חדשות הביומד: פיצול האישיות של ענקיות התרופות

מיהי חברת זואטיס ועל בסיס מה היא מתכננת להנפיק בניו יורק לפני שווי של 13-18 מיליארד דולר, איזו רכישה נמצאת על הכוונת של גלקסו סמית'קליין, ואיך זה שלביוסנטה לא נגמר החשק

השבוע נודע על כוונות ההנפקה של חברת המוצרים הווטרינריים זואטיס (Zoetis). אנליסטים מעריכים את שווי החברה ב-13-18 מיליארד דולר, ומצפים להנפקה של 20% ממנה, כלומר לגיוס של 2.5-4 מיליארד דולר.

החברה שאמורה לחולל את הפלא הזה היא חטיבת הווטרינריה של ענקית התרופות פייזר, שבאחרונה התפצלה מן החברה, וכעת יוצאת לדרך עצמאית. המהלך הצפוי להסתיים באמצע 2013.

זהו הפיצול הגדול השני בפייזר, שלפני חודשים אחדים מכרה את חטיבת המזון לתינוקות שלה לנסטלה ב-11.8 מיליארד דולר.

מהלכים מסוג זה נועדו בין היתר להכניס לענקית התרופות מזומן שיאפשר לה לרכוש מחדש את מניותיה שלה, ובכך להעלות את מחיר המניה, שבשנות המשבר הכלכלי בארה"ב - אבל לא בהכרח בגללו - איבדה כמחצית מערכה.

מאז אותן שנים היא הצליחה להתאושש, בין השאר בזכות חילופי מנכ"ל, אך היא עדיין צריכה להשלים עוד 15% כדי להגיע למחיר שבו נסחרה לפני חמש שנים.

אנליסטים המסקרים את החברה מסבירים כי מהלך הרכישה החוזרת של המניות והעלאת המחיר דרכו נועד לנקות את החברה ממשקיעים מאוכזבים ולהביא משקיעים חדשים, שנלהבים מעתידה כחברת תרופות ממוקדת יותר, רזה וגמישה.

השאיפה: לרזות, להתחדש, להתמקד

פייזר תמשיך ליהנות מאחזקה של רוב המניות בחברת הווטרינריה, שרושמת הכנסות של 4.2 מיליארד דולר בשנה, וצמחה בשנה שעברה ב-17%. זאת לעומת ירידה של 1% במכירות בתחום הפרמצבטיקה באותה התקופה. (אגב, ירידה זו צפויה להתעצם השנה, עקב פקיעת הפטנט על התרופה המובילה של פייזר - ליפיטור). כך, נותר ביזור בחברה בין עסקי הווטרינריה הוותיקים לבין עסקי הפרמצבטיקה, שכיום הם בעלי יותר סיכון.

לאור המהלכים האחרונים הועלתה בשוק האפשרות כי גם חטיבת הגנריקה של פייזר תפוצל ותימכר, וכן תכיל גם מוצרים ותיקים של החברה שכבר אינם מוגנים בפטנט, כמו הליפיטר. המטרה בכך היא לאפשר לענקית התרופות להתמקד במוצרים חדשים. פייזר מעולם לא אישרה את הספקולציה הזו.

אך פייזר אינה חברת התרופות הגדולה היחידה שמתפצלת לאחרונה. גם אבוט התפצלה בסוף השנה שעברה לחברת מכשור רפואי וחברת פארמה; ב-2009 בריסטול מיירס הנפיקה את חטיבת המזון שלה בבורסה, מהלך שהביא לעלייה במניותיה באותו הזמן.

כל אחת מן החברות עשתה את המהלך מסיבותיה שלה, אבל כולן שואפות להצטמצם לכדי חברת מחקר ופיתוח פרמצבטית חדשנית ויעילה. פייזר, שרוב העשור האחרון הייתה חברת התרופות הגדולה בעולם, לא הצליחה לייצר מו"פ מספיק יעיל ולעמוד בקצב מהיר דיו, שיביא לשוק תרופות שיחליפו את אלו שאינו מוגנות בפטנט, כמו ליפיטור.

בשנה האחרונה היא רשמה כמה תרופות סרטן חדשות, חיסון חדש למחלות זיהומיות, והיא ממתינה לתשובה לגבי תרופה חדשנית לאלצהיימר. אך השוק עדיין לא לגמרי מסופק.

כדי לחזק את הצנרת בוצעה גם רכישת הענק של חברת Wyeth ב-68 מיליארד דולר. מהלך זה מסביר מדוע עליה לבצע כעת הנפקות כדי לרכוש את מניותיה, ומדוע אף חתכה לרגע את הדיבידנד ההיסטורי שלה, שבאופן מסורתי עמד על 19 סנט למניה, ומיד הרימה אותו בחזרה כשראתה את תגובת המשקיעים.

בסוף 2010 אמר המנכ"ל הנכנס, איאן ריד, כי יחפש בתוך פייזר את ה"ליבה האינובטיבית" שלה. עד כה התמקד החזון הזה בקיצוצים, בעיקר בתחומים שבהם הייתה סינרגיה עם Wyeth, אך כעת נראה כי פייזר מתחילה לקטוע איברים כדי להציל את עצמה. מסקרן לראות כיצד מהלך ה"יתרון לקוטן" שלה יתפתח.

לרכוש זה אנושי

בינתיים, חברת גלקסו סמית'קליין עדיין נוקטת באופנת השנים עברו - רכישות, במקום הספין-אופים המודרניים יותר. גלקסו חוזרת לתוכנית שכבר זנחה, ומבקשת לרכוש ב-2.6 מיליארד דולר את חברת Human Genome Sciences באמצעות הצעת רכש. היומן ג'נום המליצה לבעלי המניות שלה לא להיענות להצעה, ונראה כי גלקסו אכן מתקשה להוציא את התוכנית לפועל, שכן היא האריכה את ההצעה עד סוף יוני.

אחרי ההצעה של גלקסו מניית היומן ג'נום קפצה ב-80%, ומאז נעה סביב 13 דולר למניה. מחיר זה זהה למחיר שאותו הציעה גלקסו, והיומן ג'נום לא ראתה מחיר כזה במשך 10 החודשים שקדמו להצעה. היום מחיר המניה הוא 13.03 דולר, והוא כנראה מגלם ציפייה לכך שגלקסו תעלה את ההצעה שלה.

בדומה למצבה של חברת התרופות הגדולה רוש, כשרכשה את חברת הביוטק ג'ננטק ב-2009 לאחר מהלך של השתלטות עוינת, גם לגלקסו יש הסכמים עם היומן ג'נום לגבי חלק נכבד מן המוצרים המובילים שלה. לכן יהיה קשה לאחרונה למצוא הצעה מתחרה, שכן כל חברה שתרכוש אותה תיוותר ללא זכויות במוצרים המובילים.

היומן ג'נום מפתחת תרופות ביוטכנולוגיות על בסיס מידע מן הגנום האנושי. היא כבר הביאה לשוק ומשווקת בעזרת גלקסו תרופה למחלה האוטו-אימונית לופוס. לשתי החברות יש עוד שני מוצרים בפיתוח משותף, בשלב III של הניסויים הקליניים - האחד לסוכרת והשני למניעת התקפי לב ושבץ. להיומן ג'נום גם מוצר עצמאי נגד אנתרקס.

גלקסו מסרה בהודעתה לבעלי המניות כי היא מאמינה שבאמצעות ההסכם היא תוכל לשפר את מערך המו"פ שלה, תוך קיצוץ בהוצאות המו"פ. כלומר היא רוצה לשלם פחות עבור מוצר שלמעשה כבר יש לה. כמו כל חברות התרופות, גם היא סובלת מירידה בתפוקה עבור כל דולר מו"פ, ולכן היא מחפשת להטמיע חברות עם יכולות חזקות ומוכחות בהבאת מוצרים לשוק.

ביוסנטה תנסה את ליביג'ל בשנית

חברת ביוסנטה, שאחריה עקבו לאורך השנים משקיעים ישראלים רבים, נכשלה בתחילת השנה בניסוי שנועד להראות כי המוצר שלה, LibiGel, מעלה את החשק המיני אצל נשים. בניסוי נמצא כי ליביג'ל אכן העלה את רמות הטסטוסטרון בדם של הנשים שקיבלו אותו במהלך הניסוי, וגם העלה את מספר החוויות המיניות הטובות שלהן. עם זאת, המשתנה השני לא עלה ביעילותו מפלצבו (תרופת דמה).

הנהלת החברה משוכנעת כי התוצאות בקבוצת הביקורת היו טובות באופן חריג ומקרי, ומיסכו את ההשפעה האמיתית של התרופה. לכן היא מתכננת להתחיל כבר השנה או בתחילת השנה הבאה בניסוי נוסף במוצר, שעשוי להסתיים ב-2014 וצפוי לעלות כ-30 מיליון דולר.

לביוסנטה יש כרגע 50 מיליון דולר בקופת המזומנים, ויחד עם קצב השריפה הנוכחי שלה, נראה שהיא תצטרך יותר כדי להגיע עד תוצאות הניסוי.

הענקיות קטנות
 הענקיות קטנות

gali-w@globes.co.il