בנק לאומי: אם לא ישוחרר אשראי - מחירי הדירות יעלו

האנליסטים מודים שמלאי הדירות גבוה ב-10% מכפי שהיה בתחילת 2007, ערב גל העליות הגדול במחירים, אולם מבהירים: יש היום צורך ביותר דירות ■ הערכות: משרד השיכון ישווק בחודשים הקרובים קרקעות ל-3,800 דירות

אם לא יינקטו צעדים לשחרור אשראי בענף הבנייה כדי לשמור ואף להגדיל את היצע הדירות - מחירי הדירות יחזרו לעלות. כך טוענים כלכלני בנק לאומי בסקירה השבועית שפרסמו היום (ה'). הדברים נכתבים על רקע ירידה בהתחלות הבנייה ופנייה של קבלנים למשרד השיכון להחזיר קרקעות בשל קשיי מימון להוציא לפועל תוכניות בנייה.

"מפרסומי משרד השיכון עולה כי היקף השיווקים של קרקעות בחודשים הקרובים צפוי לעמוד על כ-3,800 יחידות דיור שהן כ-15% מהיקף העסקאות השנתי שאושר על ידי המינהל ב- 2010-2011 (ומתוכם כשליש מתוכננים באזורי ביקוש)", נכתב בסקירה. "מנגד, על רקע מגבלת האשראי הגבוהה עליה מדווחים קבלנים, אין ודאות לכך שהמכרזים אכן יוכלו לצאת לפועל.

"לאחרונה בחן משרד האוצר את האפשרות להקטין את הערבות הבנקאית הנדרשת מיזמים בגובה המע"מ המשולם על הדירה, שכן ביחס לרכיב זה אין סיכון, אולם טרם התקבלה החלטה בנושא. על מנת לשמור על רמה הולמת של היצע דירות, יש צורך לתת מענה כולל הן למגבלת הקרקעות והן למגבלת האשראי. במידה וההיצע ימשיך לרדת, ומלאי הדירות הבלתי מכורות ילך ויישחק, הדבר עלול להוביל, בשלב כזה או אחר, להתגברות לחצים לעליות מחירי הדיור".

התחלות הבנייה ברבעון הראשון הסתכמו ב-38.9 אלף דירות. מדובר בירידה של 7.8% לעומת הרבעון הרביעי של 2011 וירידה של 11.6% לעומת הרבעון הראשון של 2011.

"היקף התחלות הבנייה, החל לרדת במחצית השנייה של 2011 מרמה שנתית של כ-45 אלף יחידות דיור לרמה הדומה לממוצע הגידול השנתי במספר משקי הבית בישראל. זוהי לדעתנו הרמה השנתית המינימאלית של התחלות הבנייה הדרושה כדי לענות על צרכי הגידול הבסיסי של האוכלוסייה", נכתב בסקירה.

דירות
 דירות

מקור: בנק לאומי

למרות הירידה בהתחלות הבנייה, מלאי הדירות החדשות בשוק הנדל"ן גבוה יחסית. למעשה, בלאומי מציינים כי המלאי גבוה בכ-10% מזו שהייתה בראשית 2007, ערב גל עליות המחירים הגדול. "יחד עם זאת", מסייגים בלאומי, "רמת חודשי ההיצע, המהווה מעין שיווי משקל בין הביקוש והמלאי הבלתי מכור, גבוהה יותר מזו שהייתה בראשית 2007 ולכן מצביעה על צורך במלאי גבוה יותר כדי להימנע מהתגברות לחצים לעליות מחירים".

דירות
 דירות

מקור: בנק לאומי

בלאומי מתייחסים גם לירידה בהיקף פעילותם של משקיעים בשוק הנדל"ן: "בולטת העלייה בהיקף המכירות של דירות על ידי משקיעים בטבריה, כאשר כ-65% מהמשקיעים רכשו את דירתם במהלך 3 השנים האחרונות. שני אזורים נוספים בהם בלטה העלייה בהיקף המכירה של דירות על ידי משקיעים, הם באר שבע וחיפה. באזור ת"א, לעומת זאת, רק כ-38% מהמשקיעים אינם מחזיקים בנכס יותר משלוש שנים. שיעור זה נמוך אף מהממוצע הכלל ארצי של משקיעים המחזיקים בנכס פחות משלוש שנים ואשר עומד על 45%".