תתכוננו לשלם יותר, על הכל: גביית המסים ירדה במאי בחצי מיליארד שקל ל-18.3 מיליארד ש'

הערכות במשרד האוצר, על רקע הכוונה להעלות מסים בקרוב: הגירעון עלול להגיע השנה ל-3.8% מהתוצר ■ בכיר באוצר: "הסביבה העולמית מטרידה. יש המון סימני שאלה. אם יוון פורשת מגוש האירו, תהיה לזה השפעה דרסטית"

הכנסות המדינה ממסים הגיעו במאי ל-18.3 מיליארד שקל - ירידה של כחצי מיליארד לעומת מאי 2011. כך נודע ל"גלובס".

עוד נודע ל"גלובס", כי הפער או הסטייה מיעד המסים המעודכן התרחב ל-3 מיליארד שקל, ומחצית ממנו נוצרה במאי. נזכיר כי יעד הכנסות ממסים עודכן בתחילת השנה ל-221 מיליארד שקל, לעומת יעד של 234 מיליארד שנקבע בתקציב הדו-שנתי בשלהי 2010.

ב-2012 מתוכנן גירעון שנתי בסך 18.4 מיליארד שקל (2% תמ''ג), למרות שלפי ההערכות המוקדמות יעמוד על כ-30 מיליארד שקל לפחות (כ-3.4% תמ''ג), גידול הנובע ממחסור חמור במסים. אלא שבכירים באוצר מדברים היום (ב') על כך שהגירעון ב-2012 צפוי להיות גדול יותר מ-3.4%, ועלול להגיע גם ל-3.8% מהתמ''ג.

בראיון מיוחד ל"גלובס" בסוף השבוע שעבר, חשף דורון כהן, מנכ''ל האוצר, כי כחלק מהפתרון, האוצר יכפיל את יעד הגירעון לרמה של כ-3% תמ''ג, הגדלה מלאכותית של כ-14 מיליארד שקל.

"ירידות דרמטיות"

"חודש אפריל היה חודש טוב, אבל מאי כבר הרבה פחות טוב בשני פרמטרים: גביית המסים הייתה מתחת לתכנון; גם ביצועי שוק ההון היו טובים באפריל, ואנו כבר יודעים שבמאי היו ירידות דרמטיות", אמר היום (ב') אלדד שידלובסקי, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, בעקבות פרסום הסקירה הרבעונית של האוצר.

שידלובסקי התייחס בראשונה למצב הפיסקלי החמור, ואמר כי "הדבר החשוב הוא להיות בתוואי יורד ביחס חוב-תוצר. גם אם יעד הגירעון לא יישמר, כי הוא שאפתני מדי, כל עוד אנו במתווה יורד של יחס חוב-תוצר, האיתותים גם למשק וגם לעולם - בסדר. אם אתה מגדיל את הגירעון פחות משיעור הצמיחה, אתה עדיין שומר על יחס חוב-תוצר".

לדברי הכלכלן הראשי באוצר, "הסביבה העולמית מטרידה. צעדי המדיניות שנוקטים באירופה, חוסר היכולת להגיע להסכמה והאפשרות של פרישת יוון - מעלים המון סימני שאלה. אם יוון פורשת מגוש האירו, תהיה לזה השפעה דרסטית".

הכנסות ממסים
 הכנסות ממסים