"הפגישה מרחיקה את גוש האירו באופן זמני מקצה המצוק"

הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט: סביר להניח שה-ECB יפחות את הריבית ב-0.25% בישיבתו השבוע ועשוי אף לנקוט בצעדים מרחיבים נוספים

ועידת ראשי האיחוד בסוף השבוע הצליחה להגיע למספר החלטות חשובות, אם כי לא מדובר בשינוי כיוון, אלא בדומה לעבר, ההחלטות תומכות בשיפור הסנטימנט בשווקים בטווח הקצר, בתקווה שבטווח הבינוני והארוך יחזור גוש האירו לצמוח. "אנו מעריכים כי ללא הגברת שיתוף הפעולה הפיסקלי בין מדינות הגוש, החלטות הועידה לא יביאו לשינוי משמעותי ואי הודאות תשוב לשווקים", כך כותבת היום נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט בסקירה שפרסמה.

בתנאים הנוכחיים המשאבים העומדים לרשות קרן החילוץ הינם מוגבלים. בניכוי התחייבות לבנקים הספרדים עומדת יתרת הכספים בקרן על 400 מיליארד אירו, לעומת החוב הממשלתי של איטליה וספרד בהיקף של כ-2.6 טריליון אירו. "ללא מתן מעמד של בנק לקרן החילוץ, מעמד אשר יאפשר לה להגדיל את מקורותיה באמצעות הלוואות מה-ECB, המשאבים העומדים לרשות הקרן לא יספיקו על מנת להפחית את תשואות האג"ח הממשלתי של מדינות הפריפריה באופן משמעותי, ועקב כך היכולת של הקרן להפחית את תשואות האג"ח הממשלתי תהיה מוגבלת".

כמו כן, מציינת שמיר, סביר להניח כי קרן החילוץ תקבל מעמד של נושה מועדף ועקב כך יפגע מעמדם של המשקיעים הפרטיים.

לתוצאות הוועידה חשיבות בקידום האיחוד הפיננסי, עם זאת שמירה על סנטימנט חיובי בשווקים תלויה בצעדים נוספים בכיוון של איחוד פיסקלי. חשוב לציין כי אין בשינויים אלה בכדי לשנות את הבעיות המבניות של הגוש, האתגרים העומדים בפני מדינות הפריפריה והמיתון הצפוי במרבית מדינות הגוש. עם זאת, לעובדה שגרמניה הסכימה להתפשר ישנה חשיבות רבה והיא מרמזת על פשרות נוספות בעתיד.

בעקבות תוצאות הוועידה ירדו תשואות האג"ח של איטליה וספרד בשיעור חד, עם זאת "לא ברור אם הפעם מדובר בירידה פרמננטית או שהפסימיות תשוב במהרה. הסיכונים לאופטימיות זו הם מגבלת המשאבים של קרן החילוץ, הצורך במו"מ נוסף עם יוון, סביר להניח כי אי הודאות תימשך עד סמוך לפירעון אג"ח ממשלתי באוגוסט, כמו כן הבחירות באיטליה מתקרבות וצפויות להגביר את המחלוקת סביב המדיניות הכלכלית במדינה זו".

סביר להניח, מציינים בדיסקונט, כי בעקבות התמתנות סביבת האינפלציה בגוש לרמה של 2.4% בתמיכת הירידה במחיר הנפט, יחד עם תוצאות הוועידה והחולשה בפעילות הכלכלית במדינות הגוש, ה-ECB יפחות את הריבית ב-0.25% בישיבתו השבוע ועשוי אף לנקוט בצעדים מרחיבים נוספים.