מוכר ביצים מחולון שלא רשם הכנסות: "הקופה התקלקלה"

111 כלי רכב של חייבי מס נתפסו, וכ-22.6 מיליון שקל נגבו, במהלך יומיים של פעילות אינטנסיבית כנגד חייבי מס באזור המרכז

רשות המסים ממשיכה להפתיע את העסקים מעלימי המס: 111 כלי רכב של חייבי מס נתפסו, וכ-22.6 מיליון שקל נגבו, במהלך יומיים של פעילות אינטנסיבית כנגד חייבי מס באזור המרכז.

מאות עובדי מס הכנסה יצאו בשבוע שעבר למבצע "מעלימים משלמים" שנערך במחוז המרכז, והתוצאות היו בהתאם. נערכו ביקורות ניהול ספרים ב-342 עסקים וביקורות שומה וניכויים ב-97 עסקים, ונחקרו 91 סרבני הגשת דוחות והעברת ניכויים.

נמצא כי ב-15% מהעסקים שבוקרו, הבעלים לא רשמו את כל ההכנסות. 42 סרבנים (מתוך 91) הזדרזו להסיר את מחדליהם בטרם התייצבות לחקירה.

עובדי מס הכנסה תיעדו גם את מצעד התירוצים של בעלי העסקים שנתפסו מעלימים הכנסות.

בעל עסק למכירת ביצים בחולון, שלא רשם את מכירותיו בסך 1,413 שקל, טען כי "הקופה התקלקלה אתמול", והוא אינו יודע מה עושים במקרים כאלה; בפיצרייה בהוד-השרון לא נרשמה קניית הביקורת, ובעל הפיצרייה הסביר כי הקופה הרושמת עושה בעיות והוסיף: "התכוונתי לרשום מאוחר יותר בחשבונית קבלה".

במקרה אחר טענה עובדת במסעדה בכפר-סבא: "אני אוהבת מזומנים", לאחר שבביקורת התברר כי ההכנסות המתקבלות באשראי נרשמות, בעוד סכום של 1,000 שקל מאותו היום במזומן לא נרשם. במקרה נוסף, תיקו של עסק לפירוק ומכירת חלקי חילוף בחדרה, שפעל ללא פתיחת תיק במס הכנסה וללא ניהול ספרים, הועבר לחקירות.

הפעילות התבצעה בתחומי השיפוט של מס הכנסה פתח-תקווה, רמלה, כפר-סבא, חולון, נתניה וחדרה. בפעילות לקח חלק גם משרדי מיסוי מקרקעין מרכז וחדרה, שלראשונה במסגרת פעילות מבצעית, בחן את ההצהרות של הנישומים והמייצגים בנוגע להקפאה.

לפי חוק ישנם 3 תנאים מצטברים, בגינם ניתן להקפיא את תשלום שומת המקרקעין, שאחד מהם הוא שהחזקה טרם נמסרה לקונה. משרד מיסוי מקרקעין חדרה בדק במהלך המבצע 32 תצהירים של מייצגים, שציינו שטרם הועברה החזקה לקונה. ואולם, המציאות בשטח התבררה כאחרת. ב-10 מקרים החזקה נמסרה אך לא הוסרה ההקפאה - וטרם שולמה השומה. צפי גביית המס בעקבות פעילות זו עומד על כ- 6 מיליון שקל.

מיכל איזנשטדט, פקידת שומה פתח-תקווה, שניהלה את במבצע במחוז המרכז, ציינה כי "עוד בטרם ימי המבצע הורגשה תכונה ערה במשרדים ובמחלקות הגבייה בפרט, חייבים רבים באו להסדיר את חובם, להסיר את מחדליהם או להגיש דוחות".