אטיאס: שחררתי קרקעות לרבבות דירות והורדתי מחירים

שר השיכון בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג: "יש שני בנקים גדולים שהגיעו לתקרת האשראי שלהם - אז מה עוזר לנו שאנחנו משווקים קרקעות לבנייה?"

"יש שני בנקים גדולים שהגיעו לתקרת האשראי שלהם - אז מה זה עוזר לנו שאנחנו משווקים קרקעות לבנייה? אם יזמים חוששים להתמודד במכרזים או מתקשים להשיג מימון, זה פוגע במאמצינו". כך אמר היום (ב') שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בכנס הנדל"ן השנתי של פירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג, שנערך בשיתוף עם משרד עוה"ד שטיינמץ, הרינג, גורמן ושות', במלון הילטון תל אביב.

לדברי אטיאס, מה שמקשה על עבודת משרדו היא ההגבלות שמטיל בנק ישראל על הבנקים: "השיטה בבנק ישראל היא שמסתכלים על כולם באותם המשקפיים. אסור לבנקים להשקיע יותר מ-20% בענף הנדל"ן. אבל אם המדינה מזמינה כביש, הוא לא מסוכן כמו פרויקטים אחרים".

אטיאס קבל על התמהמהות המדינה בנושא האשראי לקבלנים: "זה לא כזה מסובך לשחרר אשראי. אפשר לשחרר את המע"מ מערבות חוק המכר. למה שהמדינה תרתק כסף של הקבלן על המע"מ? אם נשחרר את המע"מ מערבות חוק מכר, זה יעזור". שר השיכון התייחס להצעת חוק, ולפיה הערבות שמפקידים הקבלנים לכל דירה לא תכלול את רכיב המע"מ, מה שיותיר בידם יותר כסף נזיל.

בסקירה של הישגיו מאז נכנס לתפקיד שר השיכון בשנת 2009, ציין אטיאס, בין השאר, גידול של כ-50% בהתחלות הבנייה, לרמה של כ-45 אלף יחידות דיור בשנה; שיא של 83 אלף יח"ד בבנייה פעילה; וירידה במחירי הקרקעות.

"מחירי הדירות יכולים לרדת כתוצאה מגידול בהיצע הקרקעות", אמר אטיאס. "הקרקע היא משאב של הציבור, אך תכנון הבנייה וביצועה תלויים בגורמים רבים - משרדי הממשלה השונים והרשויות המקומיות - ואיש מהם לא סר למרותו של שר השיכון".

לדבריו, במכרז ל-654 יח"ד בירושלים שנסגר אתמול, שילמו הקבלנים על הקרקע מחיר הנמוך ב-10% מהמחירים של 2008 - כ-126 אלף שקל ליחידת קרקע בהר חומה. "הקבלנים מפחדים לשלם יותר מדי על הקרקע, וזה מחלחל למחירי הדירות", אמר אטיאס, שציטט היום דווקא את נתוני משרד האוצר, ולפיהם נרשמה ירידה מצטברת של 13% במחירי הדירות החדשות בשנה החולפת (משרדו השיכון פרסם אתמול נתונים לפיהם מחירי החדשות ירדו ב-4.3% בשנה החולפת).