בריטניה עצרה ספינה רוסית שהובילה מסוקי קרב לסוריה

חברת ביטוח בריטית שקיבלה מידע מודיעיני על ספינה רוסית המעבירה נשק ואמצעי לחימה לבשאר אסד - הורתה לבטל את הביטוח ■ התוצאה: משלוח מסוקי הקרב שהיה בדרכו לסוריה נעצר

המערב פוגע בצינור הנשימה של אסד: חברת ביטוח בריטית לכלי שיט הורתה להפסיק את תוקף הפוליסה לחברת ספנות רוסית המספקת מסוקי קרב ואמצעי לחימה לסורים, וגרמה לביטול משלוח מסוקי קרב לדמשק - כך מדווחים כלי תקשורת בריטיים. אחת הספינות כבר הייתה בדרכה לחופי סוריה, אך בשל ביטול הכיסוי הביטוחי - היא נאלצה לשוב על עקבותיה.

הדיווח הראשון הופיע בעיתון "דיילי טלגרף", ולפיו חברת הביטוח הבריטית "סטנדרט קלאב" החליטה לבטל את הסכם הביטוח לכל הספינות של החברה הרוסית "פמקו" - ובהן ספינת הדגל "MV אלאד". "אנחנו מודעים לטענות לפיהן אלאד נושאת אמצעי לחימה לסוריה", נמסר בהודעת החברה. "יידענו כבר את בעליה שהביטוח שלהם בוטל".

גורמי ביטחון בבריטניה אישרו את הפרטים, וסיפרו לכלי התקשורת המקומיים כי מידע מודיעיני שהתקבל בממלכה הוא שהוביל להחלטה. "המשך המשלוחים הרוסים לסוריה מהווים הפרה של הסנקציות של האיחוד האירופי על המשטר הסורי", דווח. "יש לנו אמצעים שונים למעקב אחר הספינה, וזה מה שאנחנו עושים".

קיבלה את הדיווח - ושבה על עקבותיה

על פי הדיווחים, ה"אלאד" נושאת על סיפונה מסוקי קרב מסוג MI25, המכונים "טנקים מעופפים", מעיר הנמל הרוסית קלינינגרד, וכן אמצעי לחימה נוספים רבים. ההערכות הן שהספינה אמורה הייתה לעגון בנמל טרטוס בסוריה - "נמל הבסיס של רוסיה בסוריה".

עם קבלת ההחלטה על ביטול הביטוח, הייתה הספינה מצפון לחופי הולנד והחליטה לשוב על עקבותיה - ולעגון בחופי סקוטלנד. רק אתמול דווח כי רוסיה מתכוונת לשלוח שתי ספינות נוספות לנמל טרטוס, על מנת להמשיך ולסייע למשטר הסורי. הרוסים עצמם טענו כי הספינות נועדו להגן על הנוכחות הרוסית בנמל טרטוס ועל אזרחים רוסים השוהים בסוריה.

בינתיים בשטח, אין שינוי של ממש במצב הלחימה בסוריה. היום נהרגו לפחות 22 בני אדם ברחבי המדינה. גורמים רשמיים בדמשק שבו והאשימו היום "חוליות טרור חמושות" באחריות לאירועים.