רבנים בבית שמש בקריאה לחרם: לא לקנות ב"אושר עד"

5 רבנים חתמו על מודעת "אזהרה חמורה" המאשימה את הרשת בפריצות: "הסכנה הרוחנית במקום נוראה במראות אסורים" ■ בעקבות המודעה, ביטלה "אושר עד" את הפרסומים שיועדו לסוף השבוע שעבר בבית שמש

מלחמת הקמעונאות בבית שמש מחריפה - והפעם מכיוון רבנים בעיר. בימים האחרונים נתלו ברחבי העיר מודעות תחת הכותרת "אזהרה חמורה", ובהן נקראו התושבים שלא לקנות בסניף "אושר עד" בבית שמש, על אף היותו בשליטת חרדים, אברום-משה מרגלית ואריה לניאדו, הנמנים עם חסידות גור. "במקום זה שורר פריצות גדולה, והסכנה הרוחנית נוראה במראות אסורות ושאר מכשולות ה"י (ה' ישמור - א.ח) באופן מבהיל, ותוצאותיו מי ישורנו. ע"כ באנו להזהיר בזה באזהרה חמורה שאין לילך לשם!" נכתב במודעה.

חמישה רבנים - יהושע ראזענבערגער, נתן הכהן קופשיץ, משה טובי' דינקל, שלמה זלמן פרלשטיין ומרדכי גולדשטיין - חתומים על המודעה, ומזהירים מפני פרסום סניף "אושר עד". "מהחובה לכל אחד להזהיר לבני ביתו, ולפקוח עין עליהם, ומכ"ש שאסור לפרסם אודות מקום זה", נכתב.

אזהרה
 אזהרה

"זו לא הקהילה החרדית"

בעקבות פרסום המודעה, ביטלה "אושר עד" את הפרסומים שיועדו לסוף השבוע שעבר בעלונים ובעיתונים המקומיים המופצים בבית שמש. לדברי מקורות ברשת, מאותה סיבה לא יעבירו מודעות לפרסום גם בסוף השבוע שבפתח.

"לא רצינו להכניס אנשים לקונפליקטים, ואין לנו כוונה גם השבוע לשלוח מודעות", אמרו ל"גלובס" מקורות באושר עד. "כל הקבוצה הזו לא מעניינת. סעי לירושלים, לשכונת גאולה, ותמצאי כל יום 10-15 אזהרות כאלה. אלה אותם חבר'ה שבאו לגור גם בבית שמש. זו לא הקהילה החרדית. זה הירושלמים, ואלה שגם עשו את כל הבלגנים עם היריקה על הילדה בבית שמש. זה אותו סוג אוכלוסייה".

ברקע להסלמה ביחס של אותם רבנים ל"אושר עד", עומדת החלטת הרשת להסיר שלט שהוצב בעת שהסניף נפתח, לפני כשלושה שבועות, ובו נתבקשו נשים להגיע בלבוש צנוע. "הרבנים שחתמו על המודעות שולטים ביד רמה ב-2,000 משפחות בקירוב", אמר ל"גלובס" פעיל חרדי בבית שמש. "אם יגידו לקנות עוף רק בהכשר של מחפוד, יקנו רק עוף מחפוד. הם הולכים אחרי כל מילה שלהם. אין שום טעם במלחמה שלהם באושר עד. גם באשדוד ובבני ברק הסניפים של אושר עד מעורבים, אז איזו זכות יש להם לצאת כנגד זה?"

מקור באושר עד אמר כי "זו בושה לבוא ולהגיד שלא לקנות בחנות שמעסיקה חרדים ומשרתת את הקהילה החרדית, ובחנות שלא מעסיקה חרדים ולא משרתת את הקהילה החרדית - אין בעיה לקנות. הם רצו שלא ייכנסו נשים חילוניות או נשים בלבוש לא צנוע. השלט הורד, כי פנו הרבה עסקנים חילונים בעיר ואמרו שזה פוגע ברגשות - ולכן הורדנו את השלט. אושר עד מפריעה להם, ו'כמעט חינם' לא מפריעה להם". ברשת "אושר עד" סירבו להגיב לידיעה.

בד בבד מתחדדת חזית המאבק בין שופרסל לאושר עד ושאר הרשתות בעיר. השבוע הורידה שופרסל עוד יותר את מחירי העוף וחלקי עוף טרי.

"אנחנו מתאימים את המחירים, ובודקים את כל החנויות באזור", אמרו לנו מקורות בשופרסל. "לא נאפשר לא להיות תחרותיים. מה שיעשו, גם אנחנו נעשה. יש מנגנון עבודה. לא יהיה מצב שניתפס יותר יקרים. ההיפך. אנחנו רק יכולים להיתפס יותר זולים".

לעת עתה, הקרבות הללו מסייעים לשופרסל בשורה העליונה, של המכירות, וסניפי הרשת בבית שמש ובמעלה אדומים - אזור תחרותי נוסף - רושמים עלייה של עשרות אחוזים בפדיונות, אם כי לפי הערכות בשוק, סניפים אלה פועלים ללא רווח.

בתוך כך אישר אמש (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, את חשיפת "גלובס", שלפיה הרשות פתחה בבדיקה האם שופרסל נוקטת מדיניות של "מחירים טורפניים". עם זאת, בראיון לעורך הראשי של "גלובס", חגי גולן, אמר גילה כי "צריך מאוד להיזהר לפני שמתערבים בהתנהגות שמורידה מחירים. יכול להיות שמה שקרה בשווקים המדוברים הוא שיש תחרות עזה, אבל בריאה".