הצעה: המבקר ימשיך להגיש דוחות 3 חודשים אחרי פרישתו

ההצעה נוגעת רק לדוחות שכבר הוגשה טיוטה שלהם, לפחות 3 חודשים לפני סיום כהונת המבקר ■ יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל: הצעה ראויה

לקראת פרישתו של מבקר המדינה הנוכחי, מיכה לינדנשטראוס, בעוד פחות מחודש: הוועדה לביקורת המדינה בכנסת הגישה היום (ב') לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק, שלפיה אם הגיש מבקר המדינה טיוטת דוח ב-3 החודשים שלפני פרישתו, הוא יוכל להשלים את העבודה ולהגיש את הדוח גם לאחר פרישתו - במשך 3 חודשים נוספים.

עד למועד פרישתו צפוי המבקר המכהן, מיכה לינדנשטראוס, להגיש מספר דוחות דרמטיים, שחלקם יכולים לזעזע את המערכת הפוליטית, בהם דוח פרשת ביבי טורס שבדק את מימון נסיעותיו של ראש הממשלה; והדוח על פרשת מסמך הרפז. זאת בנוסף לדוח בנוגע לשריפה בכרמל אשר עתיד להתרסם השבוע (ד') וצפוי להטיל אחריות אישית לאסון על שר הפנים, אלי ישי, ושר האוצר, יובל שטייניץ.

יוזם התיקון הוא השר לשעבר, פרופ' שמעון שטרית מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, ויו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), מקדם אותו. לדבריו, גם אצל שופטים נהוג הסדר דומה, ולפיו כתיבת פסקי דין נמשכת מספר חודשים לאחר הפרישה.

שטרית אמר היום בוועדה כי בעבר דוחות המבקר היו בדרך-כלל שנתיים, אך בשנים האחרונות גדל באופן משמעותי מספרם של הדוחות המיוחדים. בעוד שאצל מבקרי המדינה הקודמים כולם יחד היו 15 דוחות מיוחדים, הרי שאצל המבקר הנוכחי לבדו היו כבר 21 דוחות כאלה. לכן, לדברי שטרית, תיקון זה נדרש לאחרונה.

שטרית הדגיש כי יש לסייג את אפשרות המשך הגשת הדוחות רק לאחר סיום כהונה - ולא התפטרות המבקר או העברתו מתפקידו על-ידי הכנסת.

עו"ד אריה רוטר, היועץ למבקר, הוסיף כי משרדו תומך בחוק, והבטיח להגביל את השימוש באפשרות זו לתיק שמאפייניו דומים לתיק שיפוטי, בהם תהיה למבקר זיקה אישית.