עד העונג הבא

השווקים יחזרו לחגוג, בין אם ימים או שבועות - ממש כמו במילות השיר

בסוף השבוע שוב התבשרנו על חילוץ פיננסי למדינה באירופה, והפעם כצפוי היה זה תורה של ספרד. לאחר הלאמתו של בנק בנקיה, הרביעי בגודלו בספרד, היה זה אך עניין של זמן עד שתתקבל ההחלטה להזרים כסף למערכת הפיננסית הספרדית.

מה שמגוחך בכל הסיפור הזה הוא התבטאותו של ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, שהוא לא מבין מדוע לא אושר הסיוע כבר לפני שלוש שנים. מדוע הוא לא אושר, מר ראחוי? מכיוון שקודמך בתפקיד וגם אתה וחבריך לממשלה צעקתם בכל הזדמנות שספרד איננה זקוקה לחילוץ. מזכיר לנו משהו? בוודאי. גם ביוון זעקו במשך שנתיים לפני הקריסה שהם מסתדרים לבד, שכולם מנפחים את הבעיה ושיוון תתגבר. ההמשך ידוע וכולנו מקווים שההמשך בספרד אכן יהיה שונה בתכלית השינוי.

מה שמטריד בהתנהלות ראשי גוש האירו הינו בעיקר העדר הגיבוש וההבנה לחומרת הבעיה. מנגנון הייצוב עליו הוכרז בקול תרועה רמה ושגרם להתאוששות זמנית בשוקי המניות מתחילת השנה, יאושר במקרה הטוב רק ב-17 ביולי. לכולם יש זמן כאילו האדמה לא בוערת. בנוסף לכך עולה שוב הבעייתיות של הגוש הכול כך הטרוגני ושונה. עוד בטרם יבשה הדיו על הסכם הסיוע לספרד, כבר מגיעות הטרוניות מאירלנד מדוע התנאים להם זכתה ספרד שונים מתנאי הסיוע לה זכתה אירלנד.

הכיוון די ברור. קברניטי אירופה ינסו למשוך זמן ולעשות את הכול למען המשך הרגיעה בשווקים לפחות עד החודש הבא בו יתקבלו החלטות ההפעלה של מנגנון הייצוב. לשווקים זה ייתן אתנחתא קלה להתאוששות והערכת מצב לגבי המשך הדרך. בדרך, בל נשכח, מצפות לנו הבחירות ביוון ופגישת ראשי ה-G20 בשבוע הבא.

לגבי הכלכלה המצב קצת מסובך יותר. הסינים ממשיכים להפתיע ולהפחית את הריבית על מנת לעודד את כלכלתם. זה ממחיש את החשש הגדול שבא מכיוון המזרח, אולם בשלב זה אינני רואה מקום לחשש מוגזם מירידת הפעילות במזרח אסיה. כבר בסוף השבוע פורסמו נתונים חיוביים לגבי היצוא והיבוא בסין. רק יפן נסוגה, בעיקר עקב התחזקות הין. ההאטה באירופה לעומת זאת תימשך ומחיר הסיוע והחילוץ, מבלי שיש פיתרון של ממש לגידול בפעילות הכלכלית וקיטון באבטלה, עלול להיות גבוה.

מספרד יעבור הפוקוס לאיטליה כמובן. גם שם המצב לא פשוט, אם כי לאורך כל הדרך ברור שמצבה של איטליה הרבה פחות גרוע מזה של חברותיה לגוש הבעייתי (PIIGS). הייתי באיטליה בסוף השבוע וניתן היה לחוש היטב את הירידה החדה בפעילות והחשש הכבד מפני הרע מכול, אולם חששות לחוד ומציאות לחוד.

הקוריוז הבא ימחיש לכם היטב מה קורה באיטליה (וכמובן גם ביוון וספרד). הגעתי לטיסת חזור לישראל בשעה 21:30. במערב אירופה מקפידים על איסור טיסות בלילה ובאופן סמלי שלוש הטיסות האחרונות היו לדוחא (קטאר), מוסקבה וישראל. לא צריך להיות מומחה לסטטיסטיקה כדי לנחש שהישראלים, הרוסים ותושבי נסיכויות המפרץ הם יקירי חנויות הדיוטי פרי ברחבי העולם. זה לא הפריע לחנויות הדיוטי פרי לסגור את שעריהן למרות שמאות קונים חיפשו עד הרגע האחרון על מה אפשר עוד לבזבז ורובם נשארו מאוכזבים. המוכרת בקפיטריה שזירזה אותנו התנצלה ואמרה שהם עובדים מאוד קשה. לשאלתנו כמה זמן הם עובדים ביום ענתה - 6 שעות! צריך להמשיך או שהנקודה ברורה?

מה שבטוח הוא שהשווקים יחזרו לחגוג, בין אם זה למספר ימים או שבועות כמו שאומרות מילות השיר הידוע - עד העונג הבא. האירו באופן די אבסורדי יתחזק. למה אבסורדי? כי אירו חזק הוא סם מוות לניסיונות ההתאוששות של הגוש, אבל יש כאלה שזה לא ממש מעניין אותם. אם מחירי הנפט לא יחזרו לטפס, אין זה מן הנמנע שראשי הגוש ייענו בקרוב לקריאות להפחית את הריבית בגוש האירו. מכאן ועד הפחתת ריבית גם אצלנו המרחק יהיה קצר.

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.