"לפיד מחזיר אותנו לשנות ה-50; נחזור לימי השיכון הציבורי"

מיקי ורדי, מנהל ההשקעות בקרן ריאליטי: "תכניתו של יאיר לפיד משולה לכך שהמדינה תבנה דיור ציבורי לתושבים, כי הקרקע לבניית דירות להשכרה תינתן ללא תשלום"

"תכניתו של יאיר לפיד משולה לכך שהמדינה תבנה דיור ציבורי לתושבים, כי הקרקע לבניית דירות להשכרה תינתן ללא תשלום. זה מחזיר את ישראל לשנות ה-50 - מחלקים קרקע בחינם לבניית שיכונים. מה ההבדל? אנחנו נחזור לימי השיכון הציבורי". כך מתריע בראיון ל"גלובס" ד"ר מיקי ורדי, מנהל ההשקעות הראשי בקרן ריאליטי המתמחה בנדל"ן.

בשבוע שעבר הציג לפיד, יו"ר תנועת "יש עתיד", את תכניתו לפתרון מצוקת הדיור ולהורדת מחירי הדירות, ולפיה ייבנו 150 אלף יחידות דיור להשכרה בעיקר בערי המרכז, ובמקבצים של 300 דירות לפחות.

"ראשית, כמעט ואין חטיבות קרקע של 300 יח"ד באזורי הביקוש", אומר ורדי, שכיהן בעבר כמנהל מינהל מקרקעי ישראל. "שנית, אין במלאי אפילו 50 אלף יחידות דיור, שלא לדבר על 150 אלף. שר השיכון היה 'שוחט' את כל פקידי המינהל אם היה מגלה שיש קרקע לכל כך הרבה יחידות דיור והם לא שיווקו אותה עדיין".

לדברי ורדי, "המינהל הוא גוף מתוקצב, שמרבית החלטותיו מגיעות לאישור משרד האוצר. אם המדינה תקצה קרקעות ללא תשלום לבנייה להשכרה, כפי שמציע לפיד, יהיה זה מעקף תקציבי".

האפשרות הזו נראית לורדי - מומחה לניהול סיכונים וקבלת החלטות בתנאי אי-ודאות - בלתי נתפשת. "אם נניח שקרקע ליחידת דיור במרכז עולה חצי מיליון שקל - במקומות רבים היא כבר עולה הרבה יותר - המדינה תפסיד לפחות 75 מיליארד שקל על הקרקע. זהו סכום דמיוני - וזה בלי דמי החכירה, שהם כשלעצמם נאמדים בכמה מיליארדי שקלים", אומר ורדי.

לפי המצע המתגבש של תנועת "יש עתיד", בנייני הדירות להשכרה ייבנו על קרקע שיקצה מינהל מקרקעי ישראל ללא תשלום, כאמור, וחברות הבנייה שיזכו במכרזים להקמתם ינהלו את הבניינים למשך 30 שנה. המבנים יוקמו בעשר ערים "אסטרטגיות", לדברי לפיד: בתל אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, חולון, נתניה, אשקלון, אשדוד, כפר סבא וצפת. הבנייה תמומן באמצעות אגרות חוב ארוכות-טווח בהן ישקיעו קרנות הפנסיה הישראליות, המחפשות אפיקי השקעה סולידיים.

- לפיד טוען שהמוסדיים רק מחכים להזדמנות להשקיע בדיור להשכרה.

ורדי: "כל מי שמבקש הלוואה ומבטיח לשלם ריבית של 6%-7% המוסדיים יתנו לו כסף. אבל אם לא תהיה תשואה שתגיע לפחות עד 6% מהשכרת הדירות, המוסדיים לא ישקיעו. נכון להיום, התשואה השנתית מהשכרת דירה בתל אביב מגיעה ל-4% ובפתח תקווה ל-5%.

לוורדי יש מתווה חלופי לזה של לפיד (ולפיו היזמים שיבנו את הדירות להשכרה ינפיקו אגרות חוב שיימכרו למוסדיים): "למה שהמדינה לא תנפיק את האג"ח? המוסדיים יעמדו בתור לקנות אג"ח של המדינה בתשואות כאלה.

ברור שאם מיקי ורדי יבטיח תשואה בגובה 6%-7% יבואו משקיעים, אבל למה אנשים פרטיים, הם טובים יותר מהמדינה?".