"מוכנים לשבור את בית ז'בוטינסקי ובית חד"ש באותה מידה"

לפני שנה הצהיר עו"ד ברק כהן, מפעילי המחאה החברתית, בראיון ל"גלובס", כי "אם המחאה תיכשל היא תהפוך למהפכה של קליעים" ■ היום הוא אומר: "יצאתי מההפגנה עם אף שבור - ובמשטרה בוכים על זכוכית שנשברה בבנק הפועלים"

בקיץ שעבר, בעיצומה של המחאה החברתית, התראיין ל"גלובס" (3 באוגוסט 2011) אחד מפעילי המחאה ומי שייצג בבתי המשפט את רוב עצורי ההפגנות, עו"ד ברק כהן. כהן הצהיר אז כי "אם המחאה תיכשל, היא תהפוך בעוד 5 שנים למהפכה של קליעים".

כשנה חלפה מאז, ועתה עם שובו של הקיץ שבה גם המחאה והרימה ראש, אך בדמות שונה. בשבת האחרונה הידרדרה ההפגנה שנערכה בתל-אביב לאלימות קשה. כהן עצמו לקח חלק פעיל בהפגנה ואף הוכה על-ידי שוטר מהיס"מ. תמונתו, כשהוא מדמם מאפו, פורסמה בתחילת השבוע (א') בכלי התקשורת.

נפגשנו עם עו"ד כהן כדי לברר עמו לאן לדעתו מועדות פניה של המחאה החברתית, והאם האלימות עוד תקצין, או שמא חלילה עומדת נבואת הזעם שלו מאשתקד להתגשם מוקדם מהצפוי.

- מה לדעתך השתנה במחאה מאז הקיץ שעבר?

כהן: "אני מודע לכך שהציבור תופס את ההפגנה בשבת כהיפוך במגמה וכהפיכתה של המחאה מ'מחאה של אהבה' למחאה מסוג שונה. אבל בעיניי כל זה הוא תוצאה של מערכת קבלת ההחלטות מצד המשטר. הממשלה ומוסדות המשטרה לא רוצים את ההתעוררות האזרחית, וכך גם גופי התקשורת ובתי המשפט.

"מי שיצר את האלימות בשבת ונהג באלימות הם שוטרי משטרת ישראל ואנשים חדשים שהצטרפו למחאה. אלמלא השוטרים היו במקום, היה הסדר נשמר בצורה הרבה יותר טובה. המחשבה שאפשר לכלוא פה בן אדם בכלוב היא זו שנותנת לו את המוטיבציה לצאת מהכלוב. נוכחות המשטרה גרמה לכך שאנשים חדשים הצטרפו למאבק, ושהמחאה התפשטה בכל העיר".

- עם זאת, היו גילויי אלימות וונדליזם גם מצד המפגינים.

"אני יצאתי מההפגנה בשבת עם אף שבור ומדמם, ולא התלוננתי על כך. המשטר והמשטרה, לעומת זאת, בוכים על זכוכית שנשברה באחד מסניפי בנק הפועלים. הלוואי שכל אזרח ישראלי היה מתייחס באותה רצינות לנזקים שנגרמו לו ולחייו כמו שהם מייחסים לחלון שנשבר.

"יש תפיסה יסודית שאומרת כי השלטון יכול להפוך אדם לאבק אדם, אם הוא פועל נגדו. את המחשבה הזו, שהיא תוצאה של פחד ולא של אמת, צריך לסלק מהעולם. כשאתה עושה דבר אמיתי אתה בסופו של דבר תצליח, ולא משנה מה הם האמצעים שהמדינה נוקטת נגדך. אסור לפחד".

- לפני שנה אמרת שהמסר של המחאה, גם אם הוא נראה מבולבל, הוא של מלחמה כוללת על זכויות היסוד החברתיות של האדם בישראל. כעת נראה שזה לא המסר של המחאה היום.

"אני דווקא חושב שהמסר הזה, שבשנה שעברה היה מוסתר, הולך ונגלה. ההפגנה של מוצאי-שבת היא עוד שלב בתהליך הזיקוק של המסר. שים לב שהקריאות של המפגינים הולכות והופכות לקריאות לדמוקרטיה ולזכות למחות ולהפגין".

- בראיון הקודם מתחת ביקורת על בעלי ההון בישראל - האם דעתך השתנתה בעניין?

"השורש של כל ההפגנות הוא האדם, המאבק שלנו בכללותו הוא על הבחירה של השלטון בעיקרון יסוד אחד - שהחזק שולט והחלש מתדרדר. זה נוגע לכל רכיבי החיים. לצערי, באופן הזה גם הישראלי מפרש דמוקרטי, שהקריטריון היחיד שלה הוא עקרון קביעת הרוב. הישראלי שוכח שהדמוקרטיה נוצרה דווקא כדי להתמודד עם הבעייתיות של 'הרוב קובע'.

"הכוח של בעלי ההון בישראל הוא ביטוי לזה. הם יהיו חייבים לוותר על חלק מכוחם לטובת חברה בריאה יותר. הציפייה שבעלי ההון יבינו את זה התפוגגה בשנה החולפת, 'כמו פרעה שעורו הפך קשה יותר ויותר', בעלי ההון מפנים עורף לחברה שבה הם חיים ושהם חלק ממנה. אותו דבר נכון לומר על הפוליטיקאים".

- הדברים שאתה אומר מנוגדים לתפיסת העולם של הממשלה הנוכחית. האם לא הגיע הזמן שהמחאה תקרא באופן ברור להחלפת השלטון?

"מי שיצרה את המנגנון היסודי המעוות של השיטה הישראלית היא מפא"י ההיסטורית, והעבודה והליכוד המשיכו עם זה. אנחנו קוראים להחלפת השיטה ולא להחלפת השליט. השמחה שלי לא תהיה שלמה עד שהשיטה וצורת החשיבה ישתנו".

- בליכוד מאשימים את אנשי המחאה שהם מזדהים עם רעיונות של מפלגת חד"ש. מהי תגובתך לדברים הללו?

"את בית ז'בוטינסקי ואת בית חד"ש אנחנו מוכנים לשבור באותה מידה. האמירות הללו הן ניסיון שקוף של הליכוד לעשות דה-לגיטימציה למפגינים. אחד הפחדים הגדולים שהטביעו בישראלים קשור באיומים מבחוץ. השימוש של הליכוד בחד"ש הוא שימוש בפחד הזה, כי חד"ש נוטה לדרך חשיבה אחרת ומזוהה עם מסרים שהציבור הישראלי לא מקבל בצורה טבעית".

"המעורבות פוגעת בפרנסה"

- נוסף על המעורבות שלך במחאה, אתה גם עורך דין שמייצג מפגינים מול הרשויות. האם אין כאן סתירה? האם אתה לא חושש לפרנסתך?

"אני במקצועי עורך דין פלילי, ואנשים שצריכים את שירותיי רוצים שאקדיש את כל זמני אליהם ולא לדברים אחרים. אנשים מחפשים עורכי דין שמקורבים לשלטון ולא מתנגדים לו. לכן, המעורבות שלי במחאה בהחלט פוגעת בפרנסה. אני גם חוטף איומים מחלק מהשוטרים, הזוטרים דווקא, שהם יעצרו אותי, ואם זה יקרה, זה ודאי לא יעזור לפרנסה שלי.

"אז כן, לפרנסה זה לא עוזר לי, אבל זה המחיר שאני נדרש לשלם ומוכן לשלם. כל אדם שמקצה נתח מהאנרגיות שלו למען הכלל ולא למען עצמו, משלם מחיר. הלוואי שהמחיר היחיד שאני אשלם יהיה חומרי. העניין הוא לקבל אחריות ולהיות מוכן לשאת בתוצאות".

- מה אתה צופה שיקרה בהפגנה המתוכננת בשבת הקרובה?

"כל מה שקורה עכשיו במחאה הוא ספונטני ופונקציה של המציאות. יש משפט של ניטשה שאומר כי 'הנלחם במפלצות ייזהר שלא יהפוך בעצמו למפלצת, כי כאשר אתה מביט בתהום עמוקה, היא שבה ומביטה אליך'. אנחנו לא רוצים להפוך למפלצת שבה אנחנו נלחמים".