הטכניון תובע 25 מיליון שקל ממיקרוסופט

בטכניון טוענים: ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט מפרה זכויות קניין שלנו

מיקרוסופט גזלה את נכסי הטכניון, ועושה זה כמה שנים שימוש לא-חוקי בטכנולוגיה שפיתח פרופסור מהטכניון, תוך הפרת זכויותיו הקנייניות של המוסד - כך נטען בתביעת ענק, בהיקף 25 מיליון שקל, שהגיש אתמול (ד') הטכניון למחוזי בפ"ת נגד ענקית הטכנולוגיה. בנוסף תובע הטכניון 15% מכל הכנסה שתתקבל משימוש בטכנולוגיה, מה שעשוי להגיע לעשרות מיליוני דולרים נוספים מדי שנה.

עיקר התביעה הנו אקזיט שביקש לעשות איש סגל של הטכניון, והשאלה מי זכאי ליהנות מפירות מחקרו. לטענת הטכניון, ב-2008 "רכשה" מיקרוסופט את הקניין הרוחני, בדמות שיטות חדשניות, אלגוריתמים, סודות מסחריים, תוצרי מחקר ותוכנות שונות, מהסטארט-אפ "ידעת", תמורת כ-150 מיליון שקל. ואולם, נטען, כל תוצרי הידע, הטכנולוגיה והנכסים של החברה הם פרי היצירה ותוצרי המחקר של פרופ' רן סמורודינסקי, העובד במשרה מלאה, ובמעמד קבע, בפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון. לכן, נטען בתביעה, "זכויות הקניין הרוחני, הטכנולוגיה, הנכסים ותוצרי הידע הללו שייכים לטכניון - כמו כל פירות היצירה או העבודה של חברי הסגל".

בתביעה נטען עוד, כי הטכניון סירב במפורש ובכתב לכל הבקשות החוזרות ונשנות להקנות בעלות או להתיר זכות שימוש בנכסים הללו לחברת "ידעת" או למיקרוסופט, ולמרות זאת "החליטה מיקרוסופט לנסות לנכס לעצמה את הטכנולוגיה, ואגב כך לשים כספה על קרן הצבי".

מעבר לכך, טוענים בטכניון, מיקרוסופט המשיכה להעסיק את פרופ' סמורודינסקי ואת צוות המחקר והפיתוח של "ידעת", חרף מחאותיו של הטכניון וחרף העובדה שהמוסד אוסר על חברי הסגל שלו לבצע עבודות בעבור מעסיקים שאינם הטכניון, אלא באישור מראש ובכתב.

מהתביעה עולה עוד, כי מקימי "ידעת", ובהמשך מיקרוסופט, היו מודעים למגבלות הקניין הרוחני שמטיל הטכניון. לתביעה צורפו מכתבים המוכיחים כי הטכניון יידע את כל הגורמים הרלבנטיים על המגבלות. בתביעה נטען כי הגם "שמיקרוסופט חרטה על דגלה את אכיפת זכויות הקניין הרוחני שבבעלותה, אותן היא שומרת בקנאות", היא מתעלמת מאזהרות הטכניון בעניין. מנגד, מההתכתבויות בין הטכניון למיקרוסופט, אשר צורפו לתביעה, עולה כי מיקרוסופט מחזיקה בעמדה כי לטכניון אין כל זכויות בקניין הרוחני של ידעת, ומדובר בסכסוך בין הטכניון לסמורודינסקי. ממיקרוסופט ישראל נמסר: "כתב התביעה התקבל הבוקר, ונלמד את פרטיו".