רכבת לאילת: שר התחבורה ייצא מחר לביקור בסין

בכוונת ישראל כץ לבחון טכנולוגיות חדשות שיופעלו בקו הרכבת המהיר לאילת ■ הממשלה אישרה לפני כשלושה חודשים להתחיל בבחינת כדאיות הפרויקט, שעלותו עשויה להגיע ל-20 מיליארד שקל ומעלה

התקדמות דרמטית בפרויקט הרכבת לאילת: שר התחבורה ישראל כץ ייצא מחר בבוקר לביקור בסין שבמהלכו יערוך סדרת פגישות עם יצרני רכבות סיניים. ביקורו של השר אושר אתמול על-ידי הממשלה ולכץ יתלוו סמנכ"ל כלכלה ותיכנון צ'רלי סלומון והיועצת המשפטית של המשרד לביקור של 3 ימים.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת השר לבחון טכנולוגיות חדשות שיופעלו בקו הרכבת המהיר לאילת.

הממשלה אישרה לפני כשלושה חודשים להתחיל בבחינת כדאיות הפרויקט, שעלותו עשויה להגיע ל-20 מיליארד שקל ומעלה. צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר אמור להמליץ על דרך המימון לפרויקט, זאת על-רקע הצעת ממשלת סין להקים אותו בהסכם בין ממשלות (GTOG). הסכם כזה ייתר את הצורך בעריכת מכרז בינלאומי ויאפשר לזרז את לוחות הזמנים למימש הפרויקט השאפתני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרואה ברכבת לאילת את אחד ממיזמי הדגל של כהונתו, הנחה לקצר את משך הנסיעה בקו העתידי משעתיים וחצי לשעתיים, מה שיחייב הפעלת רכבות מהירות שמהירותן עולה על 250 קמ"ש.

המסילה אמורה להיבנות לאורך כ-180 קילומטר מאזור נחל צין, דרך דימונה לערבה ומשם לאילת. התוואי כולל גשרים ומנהרות וכן שיפוע תלול יחסית בירידה מאזור דימונה לערבה.

הטכנולוגיה המוכרת כיום מחייבת הנחת מסילה מיוחדת לרכבות מהירות מה שעשוי לייקר מאד את הפרויקט. קושי נוסף נעוץ בעובדה שמשרד התחברה מתעתד להשתמש במסילת הרכבת העתידית גם להובלת מטענים.

בממשלה מייחסים חשיבות אסטרטגית רבה להקניית יכולת הובלת המטענים - כיון שזו תהפוך את ישראל לציר מסחר חלופי לתעלת סואץ.