יום הדין של מובארק: נשיא מצרים לשעבר נידון למאסר עולם

(עדכון) - נשיא מצרים לשעבר הורשע במעורבות בהרג האזרחים במהלך ההפיכה במדינה - אך זוכה מכל עבירות השחיתות בהן הואשם, כולל בנוגע לעסקת הגז עם ישראל ■ בניו של מובארק, עלא וג'מאל, זוכו - אך נחשדים כעת בהרצת מניות

מצרים עוצרת את נשימתה: השופט במשפטו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, גזר עליו מאסר עולם, בעקבות מעורבותו בהרג האזרחים שהתרחש במהלך ההפיכה שעברה מצרים לפני כ-16 חודשים.

על שר הפנים דאז, חביב אל-עאדלי, שהואשם בכך שנתן את ההוראה לפתוח באש על המפגינים, נגזר עונש דומה. בניו של מובארק, עלא וג'מאל, יצאו זכאים, כמו גם 6 עוזריו של שר הפנים לשעבר.

מיד עם תום הקראת גזר הדין התפתחה מהומה באולם בית המשפט מצד מתנגדים לשלטונו של מובארק.

כלי התקשורת במצרים דיווחו בצהריים כי מובארק לקה בלבו בזמן שנלקח מבית המשפט לכלא. מובארק פונה במהירות לקבלת טיפול רפואי באגף טיפול נמרץ בכלא "טורה". על-פי הדיווחים, הנשיא לשעבר סירב לצאת מהמסוק ופרץ בבכי.

גזר הדין שניתן היום היה בניגוד מוחלט להערכות של הפרשנים המשפטיים, שכן מובארק זוכה מהאשמות השחיתות, שכללו בין היתר האשמות בנוגע להסכם הגז עם ישראל, והורשע במעורבתו בהרג האזרחים - בעוד שהפרשנים העריכו כי מובארק יזוכה מאשמת הרג המפגינים ויורשע בשחיתות, ולכן הם העריכו כי הוא יקבל עונש מאסר של שנים בודדות.

עבור ישראל ייתכן מאוד שהזיכוי של מובארק מכל סעיפי השחיתות יעזור לה להמשיך לקבל את הגז הטבעי ממצרים במחיר שנקוב בהסכם המקורי בין המדינות, לאחר שממשלת המעבר במצרים הודיעה כי היא מקפיאה את ההסכם על מנת לפתוח מחדש במשא-ומתן ש"ישרת את האינטרס של מצרים". כך טוען פעיל זכויות האדם ועורך הדין אמיר סאלם, שייצג בין היתר את משפחות ההרוגים מכיכר תחריר.

"מדובר בזיכוי שערורייתי של מובארק בעניין הזה", אמר סאלם לאחר הקראת גזר הדין. "גזר הדין נותן לישראל גושפנקא משפטית לתוקפו של הסכם הגז עם מצרים, והוא יאפשר לה להשתמש בו בכל בוררות בינלאומית שתתקיים בעניין הזה".

חברת EMG, שבה שותף איש העסקים הישראלי יוסי מימן באמצעות חברות אמפל ומרחב שבשליטתו, רוכשת גז טבעי מחברת הגז הלאומית של מצרים ומספקת אותו לחברת החשמל וללקוחות עסקיים בישראל באמצעות צינור שהקימה מאל-עריש לאשקלון. ב-2001 זכתה EMG במכרז לאספקת גז טבעי ממצרים לחברת החשמל, לפי מחיר של 2.75 דולר ליחידת חום, אך ב-2009 עודכן הסכם רכישת הגז של EMG ממצרים, ובעקבות כך נפתח ההסכם של EMG עם חברת החשמל, ומחיר הגז הועלה בעשרות אחוזים.

עורך דינו של מובארק כבר הצהיר כי הוא מתכוון לערער על גזר הדין. בינתיים הודיע התובע הכללי של מצרים כי שני בניו של מובארק לא ישוחררו ממעצר למרות זיכויים, וזאת בשל חקירה חדשה שנפתחה נגדם באשמת הרצת מניות בבורסה בקהיר.

אחרי פרסום גזר הדין הגיב חברו הקרוב של מובארק, חבר הכנסת בנימין (פואד) בן-אליעז, להחלטת בית המשפט המצרי. "מדובר ביום עצוב מאוד", אמר בן-אליעזר בתגובה. "מובארק היה דמות מפתח בשמירה על היציבות במזרח התיכון, והוא ראה בישראל כמרכיב חשוב לשמירה על הכלכלה המצרית".

עשרות מיליוני מצרים ועוד מאות מיליונים ברחבי העולם עקבו מאז שעות הבוקר המוקדמות אחרי העדכונים מאולם בית המשפט הצבאי בקהיר. בסביבות השעה 9:00 בבוקר הגיעו לבית המשפט בניו של מובארק, ג'מאל ועלאא, יחד עם שר הפנים הנאשם, חביב אל-עאדלי, ו-6 עוזריו. בחלוף שעה הגיע גם הנשיא המודח לאולם הדיונים.

מובארק, בן 84, הודח לפני כשנה במהלך אירועי "האביב הערבי". הראיס עמד לדין בגין מעילה בכספי ציבור, שחיתות והוראה להרוג מאות מפגינים במהלך העימותים בכיכר תחריר וברחבי מצרים כולה.

כלי התקשורת הערביים פתחו במשדר מיוחד לסיקור גזר הדין ממספר מוקדים ברחבי מצרים. המוקד המרכזי הוצב מחוץ לאולם הדיונים, שם התגודדו משעות הבוקר המוקדמות אלפי בני אדם. מולם התפרסו כוחות מתוגברים של צבא ומשטרה שניסו לשמור על הסדר.