שטייניץ: "כבר ארבע שנים אנו מצויים במלחמת עולם כלכלית"

שר האוצר דיבר בוועידת ישראל לתחבורה ■ בדבריו התחייס שטייניץ לתקציב המדינה לשנת 2013 ■ שטייניץ גם התייחס למהפכת התחבורה בישראל ואמר: "לא מדובר רק בעניין חברתי"

"הפיכת מדינת ישראל למקום אטרקטיבי יותר להשקעות הצליחה מעל המשוער" כך אמר הבוקר שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ בוועידת ישראל לתחבורה. במהלך דבריו, התייחס שטייניץ גם למצב התעסוקה והתגאה בצמיחה שנרשמה בישראל בתקופה שכל העולם נמצא במשבר כלכלי.

"במקום 150 או 160 אלף מקומות עבודה, המשק הישראלי ייצר כ-310 אלף מקומות עבודה חדשים, פי שתיים מהכמות הנדרשת, בשיא המשבר", אמר שטייניץ במהלך הכנס. "זה קרה בזכות גל עצום של השקעות במשק, הצלחנו למשוך לכאן השקעות מכל העולם. ב-2009 כשהמשבר היה בשיאו ההשקעות במשק ירדו ב-6 אחוז., ב-2010 וב-2011 ההשקעות במשק קפצו ב-35 אחוז, אין אף מדינה בעולם שמתקרבת לנתונים האלה".

במהלך דבריו אמר שטייניץ שבארבע השנים האחרונות אנו מצויים במלחמת עולם כלכלית והממשלה מגנה על המדינה ואזרחיה מפני אותה מלחמה כלכלית. "כבר ארבע שנים מדינות העולם כולו מצויות במלחמת עולם כלכלית. הכלכלות החזקות בעולם סופגות מכות קשות חלקן ממש מתמוטטות עם אבטלה המונית", אמר שטייניץ. "מדינת ישראל אינה על סף קריסה כלכלית, הגירעונות גדולים אבל הם נשלטים".

שטייניץ התייחס גם לתקציב המדינה לשנת 2013 וטען שהתקציב לא יהיה קל. "כל מי שיש לו שכל ישר מבין שהתקציב הבא לא יהיה קל, תהיה בו תוספת ריאלית של 14 מיליארד שקלים אבל עדיין לא נוכל לקבל את כל מה שקיווינו", אמר שר האוצר במהלך דבריו בכנס. "אני כבר קבעתי את סדר העדיפויות בתקציב ואני אגיד לכם מהו: קודם כל בבסיסי הכל, עיקרון היסוד - צמיחה גבוהה אבטלה נמוכה. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ לשמור על זה".

שטייניץ אומר שהוא רוצה להימנע מהגעה למצב שבו נמצאת מדינות כמו ספרד, איטליה וארצות הברית מבחינת היקף האבטלה שכן זה יפגע מאוד בצמיחה של המדינה, ולכן הוא יתעקש על שמירה על אחריות תקציבית, על מנת לשמור על אחוז אבטלה נמוך וצמיחה גבוהה.

שר האוצר התייחס גם למהפכת התחבורה שעוברת ישראל וטען שגם זה תורם לצמיחה במשק הישראלי. "ההשקעות הגדולות שמתבצעות היום בארץ בתחבורה הן לא רק החלטה חברתית לקרב את הפריפריה למרכז, זה גם מסר ברור למשקיעים בכל העולם: "תתחילו להשקיע עכשיו בעוד חמש שנים תשתיות התחבורה יהיו טובות יותר". זה חלק ממסר של מדיניות מאקרו-כלכלית ברורה".

שטייניץ גילה בנאומו כי עלות הקמת קו הרכבת המהיר מירושלים לתל-אביב מגיעה כבר ל-12 מיליארדי שקלים, כפליים ויותר מהאומדנים שפורסמו בתחילת העבודות.