סיכוי למאגר נפט ענק ו-6.7 TCF של גז בפלאג'יק

על פי הדוח קיים סיכוי של 5%-12% להימצאות 1.4 מיליארד חביות נפט ■ יו"ר הזדמנות ישראלית: "היקף הגז השלישי בגודלו בחופי ישראל"

סיכוי להימצאות מבנה-על המכיל כמיליארד חביות נפט או גז בכמות העולה על זו של מאגר תמר, כך עולה מדוח המשאבים שפרסמה הבוקר הזדמנות ישראלית, השותפה בזכויות על חמשת רישיונות חיפושי הנפט פלאג'יק. על פי הדוח קיים סיכוי של 5%-12% להימצאות 1.4 מיליארד חביות נפט או 13.5 טריליון רגל מעוקבת (TCF) גז טבעי בשכבות העומק שבשטח הרישיונות. ל"גלובס" נודע כי רוב הכמויות האלה מרוכזות במבנה אחד, המשתרע על פני שטחם של כמה רישיונות. מדובר בשכבות דומות לאלו שאליהן הגיע קידוח העומק "לוויתן 1" שהופסק לאחרונה, לפני שהתגלו בו סימני נפט.

יו"ר הזדמנות ישראלית, רוני הלמן, אמר כי הנתונים העולים מדוח המשאבים טובים עוד יותר מההערכות שהיו להזדמנות ישראלית כשהחליטה להיכנס לרישיונות פלאג'יק. מדובר בגז ונפט בהיקפי ענק שישנו סופית את עתידה האנרגטי של מדינת ישראל. לדבריו, "היקף הגז שנתגלה ברישיונות, ובאחוזי הסתברות גבוהים, הינו השלישי בגודלו שהתגלה עד כה מול חופי ישראל. היקף זה מבטיח כי עתידה האנרגטי של ישראל מובטח לעשורים רבים, כך שניתן יהיה להתחיל לייצא גז ישראלי ולהגדיל את הכנסות המדינה מבלי לחשוש לעתודות הגז לצריכה המקומית". מנכ"ל השותפות, אייל שוקר, הוסיף כי "אנו נמצאים בעיצומן של ההכנות לקראת הקידוח הראשון. אנו מצפים שאסדת 'הומר פרינגטון' תסיים את משימותיה ברישיונות מירה ושרה בהצלחה ותגיע לרישיון ישי בהקדם".

מחברת נמקס, המחזיקה ב-42.5% מרישיונות פלאג'יק, נמסר כי "מדובר בחדשות חיוביות אך אנו ממליצים לכולם להנמיך ציפיות. הדוח עדיין אינו סופי ויש עוד עבודה מקצועית רבה בטרם נוכל לאמת את הנתונים באמצעות קידוחים. עד אז מוצע לכולם להיאזר בסבלנות ולבחון את הדברים בזהירות המתבקשת".

אכזבה למשקיעים

פרסום דוח המשאבים, שבא לאחר ציפייה דרוכה בשוק, התקבל באכזבה מסוימת בקרב המשקיעים באחד העם. מניותיה של הזדמנות ישראלית, השותפה היחידה ברישיונות הנסחרת בבורסה, זינקו עם הפתיחה ב-12% אך הצטרפו בהמשך היום למגמת הירידות החדות בבורסה ורשמו ירידות של 7% ויותר. אכזבת המשקיעים הוסברה בכך שמלבד פרוספקט ישי לא נמצאו בדוח מאגרים בעלי נתוני גודל והסתברות חריגים.

חמשת רישיונות פלאג'יק משתרעים על פני שטח ענקי של כ-2 מיליון דונם במרחק 130 קילומטר ויותר מחופי ישראל. הזכויות ברישיונות נרכשו לפני כשנה וחצי על ידי המיליארדרים בני שטיינמץ וטדי שגיא ושותפות הזדמנות ישראלית. הידיעה על העסקה נחשפה לראשונה ב"גלובס". דוח המשאבים שפורסם הבוקר נערך על ידי ריידר סקוט הטקסאנית הנחשבת למנוסה ומקצועית. הדוח הוא עיבוד של נתונים שנאספו במהלך סקר סייסמי תלת ממדי שנערך בשטח רישיונות ישי, יועד ועתידיה בסוף 2010. בעתיד צפוי להיערך סקר סייסמי נוסף ברישיונות ללה ויהב על ידי חברת PGS.

חולות תמר

במוקד הדוח עומדים שלושה מבנים בינוניים בשכבות הרדודות יחסית המכונות "חולות תמר". שלושת המבנים עשויים להכיל גז בכמות כוללת של 6.7 טריליון רגל מעוקבת (ראו תרשים). רוב הכמות הזו מרוכזת על פי הדוח ברישיון ישי שאל תוך שטחו "גולש" מצפון לקו הגבול הימי מבנה אפרודיטה הנמצא בתחומי בלוק 12 בקפריסין. על פי הדוח קיימת הסתברות גבוהה יחסית למציאת מאגר גז בהיקף 3.6 TCF בישי. בכוונת השותפות ברישיונות פלאג'יק לבצע קידוח בשטח רישיון ישי ברבעון האחרון של השנה במטרה לאמת את ממצאי הדוח. האנליסט ירון זר מכלל פיננסים העריך היום כי ייתכן שמאגר ישי יוחרג מהמגבלות על יצוא הגז מישראל שעליהן המליצה ועדת צמח, אם יוכח כי אכן יש בישי מאגר גז, וכי הוא חלק ממאגר אפרודיטה הקפריסאי. בנוסף תלויה החרגת המאגר בהבנות שיושגו בין ישראל לקפריסין במסגרת הסכם הפיתוח המשותף של מאגרים (Unitization) שצפוי להיחתם בחודשים הקרובים. זר ציין כי מאגר גז ישראלי-קפריסאי שיפותח במשותף יהיה בגודל של כ-9 TCF - היקף המצדיק הקמת מתקן הנזלת גז (LNG) בקפריסין, בהשקעה של כ-10 מיליארד דולר.

מפת הרשיונות
 מפת הרשיונות