אחרי עשור: דיירי אוסישקין 44 בתל-אביב - הביתה

הבניין ברחוב אוסישקין 44 בתל-אביב ייבנה מחדש ■ מדובר בבניין מגורים שהוכרז ע"י עיריית תל-אביב כמבנה מסוכן כבר בשנת 1999

17 שנה אחרי שהחל הבניין לשקוע ועשור אחרי שהוצא לו צו פינוי: הבניין ברחוב אוסישקין 44 בת"א ייבנה מחדש, וזאת לאחר שהמפקח על רישום המקרקעין בתל אביב קיבל את תביעת רוב הדיירים כנגד המיעוט.

המדובר בבניין מגורים שהוכרז ע"י עיריית תל אביב כמבנה מסוכן כבר בשנת 1999. עם זאת, מיקומו על גדות הירקון לא הרחק מנמל תל אביב ומחוף הים הוא אחד המבוקשים בעיר.

18 בעלי זכויות בדירות בבניין זכו בתביעה שהוגשה באמצעות עו"ד דורון רוזנברג למפקח על רישום המקרקעין בת"א, שלו סמכות שיפוטית. ה-18 תבעו 4 דיירים אחרים, שביקשו לקחת על עצמם את הפרויקט ולהקים בניין חדש בדרך של בנייה עצמית. קבוצת הרוב ביקשה לבצע עסקת קומבינציה, לפיה בעלי הדירות יקבלו דירות חדשות ומשודרגות בבניין החדש (60% מהשטחים) והקבלן יבנה ארבע דירות נוספות שיוכל למכור בשוק החופשי.

התובעים טענו כי "לא כל בעלי הדירות הם מחתך סוציו-אקונומי שהפרוטה מצויה בכיסו... עסקת קומבינציה ניתן לבצע בלי להוסיף כסף ליזם וזו נראתה לנו הדרך האופטימלית".

שווי דירה שתיבנה עבור דייר קיים במקום מוערך בכ-3.5 מיליון שקל; עלות הבנייה (ללא חניות) של היזם תסתכם בכ-20 מיליון שקל. כך עולה מחוו"ד מקצועית המתוארת בפסק הדין.

התובעים זכו בתביעה מתוקף סעיף 60 לחוק המקרקעין, שלפיו די בשלושה רבעים מן הדיירים כדי להחליט על הקמת הבית מחדש או תיקונו. בהחלטתו, קבע המפקח על רישום המקרקעין בת"א אורן סילברמן, כי מדובר "בבני אדם שמבקשים לשוב ולקומם את ביתם ולחזור ולגור בו לאחר יותר מעשור".

לדברי רוזנברג, "פסק הדין מהווה חוליה נוספת בפיחות מעמד הסרבנים המתנגדים לקבל את דעת הרוב בקימום או שיפוץ בתים משותפים". מבא כוחם של הנתבעים לא נמסרה תגובה.