סוחרים באילת יוצאים למאבק נגד קניון של ג'קי בן-זקן

בן-זקן, אברהם נניקשווילי וחיים רביבו מתכוונים להקים מרכז מסחרי גדול בשטח התחנה המרכזית של אילת ■ הסוחרים: ישפיע לרעה על חיי המסחר בעיר באופן הרסני ובלתי הפיך

סוחרים באילת יוצאים למאבק נגד חברת "בר גיל פרויקטים ונדל"ן" של ג'קי בן זקן, אברהם נניקשווילי וחיים רביבו (השולטים ב"מנופים פיננסיים", אותה עזב לאחרונה בן זקן). בר גיל מתכוונת להקים מרכז מסחרי גדול בשטח התחנה המרכזית של אילת, על פני כ-42 דונם.

קבוצת המתנגדים לפרויקט כוללת את קניון מול הים באמצעות עו"ד יוסף פרוכטמן, המרכז המסחרי שלום ליד הפרויקט באמצעות עו"ד משה שיפמן, ובעלי עסקים באזור הפרויקט באמצעות עו"ד עופר טויסטר. הדיון בהתנגדויות ייערך בעוד כשבוע בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום.

קבוצת בר גיל מתכוונת להקים בין הרחובות חטיבת הנגב ושדרות התמרים באילת מרכז מסחר ותחבורה (כולל תחנה מרכזית, תחנת תדלוק וחניון) בהיקף של כ-79 אלף מ"ר, מתוכם כ-34.5 אלף מ"ר למסחר ו-6,000 מ"ר למרכז תחבורה. מדובר בשטח גדול יותר מקניון עזריאלי, ששטחו הבנוי הוא כ-32 אלף מ"ר.

התוכנית אושרה במליאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אילת בנובמבר 2009, שקבעה שהתוכנית תואמת את ייעוד הקרקע והתכליות כפי שהוגדר בתוכנית המתאר החדשה למרכז העירוני של אילת. בשלב הבא, אושרה התוכנית להפקדה בתנאים בוועדה המחוזית מחוז דרום ביוני 2011, וכשלושה חודשים לאחר מכן הושלמו התנאים להפקדתה.

התוכנית פורסמה להפקדה ברשומות בדצמבר 2011, ובינואר החליטה הוועדה המחוזית להאריך את תקופת ההתנגדויות בחודש היות ש"מדובר בפרויקט מסחרי בעל משמעות עירונית רחבה באזור אילת, שהינו רגיש‎ ‎לתנודות בכל הקשור למרכזי המסחר המקומיים בעיר".

לדברי המתנגדים, "מדובר בתוכנית מגלומנית המתעלמת באופן גס ובוטה משטחי המסחר הקיימים ברחבי העיר באופן המותיר את עתידם הכלכלי בסכנת קיום, אינה מתחשבת בהיצע שטחי המסחר המיועדים לבנייה עפ"י תוכניות מאושרות וחיה במנותק מהיקף צרכיה הכלכליים של העיר ומאפייניה. לטענת המתנגדים, באם תאושר חלילה התוכנית, תהיה השפעתה על חיי המסחר בעיר שלילית והרסנית באופן בלתי הפיך".

לדברי המתנגדים, לא הוצגה בפני הוועדה המחוזית כל בחינה כלכלית המצביעה על הצורך בתוספת שטחי מסחר כה נרחבים בעיר, ולא נבחן כראוי הנזק שייגרם כתוצאה מאישור התוכנית למערכת המסחרית הקיימת. הקניון, לדבריהם, עומד בניגוד להמלצות על פיתוח של מסחר במקומות פתוחים בעדיפות על קניונים סגורים, ובעיקר בעיר כמו אילת.

המתנגדים מציגים שתי עבודות כלכליות שנעשו עבור עיריית אילת, המצביעות לטענתם על כך, שהשטחים המתבקשים אינם תואמים את מגמות האוכלוסין והצרכים המסחריים באילת.

בדו"ח חברת הייעוץ הכלכלי צ'מנסקי-בן שחר מ-2005, נאמר שיש לפתח באזור מדרחוב פתוח ולא קניון, ובשלוש השנים שלאחריו ניתן להוסיף רק 15-20 אלף מ"ר מסחרי.

בדו"ח צ'מנסקי-בן שחר צוין כי "בתרחיש בו לא מתווסף כוח קנייה נוסף לעיר (תושבים או תיירים), אזי כל תוספת של שטחי מסחר בתחום זה תהיה על חשבון רמות הפדיון שמחולל ההיצע הקיים". המלצת הדו"ח הינה כי תכנון ופיתוח היצע נוסף של שטחי מסחר ייעשה אך ורק במידת הצורך ולא מעבר לו, וזאת על מנת לשמור על איזון שבין רמות ההיצעים והביקושים. עוד הומלץ: "החלטות על תוספת שטחים יתקבלו רק באם יתווסף כוח קנייה לעיר. מיקום התוספת ייגזר מסוג קהל היעד שיתווסף".

דו"ח של חברת אביב, שעיריית אילת אימצה ב-2009, הניח יעד אוכלוסייה של 100 אלף נפש ל-2025 הכפול מהיקף האוכלוסייה באילת כיום. נכתב בו: "בהשוואת נתון זה למצאי השטחים בפועל לתעסוקה ומסחר ניתן להסיק כי כבר כיום קיים היקף שטחים (קיימים ומאושרים בתוכניות) אשר נותן מענה ליעד האוכלוסייה".

המתנגדים טוענים, כי בדו"ח אביב הומלץ להוסיף 10,000 מ"ר שטחי מסחר בלבד באזור המע"ר, המלצה שניתנה עקב הרצון לחזק את אזור המע"ר ולא בשל צורך בשטחי מסחר. לכן, לדבריהם, תוספת שטחים בשלב זה הינה בלתי מידתית, בלתי ראויה ולוקה בחוסר סבירות קיצוני ובחוסר היגיון תכנוני.

לאחרונה הורעו היחסים בין קבוצת מנופים פיננסיים ועיריית אילת. יו"ר החברה, סמיון ויינשטוק, הודיע בסוף חודש מאי האחרון, כי הוא חוזר בו מכוונה לתרום 100 מיליון שקל להקמת מרכז מוסיקה באילת, אחרי שהניסיונות לקבל אישורים להקמתו עוכבו מסיבות ביורוקרטיות שונות.

לדברי מקורבים לחברת בר גיל, התוכנית אושרה פה אחד בוועדות המקומית והמחוזית והמתנגדים למיניהם הם למעשה גורם אחד - קניון מול הים, שמתנגד זה שנים לכל תוכנית מסחרית בעיר. לעומת זאת, הם טוענים, לשכת המסחר של אילת, המייצגת את סוחרי אילת, תומכת בפרויקט, שייצר 3,000 מקומות תעסוקה ומקום לפעילותן של הרשתות הגדולות, המשוועות לשטחים בעיר. עוד טוענים המקורבים כי התנגדויות צריכות להיות מוגשות על בסיס תכנוני ולא על בסיס אינטרסים עסקיים וכן שאין מדובר בתוכנית שהולכת לפגוע בציבור, אלא תוכנית שמשתלבת בפיתוח שדרות התמרים במסגרת התחדשות השכונה הוותיקה של אילת.

ג'קי בן זקן מסר כי "חברת בר גיל תגיב לאחר הדיון בהתנגדויות בוועדה המחוזית".

קניון ארנה באילת הדמיה / צלם-אדריכל ישראל ממשרד קן מיתאר
 קניון ארנה באילת הדמיה / צלם-אדריכל ישראל ממשרד קן מיתאר