הנדל"ן יקר? 88% זינוק במשכנתאות במימון משרד השיכון

‎‎אחרי שנים של חוסר אטרקטיביות, נראה כי המשכנתאות המסובסדות של משרד השיכון חוזרות לאופנה

‎‎אחרי שנים של חוסר אטרקטיביות, נראה כי המשכנתאות המסובסדות של משרד השיכון חוזרות לאופנה. ברבעון הראשון של 2012 ניטלו 1,300 משכנתאות ששילבו בתמהיל את ההלוואה של משרד השיכון, זינוק של 88% בהשוואה לרבעון הראשון של 2011, שבו ניטלו רק 690 משכנתאות כאלה. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (א') משרד הבינוי והשיכון.

המדובר ברכיב מתוך הלוואה לדיור הניתן לרוכשי דירה ראשונה ("זכאי משרד השיכון"). כזכור, משרד השיכון הוריד את הריבית הקבועה על ההלוואה מ-4% ל-3% בינואר 2012 במסגרת תיקון לחוק הלוואות לדיור. זאת, לאחר שבשנים 2009-2011 הריביות בשוק החופשי היו נמוכות מ-4% ולכן המשכנתאות של משרד השיכון לא היו אטרקטיביות ושיעור הנוטלים אותן היה זניח. ‏

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מסר כי "המהלך שהובלנו בהורדת הריבית לזכאים אכן הוכיח את עצמו בהקלה משמעותית על הזוגות הצעירים את נטל רכישת הדירה הראשונה בחייהם. בהמשך לצעד הזה, יש להמשיך ולהקל עוד על הצעירים בהון העצמי שהם נדרשים להציג, וזאת על ידי הפרדה בין דירה ראשונה לדירה שנייה בהגבלות שמטיל בנק ישראל על ההון העצמי הנדרש ללקיחת משכנתאות".

‏משרד השיכון מעניק את ההלוואות המסובסדות עד 30 ביוני "ואז ייבדק אם נותרה יתרה תקציבית לצורך מימוש המשכנתאות", מסר דוברו של אטיאס. לכן, קוראים במשרד השיכון לזכאים לגשת לבנקים למשכנתאות ולהוציא תעודות זכאות על מנת לממש את ההלוואות הללו.

‏חשוב להזכיר, כי הגידול בפניות רוכשי הדירות לאפיק המשכנתאות של משרד השיכון בא גם על רקע ההחמרה הרגולטורית בתנאי נטילת המשכנתאות בישראל בשנתיים האחרונות, לרבות הגבלת רכיב ה"פריים" (ריבית משתנה) בתמהיל המשכנתא, והעלאת ההון העצמי הנדרש. ‏‎‎‏