אשליה ספרדית שתכה בנו

האופטימיות מתעוררת סביב החילוץ מסופ"ש, אך זה תקדים מסוכן

תקציר הפרקים הקודמיים: האיחוד האירופי הסכים להעניק לספרד 100 מיליארד אירו על מנת לחלץ את המערכת הבנקאית שלה. החילוץ יוענק כהלוואה, ללא תנאי צנע נוספים, למעט התנאים הקלים של עמידה ביעד בגרעון של 5.3%.

צריך להבין את מספרי החילוץ. מדובר בחילוץ של כ-3% מהתמ"ג הספרדי, ותוספת ענקית של כ- 17% לחוב הרשמי החיצוני של ממשלת ספרד. (על פי נתוני בלומברג).

אז מאיפה יגיעו כספי החילוץ? לאיחוד האירופאי ישנם שני כלים עיקריים. ESM, הקרן הקבועה שמתוכננת לפעול החל מחודש יולי. וה-EFSF, הקרן הזמנית שסייעה ליוון, פורטוגל ואירלנד. ל- EFSF, נשארו כ- 200 מיליארד אירו, מהם, באופן אבסורדי כ- 100 מיליארד אירו בגיבוי ממשלת ספרד.

פינלנד כבר הביעה התנגדות לשימוש בכספי הקרן לצורך חילוצה של ספרד ללא מתן בטחונות מצד ממשלת ספרד. ולא נראה שהסכום יועבר מאמצעי הקרן. הכלי המתאים יותר הינו ה- ESM. אך לקרן הזו אסור להעביר ישירות כספים לחילוץ מערכת בנקאית של מדינה כלשהי. סביר להניח שבסופו של דבר הפלונטר ייפתר, והסכוםיגיע מה- ESM.

המשמעות לאג"ח הספרדי - אמנם נרשמה ירידת תשואות באג"ח ספרד, אך זו ירידה של סנטימנט. בפועל ספרד לא הצליחה לעמוד בכוחות עצמה בהתחייבויות שלה, ויש הייראו בזה פשיטת רגל דה פקטו. יחסי החוב הספרדים נראים כעת גרוע יותר עם תוספת מיידית של 100 מיליארד אירו בחוב חיצוני.

גם החילוץ של בנקיה בחודש הקודם, מעלה בספק (בלשון המעטה) את הסיכוי של ספרד להגיע ליעד הגרעון הקל שקיבלה 5.3%. כמו כן, ניתן לאמר שמצבם של מחזיקי האג"ח הורע. ייתכן והבכירות שלהם ירדה, וכמו במקרה החוב היווני, ספרד תשלם קודם לבנקים המרכזיים האירופאיים, ורק לאחר מכן תשלם למחזיקי החוב.

המשמעות לשווקים - בסגנון הצבעוני המאפיין את הצהרותיו הפומביות, העריך ג'ורג' סורוס בשבוע שיעברו 3 חודשים עד קריסת גוש האירו. נראה שלאחר אירועי סוף השבוע הוא יושב ומחייך. בטווח הקצר, השווקים ישמחו שוב לאור קבלת כסף חינם. אך לטווח הארוך זה תקדים מסוכן.

ספרד קיבלה (עדין לא ברור מהיכן) סכום גדול, ללא בטוחות, ללא דרישת רפורמות, וללא עתיד כלכלי. הדרך להתמרמרות של יוון, אירלנד ופורטוגל על תנאי ההסכם שלהם נראית קצרה ביותר.

המדינות למדו, כפי שיוון תלמד אותנו בשבוע הבא, שעדיף לאיים על האיחוד האירופאי, מאשר לשחק על פי כלליו. משקיעי האג"ח למדו, שכל מדינה שטוענת כי אינה נזקקת לחילוץ (כמו ספרד בשבוע שעבר, פורטוגל, יוון ואירלנד בעבר הרחוק יותר) מקבלת את החילוץ תוך מספר ימים. הסיכוי שיוון תתנגד לצנע נראית מוחשית.

בטווח הארוך יותר, נראה שהסיוע הזה יביא להורדות דירוג נוספות באירופה, והמדינות צרפת ואיטליה נמצאות בראש רשימת המועמדות להורדה.

גורלו של האירו כמטבע נראה עגום עם מדיניות חדשה של סיוע ללא תנאים, וייתכן שלאחר ראלי קצר טווח הוא יחזור להיחלש בהשוואה לדולר. לאחר קבלת חילוץ, סביר להניח שנמשיך לצפות בתשואות החוב בספרד ואיטליה עולות.

בשבוע הבא יבחן העולם את תוצאות הבחירות ביוון, וייתכן שראלי קצר טווח לאור החילוץ הספרדי, יישכח במהירות עם בחירתה של מפלגת האנטי צנע ביוון.

חיים נתן הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה מבטחים קרנות נאמנות ו/או מנורה מבטחים ניהול תיקי השקעות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.