהודית ליחסים קהילתיים (JCRC) לאסור השתתפות הקרן החשה מפי שהיא תומכת בהטלת חרם על מוצרים שמיוצאיים מההתנחלויות.

"קבוצות יהודיות שפועלות להריסתם הכלכלית של יהודים אחרים אינן צריכות לזכות בכבוד לצעוד עם הקהילה שלנו", נאמר בעצומה. הקרן החדשה וארגוני שלום אחרים השתתפו במצעד אשתקד.

במצעד ישתתפו רבבות אנשים, יהודים ולא יהודים. הוא נחשב האירוע הפרו-ישראלי השנתי הגדול ביותר בארה"ב. במצעדים קודמים הפגינו רק נטורי-קרתא. אם הקרן החדשה תורשה להישאר במצעד, צפויים ארגונים ימניים להפגין נגדו, בפעם הראשונה בתולדות המצעד. הקרן החדשה השתתפה במצעד בשנה שעברה.