"בגוש דן קוברים אנשים על חשבון שטחים ציבוריים וירוקים"

השר לשירותי דת יעקב מרגי על מצוקת הקבורה בישראל: "בבתי עלמין סגורים כמו בחולון, למשל, כבר אין מקומות פנויים, אבל אנחנו מאפשרים לבני משפחה מקרבה ראשונה להיקבר זה מעל זה"

"אלמלא מהלכי משרד הדתות ומינהל התכנון, היינו עומדים בפני שוקת שבורה בנושא עתודות הקבורה, במיוחד בגוש דן, שם המצוקה החריפה ביותר". מדגיש יעקב מרגי (ש"ס), השר לשירותי דת, העומד גם בראש ועדת השרים לענייני קבורה.

בבית העלמין ירקון יושלמו בסוף 2012 שלושה מבני קבורה בקומות, בעלות 190 מיליון ש' שיספקו מקום ל-35 אלף קברים. אלה שלושה מבני קבורה מתוך 17 המתוכננים בבית העלמין בטווח הרחוק יותר.

- כמה חריפה מצוקת הקבורה?

"כשנכנסתי לתפקיד ב-2009 התברר לי שאין מדיניות קבורה. בדקתי את אופק השירות של חברות הקדישא והתחוור לי שבגוש דן כבר מזמן אין אופק וקוברים על חשבון שטחים ציבוריים ושטחים ירוקים. עם חברות הקדישא פיתחנו פתרונות: בבתי עלמין סגורים כמו בחולון, למשל, כבר אין מקומות פנויים, אבל אנחנו מאפשרים לבני משפחה מקרבה ראשונה להיקבר זה מעל זה.

"בה בעת, עם האוצר, אנחנו מקדמים את הקמת בית העלמין האזורי ברקת (שיופעל בידי יזם ולא מלכ"רים - מ"מ), אליו תופנה רוב הקבורה במרכז, ויהיו בו 330 אלף קברים, בשיטות קבורה שונות. בנוסף, יחד עם מינהל התכנון, הגדרנו במרכז עוד 10 מתחמי קבורה; וכן עוד קבורה רוויה - בקומות, בכוכים, בקמרונות ומכפלות. המצוקה אמנם חריפה יותר בגוש דן, אך קיימת בכל הארץ. במדיניות הקבורה שקבעתי, כל חברה קדישא צריכה להחזיק עתודות עם אופק ל-25 שנה".

- מה תגובתך לטענות על מסחור הקבורה בישראל?

"איני רוצה לרדת נמוך, אבל רוב חברות הקדישא מנוהלות על ידי גופים עסקיים, שהם עמותות ציבוריות, ולכן הביקורת לא היתה במקום. אני צריך לספק פתרונות ואעשה זאת בכל דרך. לגבי החשש שהתשלום על קבורה יהיה יקר, ההיפך הוא נכון - תחילה האוצר רצה שההשקעה תוחזר תוך כמה שנים על ידי תשלום ביום הקבורה, אך בסוף חזר בו. התעריפים יהיו כפופים למה שוועדת הפנים קובעת בכל הארץ וכך גם בברקת, והם יוגבלו, איני חושש ממסחור".

- איך נתפסת הקבורה הרוויה בעולם החרדי?

"החרדים, בייחוד האשכנזים, מתקשים לבלוע את זה ונצמדים לקבורה מסורתית, זאת למרות שרוב פוסקי ההלכה פסקו שזו קבורה כשרה לפי ההלכה. גם לציבור הכללי קשה להתרגל לרעיון ויש כאלה שלא ישנו את דעתם לעולם. לכן, ההערכה היא שנצטרך לאפשר גם קבורת שדה למי שיחפוץ, ונצטרך למצוא את המנגנונים שיבטיחו שהכל יהיה שוויוני. הצעתי לאפשר קבורת שדה בנגב - אזור שאין בו מצוקת קרקע - למי שמגיע מגוש דן והשפלה".

- מה עושים כדי להטמיע את הרעיון בציבור הכללי?

"המשרד ערך לאחרונה קמפיין תקשורתי רחב בנושא הקבורה הרוויה ואנחנו רואים שינוי מגמה, אמנם לא דרסטי, אבל חל שינוי בעמדות הציבור. בקריות למשל, שם אין אלטרנטיבה אחרת לקבורה רוויה, אנחנו רואים שהרעיון מתקבל. ברגע שלא תהיה אלטרנטיבה לקבורה הרוויה, קצב ההטמעה בציבור יהיה מהיר יותר".