דיווחים בחו"ל: גזפרום שוקלת להקים חברת-בת בישראל

עפ"י הדיווחים בעיתונות מקצועית, חברת-הבת תעסוק בהולכת גז כמו גם בפיתוח שדות גז ■ באותו דיווח צוין כי איגור סצ'ין, יו"ר חברת הנפט הלאומית הרוסית, אמר שהחברה מעוניינת להשקיע בישראל

גזפרום, חברת הגז הלאומית של רוסיה והחברה הגדולה בעולם בענף הגז, תקים חברת בת ייעודית לישראל במטרה להשתתף בפיתוח שדות הגז הימיים ובראשם "לוויתן". כלי תקשורת מקצועיים בתעשיית הנפט והגז דיווחו בסוף השבוע על היוזמה מפי גורמים בפמלייתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר פגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בתחילת השבוע.

בעבר דווח כי בלשכת ראש הממשלה מסתייגים מכניסתה של גזפרום לפעילות בישראל, בין היתר, בגלל חשש שתמנע ייצוא גז לשוק האירופי שבו היא נהנית ממעמד בכורה. בישראל גם חוששים מהכוח הפוליטי האדיר של גזפרום שראשיה באים מצמרת המשטר ברוסיה.

על-פי הדיווח בסוף השבוע בכוונתה של גזפרום לעסוק לא רק בפיתוח שדות גז אלא גם בהולכת הגז. ענקית האנרגיה הרוסית מתמודדת על נתח בבעלות על מאגר "לווייתן" מול חברות אנרגיה בינלאומיות גדולות אחרות. באותו דיווח צוין גם כי איגור סצ'ין יו"ר רוסנפט, חברת הנפט הלאומית של רוסיה, אמר כי החברה מעוניינת להיכנס להשקעות במאגרי הגז הימיים של ישראל, אם כי טרם קיבלה הצעות קונקרטיות. סצ'ין נחשב יד ימינו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולמי שמילא תפקיד מפתח בהשתלטות המדינה על חברות האנרגיה הגדולות שהוחזקו על-ידי האוליגרכים.

גזפרום חתמה במארס על מזכר הבנות לרכישת גז שיופק ממאגר "תמר" באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG). גזפרום הסכימה לרכוש כמות של 2 עד 3 מיליון טון LNG שהם 2.8 עד 3.2 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. לשם השוואה גזפרום המעסיקה כ-400 אלף עובדים הרוויחה ב-2011 מעל 40 מיליארד דולר. החברה הנמצאת בשליטת ממשלת רוסיה (50.1%) הפיקה ב-2008 כ-550 BCM, אך היא נחשבת לבעלת ניסיון מועט יחסית בתחום הנזלת הגז לייצוא. מנכ"ל חטיבת ה-LNG של גזפרום פרדריק בארנו ביקר בישראל לאחרונה מספר פעמים.