אגודת העיתונאים דורשת מרשות השידור 100 א' ש' על לשון הרע

טוענת כי כתבה ששודרה ב-28.6 אודות הבחירות לנשיאות מועצת העיתונות הציגה באופן שקרי ומטעה את אגודת העיתונאים בת"א ואת מנכ"ל האגודה, יוסי בר-מוחא

אגודת העיתונאים בתל-אביב דורשת מרשות השידור לשלם לה 100 אלף שקל בגין הוצאת לשון הרע כלפי מנכ"ל האגודה, יוסי בר-מוחא, בכתבה שעשתה אותם מטרה ל"שנאה, לבוז או ללעג מצד הבריות", וזאת מתוך "כוונה ברורה לפגוע".

האגודה מאיימת כי אם הרשות לא תשלם את הכסף ותתנצל על הדברים בשידור חי במהדורת "מבט", היא תגיש תביעה כספית בעניין נגד מנכ"ל רשות השידור, יוני בן-מנחם; מנהל חטיבת החדשות, משה נסטלבאום; והכתב ניסים מוסק.

אגודת העיתונאים שלחה אמש (ב') מכתב התראה באמצעות בא-כוחה, עו"ד אילן בומבך, ליו"ר רשות השידור, אמיר גילת; ולמנכ"ל הרשות, יוני בן-מנחם. במכתב קובלת האגודה על כך שכתבה ששודרה ב-28.6 אודות הבחירות לנשיאות מועצת העיתונות הציגה באופן שקרי ומטעה את אגודת העיתונאים ואת מנכ"ל האגודה, יוסי בר-מוחא.

לטענת האגודה, ברקע כתבה זאת וכתבת תחקיר נוספת על האגודה, מבקש מנהל חטיבת החדשות, משה נסטלבאום, "לבוא חשבון עם מנכ"ל האגודה בר-מוחא, לאחר ששניים אלה הסתכסכו אישית".

מבירור שערכו באגודת העיתונאים עולה כי הכתבה ששודרה בחמישי בערב לא עברה לטענתם ייעוץ משפטי. עוד טוענת האגודה כי הכתבה נערכה בצורה מגמתית, על מנת להשחיר את "ככל הניתן" את האגודה ואת בר-מוחא. לדבריהם, הדבר נעשה בין היתר על-ידי שימוש באמצעי עריכה שונים, על מנת ל לקדם את האג'נדה של הכתבה - "השחרת שמם".

עוד טוענים באגודה כי למרות שהכתבה עצמה עסקה בפרישת אגודת העיתונאים ממועצת העיתונות, לא הוזכרו הסיבות שבגינן היא פרשה.

עוד טוענת האגודה כי למרות השתתפותו של הכתב וצוותי הצילום בישיבת הנשיאות של מועצת העיתונות, שהתקיימה ב-27.6, שבה טען מנכ"ל האגודה יוסי בר-מוחא כי ההתנהלות הכספית של מועצת העיתונות אינה תקינה, וכי היא בנתה לטענתו "תקציב וירטואלי, אשר קפץ תוך שנה אחת מסך של 445 אלף שקל (ל-8 חודשים) לסך של 2,334,217 שקל לשנה, רק על מנת ליישר קו עם הנחיות שונות של רשם העמותות, אך מבלי שהתקציב מעוגן במציאות העובדתית".

כך, למשל, טען בר-מוחא באותה ישיבה כי במטרה לנפח את התקציב בחרה מועצת העיתונות "לשקלל את ישיבתו של נציג ציבור שכיהן בעבר כשופט ויושב בישיבות מועצת העיתונות, כשירות השווה מאות דולרים לכל שעה, כאילו הייתה השתתפותו בישיבה (שהינה בהתנדבות!) בעלת ערך כלכלי ריאלי שיש לגלמו בתקציב מועצת העיתונות".

עוד טוענת האגודה כי הדבר חמור יותר לאור העובדה שהכתב לא פנה לקבל כל תגובה רשמית לטענות המועלות בכתבה.

"אין זאת אלא שרשות השידור, מנהלה הכללי, יוני בן-מנחם, מנהל חטיבת החדשות, משה נסטלבאום, וכן מר מוסק (הכתב), בוחרים שוב לעשות שימוש במאב ציבורי שהופקד בידיהם כדי להילחם באגודה ובמנכ"ל האגודה, לאחר שאלה הגישו נגד רשות השידור ועובדיה תלונות משמעתיות ועתירות לבתי המשפט", נכתב במכתב.

לבסוף תובעת האגודה כי רשות השידור תפרסם השבוע במהדורת "מבט" הודעת תיקון והכחשה והתנצלות על הפרת כללי האתיקה. כמו כן, האגודה דורשת כאמור פיצוי כספי של 100 אלף שקל.

מרשות השידור נמסר: "הנושא נמצא בבדיקה משפטית".

אריק בכר, מנכ"ל מועצת העיתונות, מסר בתגובה לטענות האגודה על ניפוח תקציבה של המועצה כי "הדוח הכספי לשנת 2011 נערך על-ידי משרד רואי החושב זיו-האפט ובפיקוח הגוף המבקר. הדרך של כימות עבודת המתנדבים והכללתה במאזן מקובלת מאוד בעמותות דוגמת מועצת העיתונות. לפי דרך זו עושים תחשיב של שווי העבודה שעשו מתנדבי העמותה בשירותה, ושווי זה מוצג בדוח הכספי. הדבר דרוש על מנת לעמוד בהוראת חוק העמותות תקרה מסוימת להוצאות הנהלה ועמותה".