הכנות אחרונות להפגנה בשבת בת"א; מהי רשימת הדרישות?

(עדכון) - הפורום לצדק חברתי, שמארגן את הפגנת המחאה במוצאי שבת, נמצא ביישורת האחרונה בהכנות ■ בניגוד לקיץ הקודם, הפעילים מבטיחים הפעם לבוא עם רשימת דרישות מסודרת

לצד ביטול חלק מאירועי הלילה השחור שתוכננו הערב, ההכנות לעצרת שיוזם הפורום לצדק חברתי במוצאי השבת הקרובה נמצאות בשיאן. לצד המאהל שמתחיל לקום בגינת וולובסקי, עתיד להיפתח מאהל נוסף גם בעיר חיפה במהלך סוף השבוע הקרוב. מארגני ההפגנה במוצאי השבת הקרובה מספרים כי כבר נרשמת היענות מרשימה ברשת."הצפי הוא לכמה אלפי אנשים שיגיעו", אומרים המארגנים ומוסיפים כי מספר המשתתפים הוא לא מה שחשוב אלא מה שיש להם להגיד.

בניגוד לאירועי מחאה שונים שהתקיימו בתקופה האחרונה, בעצרת המתוכננת ביום שבת עתידים להגיע המארגנים עם משנה סדורה ו'רשימת דרישות'. במהלך ההפגנה מתוכננים נאומים של פעילי מפתח, בניהם גם פרופסור יוסי יונה שלקח חלק לא מבוטל גם במחאת הקיץ האחרון. כזכור, פרופסור יונה, יחד עם פרופסור אביה ספיבק עמדו בראש צוות המומחים שסייע לאנשי המחאה החברתית בקיץ שעבר ואף חיבר דו"ח מקביל לזה שפרסמה ועדת טרכטנברג.

הקיץ לוקח יונה חלק פעיל יותר גם בארגון האירועים עצמם כאשר גם הוא לצד מארגני ההפגנה מתאם את האירועים המתוכננים אל מול כוחות המשטרה. "אף פעם לא הייתי רק מומחה אלא גם מוחה מן השורה והמעבר איננו דרמטי", הוא אומר היום ל'גלובס' בדרכו לתיאומים אחרונים מול המשטרה, "אני אכן עוסק בתיאומים אל מול המשטרה. זו תהיה הפגנה עם זעם עצור".

כאמור, גם בחיפה עתיד לקום מאהל מחאה ברחבת הסינימטק. "סוף השבוע יחזיר למרכז תשומת הלב את הסיבות שבשלן יצאנו למחאה: הפערים הכלכליים, אי הצדק הכלכלי והחברתי, יוקר המחיה", כותבים מארגני המחאה, "האירועים ייפתחו במשמרות הסברה שיתפזרו בכל רחבי העיר. ביום ששי בערב תתקיים קבלת שבת ובמוצ"ש תתקיים צעדה מרחבת הסינמטק עד לגן האם, שם ייערך בית משפט ציבורי שיכריע בשאלה: מי אשם בהגדלת הפערים הכלכליים? האם אלה ממשלות ישראל? או אולי בעלי ההון? או אולי הציבור?". לדברי המארגנים האירועים יתקיימו בתיאום עם העירייה והמשטרה. בעירייה אישרו את הפרטים.

באותו הזמן, הנוכחות במאהל המחאה שהוקם בגן וולובסקי הסמוך לתחנת רכבת מרכז דלילה ביותר. בשעות הצהריים נצפו במקום כעשרה אוהלים וכמה פעילי מחאה בודדים. לדברי פעילי המחאה, שחלקם היו גם מאנשי מאהל רוטשילד שפונה בספטמבר האחרון, זוהי רק ההתחלה. עוברי אורח שהגיעו למקום חיפשו את מעגלי השיח וההרצאות שזכרו ממאהל המחאה של השנה שעברה אולם נכון לעכשיו לא מצאו במקום את מבוקשם.

עיריית תל אביב אכן הביאה למקום תאי שירותים אולם חיבור חשמל קבוע עדיין לא הותקן.

ממארגני האירוע נמסר כי בעצרת תוצג לראשונה אמנה כלכלית חברתית. לידי 'גלובס' הגיע נוסח האמנה עליה חתמו מעל 20 גופים ומהווה על פי מנסחיה את רשימת הדרישות של המחאה מממשלת ישראל.

באמנה מפורטים עקרונות שלדברי מנסחיה: "הם ליבת הדרישה של האזרחים מהמדינה. דרישות אלו חייבות להנחות את ניסוח תקציב המדינה הקרוב".

עקרונות אלו כוללים: "צמצום ממדי אי-השוויון והעוני והעלאת רמת החיים הכלכלית והסביבתית ; הגדלת סל השירותים אותם מספקת המדינה לאזרחיה ושיפור איכותם בתחום החינוך, הבריאות, הרווחה, הדיור, והתחבורה, באמצעות הגדלת חלקה של הממשלה יחסית לתוצר עד לרמות שבין 50%-55% תוך 7 עד 10 שנים ; ביטול התקציב הדו שנתי והפסקה של העברת עודפי מיסים ורזרבות תקציביות לטובת הורדת יחס חוב תוצר ; הגדלת המיסוי הישיר על בעלי ההכנסות הגבוהות ותאגידים דרך מס הכנסה, חברות וביטוח לאומי והשוואת המיסוי על הון ועבודה ; רפורמה מקיפה להנגשת שירותי בריאות, חינוך, דיור, רווחה, בטחון אישי ותחבורה לכל על ידי המדינה ; בחינה מחודשת של תהליכי ההפרטה תוך עצירתם המוחלטת כמו גם החזרה לאחור של הפרטות השירותים החברתיים ותשתיות המדינה".

עוד במסגרת הדרישות: "הפסקת ההעסקה הלא ישירה במגזר הציבורי והפרטי; הורדה משמעותית ביוקר המחיה לכלל אזרחי המדינה באמצעות מעורבות ממשלתית ; חיזוק המערך הפנסיוני והבטחתו על ידי הפניית מירב הכספים בקרנות הפנסיה להשקעה באג"ח מיועדות, המונפקות על ידי מדינת ישראל ; מימוש הזכות לדיור על ידי חידוש משמעותי של הדיור הציבורי ומדיניות ממשית של דיור בר השגה לכלל האוכלוסייה ; ביטולו של חוק ההסדרים ושינוי במעמדו המונוליטי של משרד האוצר בתהליך התקצוב על ידי חיזוק סמכויות המשרדים והיכולת המקצועית שלהם".

בין הגופים החתומים על האמנה: התנועה הקיבוצית, ההסתדרות, דרור ישראל, אנשי מחאת הדלק, השומר הצעיר, מחנות העולים, התנועה החברתית, צוות המומחים המייעצים למחאה, המשרד לתקשורת חברתית, ארץ אחרת, לאהוב, תנועת תרבות, התאחדות מגדלי הבקר, שוויון עכשיו ועוד.

"האמנה מציבה לממשלת ישראל תמונה ברורה באשר לדמות המדינה שלאורה פועלים רבים מאזרחי המדינה במהלך השנה האחרונה" מסבירים מנסחיה, "לאחרונה טען שר האוצר שהוא מתקשה להבין את רצונם של המוחים. באמתחתנו מענה ברור. מדינת ישראל, שהוקמה על ערכי ערבות הדדית ושוויון מאבדת את ערכיה ומפקירה את אזרחיה".

מראשי הארגונים החתומים על האמנה נמסר :"מדינת ישראל נמצאת במלחמת קיום על עתידה, האיום הכלכלי-חברתי הוא הראשון במעלה. אזרחי המדינה הם לא העורף, הם הלב והמוח של המדינה, הם מפרנסיה והמגן שלה. אנו קוראים לראש הממשלה ליישם בצורה מלאה את העקרונות המוצגים באמנה. הדרישות אינן פשוטות והדרך להפיכת מדינת ישראל למקום שראוי לאזרחיו ארוכה, אבל אנו סמוכים ובטוחים שהדבר אפשרי, זהו אינו חלום זאת מדינת ישראל שמחדשת את הברית שלה עם אזרחיה."

בכוונתם של הארגונים השונים לקיים בקרוב כנס גדול בו ישתתפו נציגי הארגונים השונים, אנשי אקדמיה וגופים נוספים וזאת במטרה להחתים מספר גדול של גופים וגורמים נוספים מכל המגזרים במשק.

"אין בכוונתנו ליפול לשיטת הפרד ומשול של הממשלה. כל מי שרואה צדק חברתי לנגד עיניו יחתום. חרדים, חילונים, תעשיינים עובדים, יהודים ערבים. יחד אנו קוראים לממשלת ישראל לחזור וליטול אחריות על גורל אזרחיה. לאחר קיום הכנס בכוונת ראשי הגופים השונים להמשיך בקיום פעולות מחאה מגוונות".

כאמור, האמנה עתידה לעמוד במרכז ההפגנה שתתקיים במוצאי השבת הקרובה. במסגרת ההפגנה עתידים לשאת דברים: פרופסור יוסי יונה, מראשי צוות המומחים המייעצים למחאה ; ניצב בדימוס זאב אבן חן ששכל את ביתו באסון הכרמל וקרא לאחרונה להתפטרותם של שר האוצר ושר הפנים על רקע דו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל ; איציק אמסלם, תושב שכונות דרום העיר תל אביב, שיידבר על מצוקת השכונות ברחבי הארץ ועל ההזנחה המכוונת מצד ממשלות ישראל ודוברים נוספים.

ההפגנה מתוכננת להתחיל בצעדה מכיכר הבימה בשעה 20:15 לכיוון רחבת מוזיאון תל אביב, שם תתקיים עצרת. עקב ההפגנה ייחסמו לתנועה החל מהשעה 19:00 ביום שבת הרחובות מרמורק, אבן גבירול עד מלכי ישראל ורחוב שאול המלך.