דנינו: "זו לא מחאה; מופרך להגיד שהפעלנו כוח מופרז"

(עדכון) - מפכ"ל המשטרה: "המפגינים לא תיאמו איתנו והפגינו בניגוד לחוק" ■ שר האוצר יובל שטייניץ: "אין הבדל בין אלימות השמאל לימין"

שר האוצר יובל שטייניץ ומפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו גינו היום (ג') את ההפגנה האלימה שאירעה במוצ"ש בתל-אביב, ואמרו כי אין מקום לאלימות בשום מחאה.

"כמדינה דמוקרטית, מדינת ישראל מכבדת חופש ביטוי והפגנה. זו זכות יסוד בדמוקרטיה - חופש הפגנה וחופש דיון. אבל ברגע שאנו אומרים כן לדמוקרטיה - חובתינו לומר לא לאלימות, וזה לא חשוב מה עומד מאחוריה", אמר שטייניץ בכנס השנתי של אגף החשב הכללי שהתקיים היום (ג') בירושלים.

"אמרתי לא לאלימות למתנגדי הפינוי לעזה, אותו הדבר לגבי המחאה החברתית, וזה לא משנה בכלל מי מפגין או בעד או נגד", המשיך שטייניץ. "אין מקום לאלימות במדינה שכל אזרח יכול להביע את דעתו. אני מסרב לקבל את ההפרדה לכאורה בין אלימויות. כאשר מדובר באלימות שלהם, היא בסדר והיא לגיטימית, אבל כאשר מדובר באלימות של אחרים או מפלגות אחרות, אז היא לפתע ראויה לכל גנאי. אין הבדל בין אלימות לשמאל לבין ימין".

דנינו הוסיף כי "האירועים שחווינו בשישי ושבת לא מזכירים במאומה את מאות האירועים שאנו זוכרים מהקיץ האחרון. תמיד שואלים: מה קרה? שום דבר. זה חלק מאותם מפגינים, אבל זה לא אותם מפגינים. לא שינינו שום מדיניות. עשינו סיכום והפקנו לקחים מהשנה שעברה. בשנה שעברה היו מאות אירועים עם מאות אלפי משתתפים - והם עברו בשלום".

דנינו הסביר מדוע ההפגנות בסוף השבוע נגררו לאלימות ואמר כי המפגינים לא תיאמו עם המשטרה והפגינו ללא אישור: "בכל העולם נשאלתי איך הצלחנו לעבור את כל המחאות בשלום, בלי הפעלת כוח; זה פשוט בגרות של משתתפים וגם תיאום מוקדם של כוונות. זה לא קרה בסוף שבוע האחרון. פשוט אמרו לנו במפורש שהם הולכים להפגין באופן לא חוקי, והם לא רוצים לתאם איתנו. זה לא מכבד, וזה לא מכובד. זו לא היתה מחאה עממית, אלא מסכת מתוכננת של הפרות חוק".

דנינו הוסיף כי "המטרה היתה להציף את הנושא בכל מחיר, והמחיר כבד מדי. מפנים אלינו אצבע מאשימה בשימוש בכוח מופרז. אין דבר מופרך מזה".

צפו בווידיאו: שוטרים חונקים ומכים מפגינים בתל-אביב

"אין שינוי במשטרה או במדיניות", אמר דנינו. "נאפשר כל מחאה ואף נעשה הכול כדי לאבטח את המפגינים. מאות שוטרים אף מאבטחים את המפגינים וחוסמים תנועה כדי שהמוחים יוכלו למחות בביטחון. חופש ההפגנה הוא חובתנו, אבל אסור שיהפוך לתוהו ובוהו. זכות מחאה לא כוללת הזכות לפגוע בגופו וברכושו של הזולת. אני לא מתעלם מהתמונות שראינו בעיתונים ובפייסבוק. חלק מהמקרים קשים".

לסיום אמר המפכ"ל: "אנו גוף שיודע לקבל ביקורת. הקמנו צוות שבודק את האירועים. במקום שהיה כוח מופרז, נדע לטפל בזה. המשטרה היא לא הנושא כאן. אני לא רוצה לקלקל למנהגי המחאה: אנחנו לא הכתובת, ואל תשימו אותנו בחזית. אנו המשטרה של המדינה, ואתם צריכים אותנו גם. אנו נכבד כל מחאה שהיא לגיטימית וחוקית, אך בואו נחזור לשפיות. תשבו איתנו ותתאמו איתנו".

מיכל עבאדי-בויאנג'ו, החשבת הכללית, אמרה בכנס: "גולת הכותרת של הפעילות שלנו השנה היא הדרישה לשקיפות ובקרה של תקציב הביטחון. זה חשוב כי זה חשוב לדמוקרטיה, אבל זו רק ההתחלה, כי זה תהליך ארוך ומורכב, וייקח עוד זמן עד שנקבל תמונה מלאה של מה באמת קורה שם".

עם זאת, היא הוסיפה כי "כבר נעשו צעדים מאוד משמעותיים, ואנו רואים בצה"ל פרטנר. זה יהיה תהליך ארוך ומלווה בקשיים. תהליך בניית האמון מולם ייקח זמן. נבחן בריסון וביכולת שלנו להוציא מכל הנתונים הללו את הדברים החשובים".